Carlos Ghosn, celebrul CEO evadat din Japonia, dă lecții de business: Companiile care au dominat un secol riscă să devină note de subsol

Unul dintre cei mai renumiți executivi din industria auto a acestui secol, Carlos Ghosn, pare că încearcă să-și refacă imaginea și să revină în activitate, după șapte ani de la prima sa arestare. El și-a lansat o serie de cursuri de management pe internet sub numele „Carlos Ethos”.
Alatura-te Profit InsiderJoin Profit Insider
Carlos Ghosn, celebrul CEO evadat din Japonia, dă lecții de business: Companiile care au dominat un secol riscă să devină note de subsol

„Profitabilitatea fără creștere este doar gestionarea declinului”. Acesta este unul dintre panseurile de business pe care Carlos Ghson, celebrul șef al grupului Renault și al producătorului japonez Nissan, l-a postat în ultimele zile pe conturile sale de social media.

Pe LinkedIn și pe Twitter, Carlos Ghosn postează sub titlul generic Carlos Ethos lecții de managament și se promovează ca strateg și consultant în afaceri. Dosarele sale din Japonia sau Franța merg înainte, dar el stă la adăpostul Libanului, care nu are acorduri de extrădare cu cele două țări.

Primul oraș din România cu tren suspendat. Discuții pentru prefezabilitate FOTO CITEȘTE ȘI Primul oraș din România cu tren suspendat. Discuții pentru prefezabilitate FOTO

„Prea mulți lideri sărbătoresc tăierile de costuri ca pe victorii. Tăierile de costuri pentru creșterea marjelor pot să lucreze pentru trei ani. Restructurările reale au nevoie de viziune pe 10 ani, unde fiecare dolar salvat finanțează extinderea viitoare”.

Ghosn a ieșit definitiv din industria auto la sfârșitul lui 2018, când a fost arestat de procurorii japonezi la aterizarea pe aeroportul din Tokyo. Fusese chemat de conducerea Nissan, el fiind președintele companiei și CEO al Alianței Renault Nissan, pentru o presupusă întâlnire de management.

Totul era însă doar un pretext pentru a-l trimite după gratii, în condițiile în care justiția japoneză are un precedent de temut: peste 99% dintre dosarele penale demarate cu arest preventiv se încheie cu condamnare la pușcărie.

Acuzațiile aduse lui Ghosn au fost grave: fraude de miliarde, făcute cu banii companiei. Până astăzi niciun judecător nu a apucat să dea o sentință în dosarele lui Ghosn, în absența acestuia procesul fiind îngreunat. Fostul manager a acuzat însă că i s-a înscenat totul pentru că era la un pas de a realiza fuziunea dintre Renault și Nissan, un lucru nedorit de autoritățile japoneze. Dar compania japoneză îi datora salvarea, cu un deceniu înainte, de la faliment.

„La Nissan, am realocat resursele de la risipă la inovație, de la redundanță la cercetare și dezvoltare”, spune Ghosn, cetățean libanez, francez și brazilian.

Tronson de autostradă deschis mâine, chiar înainte de Crăciun FOTO&VIDEO CITEȘTE ȘI Tronson de autostradă deschis mâine, chiar înainte de Crăciun FOTO&VIDEO

Pe canalul de LinkedIn, Carlos Ghosn a ajuns la un milion de urmăritori, iar sfaturile lui de business sunt îndelung comentate.  „În această săptămână a Crăciunului, am ales să distribui în comunitatea mea o reflecție în balanță: Viața este un triunghi al Familiei, Muncii și Vieții Sociale.

Poți să excelezi în două, rareori în toate trei. De 40 de ani, am ales familia și munca. Am fost lider în camera de consiliu și tată acasă. Viața socială a fost sacrificată. Zero regrete. Să fiu prezent la momentele de cotitură ale copiilor a contat mai mult decât evenimentele de networking, să construiesc un business global a contat mai mult decât cluburile de golf. Poți să faci alegeri și să ți le asumi. În acest sezon, stabilește-ți cele două priorități ale tale. Claritatea aduce pace”.

