Moody’s a îmbunătățit ratingul Transelectrica. Partea goală a paharului: investiții întârziate, dividende mari impuse de stat și probleme de guvernanță corporativă

Moody’s a îmbunătățit ratingul Transelectrica. Partea goală a paharului: investiții întârziate, dividende mari impuse de stat și probleme de guvernanță corporativă
Adi Mosoianu
Adi Mosoianu
scris 21 oct 2021

Agenția de evaluare financiară Moody’s a anunțat că a îmbunătățit ratingul de credit al operatorului sistemului energetic național Transelectrica, de la Ba1 la Baa3, modificând totodată perspectiva asupra companiei de la pozitivă la stabilă, ca urmare a reconfirmării recente a ratingului suveran al statului român, acționarul majoritar al Transelectrica, și a upgradării perspectivei asupra României de la negativă la stabilă. Mișcarea survine la scurt timp după ce compania și-a făcut publică intenția de a lansa un program de emisiuni de obligațiuni corporative pe termen mediu (Medium Term Notes - MTM) pentru finanțarea programului său de investiții, luând în calcul și varianta de a se împrumuta astfel în valută pe piețele internaționale, la Londra, Paris, Luxemburg sau Dublin.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

"(...) compania și-a menținut profilul solid de credit, care este susținut de aplicarea continuă și consistentă a principiilor regulatorii cheie în cea de-a patra perioadă de reglementare", notează analiștii Moody's în anunțul lor.

Toyota, cel mai valoros brand auto din lume și în 2021. BMW pierde un loc, Tesla urcă 26 de poziții CITEȘTE ȘI Toyota, cel mai valoros brand auto din lume și în 2021. BMW pierde un loc, Tesla urcă 26 de poziții

Potrivit sursei citate, în actuala perioadă de reglementare, 2020-2024, Transelectrica continuă să beneficieze de un regim de tarife corect și mai degrabă transparent, de tip "plafon de venituri", care acordă companiei dreptul la un randament de 6,39% aplicat bazei activelor reglementate (BAR) și asigură o recuperare rezonabilă și la timp a costurilor sale.

"Regimul de reglementare, care a fost modificat în favoarea Transelectrica la începutul actualei perioade, este pe cale de a stabili un parcurs comparabil cu cel din mai multe state din Europa de Vest, însă anterior a constituit obiect al interferenței guvernamentale", mai afirmă Moody's.

Site-urile de informații din Lituania blochează comentariile publice despre COVID-19 CITEȘTE ȘI Site-urile de informații din Lituania blochează comentariile publice despre COVID-19

Noul rating de credit mai reflectă riscul redus al business-ului Transelectrica, cu statut de monopol natural, dat fiind postura companiei de operator reglementat și deținător al rețelei electrice naționale de transport de energie a României, precum și situația financiară robustă a operatorului, în care nivelul de numerar disponibil îl depășește constant pe cel al datoriilor.

"Moody's presupune, cu toate acestea, că investițiile vor crește pe parcursul celei de-a patra perioade de reglementare, ceea ce va reduce gradual flexibilitatea financiară a companiei. În acest context, Moody's ia în considerare întârzierea implementării programului de investiții al companiei, de upgradare și îmbunătățire a rețelei naționale de transport și a interconectărilor cu rețelele țărilor vecine, care a fost afectată de dificultăți în obținerea accesului la terenurile necesare lucrărilor și a autorizațiilor de construire. Acest lucru a dus la o oarecare erodare a BAR, despre care Moody's se așteaptă să fie mai mică la finalul actualei perioade, comparativ cu nivelul de debut", se mai spune în anunț.

Schimbare la conducerea instituției care în câțiva ani nu a reușit să cumpere nici măcar un tren nou CITEȘTE ȘI Schimbare la conducerea instituției care în câțiva ani nu a reușit să cumpere nici măcar un tren nou

Moody's subliniază că ratingul Transelectrica este constrâns de percepția de credit asupra acționarului său majoritar, statul român, dar și de slăbiciunile persistente din cadrul guvernanței corporative a companiei.

"Componența Directoratului și a Consiliului de Supraveghere, în cadrul sistemului dualist de administrare aplicat de Transelectrica, este puternic influențată de către Guvernul României, ca acționar majoritar, și manifestă o lipsă de continuitate, membrii structurilor de conducere fiind numiți doar pentru perioade foarte scurte de timp și fiind înlocuiți foarte des. În consecință, Moody's remarcă lipsa unei strategii bine definite și a independenței managementului, care este reflectată și de absența unei politici financiare. În trecut, acest lucru a dus uneori la extracții semnificative de dividende, determinate de acționarul majoritar. Aceste ieșiri disproporționate de numerar din companie ar putea duce la slăbirea lichidității acesteia, deși Moody's ține cont de faptul că distribuirile de dividende din trecut nu au cauzat penurii de cash", mai arată analiștii.

PayPal a discutat cu Pinterest o eventuală achiziție CITEȘTE ȘI PayPal a discutat cu Pinterest o eventuală achiziție

Moody's nu se așteaptă ca ratingurile Transelectrica să le depășească pe cele ale Guvernului României, o upgradare a acestora din urmă putând duce la îmbunătățirea celor ale companiei, cu condiția ca profilul financiar și de business al operatorului să rămână cel puțin neschimbat.

