„Profitabilitatea fără creștere este doar gestionarea declinului”. Acesta este unul dintre panseurile de business pe care Carlos Ghson, celebrul șef al grupului Renault și al producătorului japonez Nissan, l-a postat în ultimele zile pe conturile sale de social media.
Pe LinkedIn și pe Twitter, Carlos Ghosn postează sub titlul generic Carlos Ethos lecții de managament și se promovează ca strateg și consultant în afaceri. Dosarele sale din Japonia sau Franța merg înainte, dar el stă la adăpostul Libanului, care nu are acorduri de extrădare cu cele două țări.
„Prea mulți lideri sărbătoresc tăierile de costuri ca pe victorii. Tăierile de costuri pentru creșterea marjelor pot să lucreze pentru trei ani. Restructurările reale au nevoie de viziune pe 10 ani, unde fiecare dolar salvat finanțează extinderea viitoare”.
Totul era însă doar un pretext pentru a-l trimite după gratii, în condițiile în care justiția japoneză are un precedent de temut: peste 99% dintre dosarele penale demarate cu arest preventiv se încheie cu condamnare la pușcărie.
Acuzațiile aduse lui Ghosn au fost grave: fraude de miliarde, făcute cu banii companiei. Până astăzi niciun judecător nu a apucat să dea o sentință în dosarele lui Ghosn, în absența acestuia procesul fiind îngreunat. Fostul manager a acuzat însă că i s-a înscenat totul pentru că era la un pas de a realiza fuziunea dintre Renault și Nissan, un lucru nedorit de autoritățile japoneze. Dar compania japoneză îi datora salvarea, cu un deceniu înainte, de la faliment.
„La Nissan, am realocat resursele de la risipă la inovație, de la redundanță la cercetare și dezvoltare”, spune Ghosn, cetățean libanez, francez și brazilian.
Pe canalul de LinkedIn, Carlos Ghosn a ajuns la un milion de urmăritori, iar sfaturile lui de business sunt îndelung comentate. „În această săptămână a Crăciunului, am ales să distribui în comunitatea mea o reflecție în balanță: Viața este un triunghi al Familiei, Muncii și Vieții Sociale.
Poți să excelezi în două, rareori în toate trei. De 40 de ani, am ales familia și munca. Am fost lider în camera de consiliu și tată acasă. Viața socială a fost sacrificată. Zero regrete. Să fiu prezent la momentele de cotitură ale copiilor a contat mai mult decât evenimentele de networking, să construiesc un business global a contat mai mult decât cluburile de golf. Poți să faci alegeri și să ți le asumi. În acest sezon, stabilește-ți cele două priorități ale tale. Claritatea aduce pace”.
Una dintre postările lui Carlos Ghosn din ciclul „Carlos Ethos” se referă la apariția disruptivă a chinezilor în Europa. „China reprezintă 30% din piața auto globală. Europa este 15%. Renault a ales să părăsească China. Filosofia mea? Când te confrunți cu o provocare, adaptează-te și stai. Liderii pieței locale se vor stinge. Companiile care au dominat timp de un secol riscă să devină note de subsol dacă eșuează să gândească ca niște challangeri din nou”.
O altă temă abordată de fostul executiv este și cea a integrității. „Poți să înveți aptitudini. Poți să dezvolți experiența. Dar integritatea ori există, ori dispare sub presiune”, spune Ghosn, care dă sfaturi despre cum poate fi testată integritatea unui candidat. „Faceți integritatea să fie primul filtru când construiți echipe”, transmite Carlos urmăritorilor lui. „Oamenii talentați fără integritate vă vor distruge organizația”.
Surprinzător, tema fuziunilor este și ea prezentă în „lecțiile” lui Ghosn. „Nu cred în fuziuni. Motivul este simplu. Fiecare fuziune creează câștigători și pierzători, prima clasă și a doua clasă de cetățeni. O marcă domină, o cultură prevalează, una dintre forțele de muncă se simte învinsă. Distrugi mândria care conduce performanțe”, scrie fostul CEO al Alianței Renault – Nissan – Mitsubishi, care a fost la un pas de a deveni o singură companie.
Ghosn argumentează acum că a preferat să mențină companiile din alianță într-o independență care să le permită să-și păstreze identitatea. „Din 2005, această alianță a transformat Nissan dintr-o compania aproape de faliment într-una care evaluată dublu față de Renault”.
Renault – Nissan a fost una dintre primele companii auto din lume care au investit în tehnologia electrică. Nissan Leaf este unul dintre primele automobile electrice de serie din istoria automobilului modern, la fel și Renault Zoe. Ambele au fost dezvoltate în perioada în care Alianța Renault Nissan era condusă de Carlos Ghosn. Platformele electrice folosite azi de mărcile Renault sau Nissan au fost de asemenea create în „era Ghosn”, așa cum și Dacia Spring este rezultatul proiectului inițiat de echipa condusă de Carlos Ghosn.
În 2017, Alianța Renault – Nissan – Mitsubishi a reușit să vândă mai multe automobile decât liderul industriei auto globale, Toyota. De atunci, alianța s-a destrămat încet, încet, astăzi fiind în situația în care companiile nu mai dezvoltă proiecte comune și nici nu mai fac achiziții împreună, ci doar proiecte punctuale de producție sub licență, cum sunt Nissan Micra, produs pe platforma Renault 5, sau viitorul Nissan Tekton, un Duster mascat sub sigla japonezilor.
Carlos Ghosn a evadat pur și simplu din Japonia, unde se afla sub control judiciar, în arest la domiciliu. Și-a aranjat ieșirea din țară ascuns într-o boxă a unei formații muzicale, cu un avion privat. Toți cei care au participat la evadare au fost condamnați la închisoare, în Japonia și Turcia.