Una dintre postările lui Carlos Ghosn din ciclul „Carlos Ethos” se referă la apariția disruptivă a chinezilor în Europa. „China reprezintă 30% din piața auto globală. Europa este 15%. Renault a ales să părăsească China. Filosofia mea? Când te confrunți cu o provocare, adaptează-te și stai. Liderii pieței locale se vor stinge. Companiile care au dominat timp de un secol riscă să devină note de subsol dacă eșuează să gândească ca niște challangeri din nou”.

O altă temă abordată de fostul executiv este și cea a integrității. „Poți să înveți aptitudini. Poți să dezvolți experiența. Dar integritatea ori există, ori dispare sub presiune”, spune Ghosn, care dă sfaturi despre cum poate fi testată integritatea unui candidat. „Faceți integritatea să fie primul filtru când construiți echipe”, transmite Carlos urmăritorilor lui. „Oamenii talentați fără integritate vă vor distruge organizația”.

ULTIMA ORĂ Schimbare la mașini. Se renunță oficial la interdicția motoarelor cu combustie în 2035. Producătorii vor decide câte mașini electrice vor produce CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Schimbare la mașini. Se renunță oficial la interdicția motoarelor cu combustie în 2035. Producătorii vor decide câte mașini electrice vor produce

Surprinzător, tema fuziunilor este și ea prezentă în „lecțiile” lui Ghosn. „Nu cred în fuziuni. Motivul este simplu. Fiecare fuziune creează câștigători și pierzători, prima clasă și a doua clasă de cetățeni. O marcă domină, o cultură prevalează, una dintre forțele de muncă se simte învinsă. Distrugi mândria care conduce performanțe”, scrie fostul CEO al Alianței Renault – Nissan – Mitsubishi, care a fost la un pas de a deveni o singură companie.

Ghosn argumentează acum că a preferat să mențină companiile din alianță într-o independență care să le permită să-și păstreze identitatea. „Din 2005, această alianță a transformat Nissan dintr-o compania aproape de faliment într-una care evaluată dublu față de Renault”.

Renault – Nissan a fost una dintre primele companii auto din lume care au investit în tehnologia electrică. Nissan Leaf este unul dintre primele automobile electrice de serie din istoria automobilului modern, la fel și Renault Zoe. Ambele au fost dezvoltate în perioada în care Alianța Renault Nissan era condusă de Carlos Ghosn. Platformele electrice folosite azi de mărcile Renault sau Nissan au fost de asemenea create în „era Ghosn”, așa cum și Dacia Spring este rezultatul proiectului inițiat de echipa condusă de Carlos Ghosn.

FOTO Premieră - Toalete deschise pe Autostrada Moldovei. \ CITEȘTE ȘI FOTO Premieră - Toalete deschise pe Autostrada Moldovei. "Rugăm conducătorii auto să le utilizeze corespunzător!"

În 2017, Alianța Renault – Nissan – Mitsubishi a reușit să vândă mai multe automobile decât liderul industriei auto globale, Toyota. De atunci, alianța s-a destrămat încet, încet, astăzi fiind în situația în care companiile nu mai dezvoltă proiecte comune și nici nu mai fac achiziții împreună, ci doar proiecte punctuale de producție sub licență, cum sunt Nissan Micra, produs pe platforma Renault 5, sau viitorul Nissan Tekton, un Duster mascat sub sigla japonezilor.

Carlos Ghosn a evadat pur și simplu din Japonia, unde se afla sub control judiciar, în arest la domiciliu. Și-a aranjat ieșirea din țară ascuns într-o boxă a unei formații muzicale, cu un avion privat. Toți cei care au participat la evadare au fost condamnați la închisoare, în Japonia și Turcia.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News
NewsLetter

Pentru o sinteza cu cele mai importante evenimente economice ale zilei te rugam sa te abonezi la newsletter:

Citeste in continuare
Ultimele ştiri
De weekend
Curs BNR
1 EUR5.0890 -0.0018-0.04 %
1 USD4.3140 -0.0006-0.01 %
1 GBP5.8317 +0.0016+0.03 %
1 CHF5.4821 +0.0037+0.07 %

Curs BNR oferit de cursvalutar.ro

News.ro
Playtech.ro
Cele mai citite