"O presiune în direcția înrăutățirii ratingurilor Transelectrica ar putea apărea dacă ratingul suveran ar fi înrăutățit sau dacă profilul de business, financiar și de lichiditate al companiei s-ar deteriora semnificativ, potențial ca urmare a slăbirii severe a mediului de reglementare sau a survenirii unor evenimente adverse în profilul său de guvernanță", conchide Moody's.

Ouăle produse pe bază de fasole Mung sunt pe punctul de a intra pe piața din Europa CITEȘTE ȘI Ouăle produse pe bază de fasole Mung sunt pe punctul de a intra pe piața din Europa

Îmbunătățirea ratingului Transelectrica vine la scurt timp după ce compania a publicat un draft de soluții de finanțare a planului său de investiții pentru perioada 2021-2025, în valoare de 3,74 miliarde lei, estimând că are capacitatea de a împrumuta până la 2,2 miliarde lei. Totuși, Transelectrica își propune să împrumute doar 23% (850 milioane lei), să contracteze fonduri UE sau similare în proporție de 22% (827 milioane lei), iar restul de peste 2 miliarde lei (55%) să asigure din surse proprii.

"Analizând pe medie structura capitalurilor, constatăm că ceilalți operatori de transport și de sistem se finanțează din surse proprii cu o pondere de 46% și din obligațiuni corporative 40%. De asemenea, observăm că împrumuturile bancare reprezintă numai 12% din structura de finanțare. Prin comparație, Transelectrica se finanțează din surse proprii 96% și împrumuturi bancare 4%. Concluzie: având în vedere costurile capitalurilor proprii vs costurile capitalurilor împrumutate, putem trage concluzia că, la această dată, compania se finanțează ineficient prin comparație cu alte OTS-uri", se afirmă în draft.

GRAFIC Bitcoin trece de 66.000 dolari, un nou maxim istoric CITEȘTE ȘI GRAFIC Bitcoin trece de 66.000 dolari, un nou maxim istoric

Transelectrica își propune inclusiv să lanseze un program de emisiuni de obligațiuni corporative pe termen mediu (Medium Term Notes - MTM), luând în calcul și varianta de a se împrumuta astfel în valută pe piețele internaționale, la Londra, Paris, Luxemburg sau Dublin.

"Cu privire la structura portofoliului de proiecte, au fost identificate patru proiecte majore (ca valoare, importanță strategică și complexitate) care se pretează a fi finanțate prin împrumuturi de la Instituții Financiare Internaționale - IFI. În această categorie includem Banca Europeană de Investiții (BEI), Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Banca Mondială, prin IFC, filiala din România. Toate celelalte proiecte, mai multe și mai mici ca dimensiuni, se pot finanța prin credite de completare sub umbrela unui/unor împrumuturi sindicalizate de la mai multe bănci, în care IFI pot fi de asemenea participanți", spune Transelectrica.

ANAF a intrat în inspecție fiscală la City Insurance CITEȘTE ȘI ANAF a intrat în inspecție fiscală la City Insurance

Compania își face și o mea culpa cu privire la investițiile finalizate din ultimii 5 ani.

"Realitatea în companie este că, în perioada 2015-2020, amortizarea acumulată este mai mică decât punerile în funcțiune (PIF) cu 764 milioane lei. Cu alte cuvinte, PIF-urile nu au acoperit nici măcar nivelul amortizării. Consecințele sunt destul de grave (fără a menționa importanța tehnică pentru sistemul energetic național - SEN), întrucât Baza de Active Reglementate (BAR - sursă a tarifului) s-a diminuat simțitor. Este de menționat că rata reglementată a rentabilității (6,39% în acest caz) se aplică la BAR și permite realizarea unei profitabilități reglementate mai mare sau mai mică în funcție de dimensiunea BAR-ului", se spune în document.

N26, banca digitală germană - evaluare de peste 9 miliarde dolari, apropiată de cea a Commerzbank, a doua cea mai mare banca germană listată la bursă CITEȘTE ȘI N26, banca digitală germană - evaluare de peste 9 miliarde dolari, apropiată de cea a Commerzbank, a doua cea mai mare banca germană listată la bursă

Planul de investiții al Transelectrica pentru 2021-2025 prevede că, dintr-un total de 3,734 miliarde lei, 36% din bani vor merge în retehnologizarea rețelei electrice de transport, în timp ce 31% vor ținti creșterea capacității de interconexiune cu țările vecine. Sume importante vor fi direcționate către creșterea capacității de evacuare a energiei din regiunile Dobrogea și Moldova, iar restul de 3% - pentru proiecte care vizează întărirea securității sistemului.

Profitul net al Transelectrica a scăzut cu 10% în primul semestru din 2021, comparativ cu perioada similară a anului trecut, la 104 milioane lei. Rezultatul a fost înregistrat în condițiile unui avans cu 30% al veniturilor operaționale, la 1,422 miliarde lei, depășit însă de cel al costurilor operaționale, care s-au majorat cu 44%, la 1,168 miliarde lei. Compania precizează în raportul său semestrial că cheltuielile cu acoperirea consumului propriu tehnologic au crescut cu 55% (63 milioane lei), din cauza majorării acestui consum ca atare cu 30% față de S1 2020, precum și a avansului cu aproape 80% al prețului mediu al energiei electrice achiziționate de pe piața spot.

viewscnt
Afla mai multe despre
rating transelectrica
investitii transelectrica
imprumuturi transelectrica