OMV negociază cu Guvernul României pe tema potențialelor oportunități de export la gaze care pot apărea odată cu declanșarea producției Neptun Deep

OMV negociază cu Guvernul României pe tema potențialelor oportunități de export la gaze care pot apărea odată cu declanșarea producției Neptun Deep
Florin Rusu
Florin Rusu
scris 27 dec 2023

Grupul austriac OMV, principalul acționar al celei mai importante companii de petrol și gaze autohtone, Petrom, discută cu Guvernul României pe tema potențialelor oportunități de export gaze care vor apărea odată cu declanșarea producției în Neptun Deep în 2027. În prezent, Legea offshore prevede o prioritate la cumpărare a statului român.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

„Când vă referiți la discuțiile pe tema legislației offshore, acestea sunt doar discuții despre potențiale oportunități de export care ar putea suplimentar față de nivelul actual. Însă legislația (offshore din România - n.r.) se bazează pe oportunitățile existente și, prin urmare, considerăm că (Neptun Deep - n.r.) este o investiție foarte profitabilă”, a declarat directorul financiar (CFO) al grupului austriac, Richard Florey.

Potrivit Legiii ofshore adoptate anul trecut, „Cantitățile comercializate (de către producătorii interni - n.r.) vor fi oferite în prealabil spre vânzare, cu prioritate, statului român, prin Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale, denumită în continuare A.N.R.S.P.S. A.N.R.S.P.S. va accepta sau refuza oferta în termen de 7 zile de la recepția acestei oferte, absența unui răspuns echivalând cu un refuz al ofertei. În caz de refuz, titularii acordurilor au dreptul să continue cu vânzarea acestor cantități către terți. În situația în care cantitățile oferite prioritar către A.N.R.S.P.S. sunt comercializate către terți, prețul de vânzare al gazelor naturale nu va fi mai mic decât prețul oferit către A.N.R.S.P.S.”

Întărirea rețelei electrice pentru regenerabile: Contracte fără licitație, construire și demolare fără documentații de urbanism, exproprieri accelerate și defrișări gratis pentru Transelectrica CITEȘTE ȘI Întărirea rețelei electrice pentru regenerabile: Contracte fără licitație, construire și demolare fără documentații de urbanism, exproprieri accelerate și defrișări gratis pentru Transelectrica

Totodată, „Guvernul poate introduce restricții temporare de preț și vânzare pentru cantitățile necesare în vederea asigurării consumului clienților casnici și producătorilor de energie termică destinată populației, precum și a celor necesare îndeplinirii obligațiilor subsumate mecanismelor europene de solidaritate prevăzute de reglementările europene. Aceste măsuri vor fi limitate în timp și scop și se vor aplica în mod proporțional cantităților totale de gaze naturale de producție internă”.

Florey a confirmat și faptul că noile redevențe majorate nu se aplică proiectului Neptun Deep, așa cum au anunțat deja și Romgaz și OMV Petrom.

„În ceea ce privește proiectul Neptun Deep, totul este stabil și noile redevențe nu au niciun impact, pentru că există un acord de concesiune care nu este afectat de nicio modificare legislativă. De asemenea, pentru cea mai mare parte a producției noastre din România, avem acorduri de concesiune în vigoare și abia peste câțiva ani ar fi necesară reînnoirea acestora. Și abia atunci ar putea interveni o eventuală schimbare (de redevențe -n.r.)”, a explicat CFO-ul OMV.

Peter Lennkh a demisionat de la Raiffeisen Bank Romania CITEȘTE ȘI Peter Lennkh a demisionat de la Raiffeisen Bank Romania

După cum a relatat Profit.ro, Guvernul a adoptat un proiect de ordonanță de urgență care prevedea că redevențele pe exploatarea resurselor de țiței și gaze naturale ale României, nemodificate din anul 2004, de la privatizarea Petrom, să fie majorate cu până la peste 28%.

Actul normativ prevede că, la țiței, cotele de redevență pe exploatare cresc de la 3,5% la 4,5% (+28,57%) pentru zăcăminte care produc sub 10.000 de tone/trimestru, de la 5% la 6% (+20%) pentru zăcăminte care produc între 10.000 și 20.000 de tone/trimestru, de la 7% la 8,5% (+21,42%) pentru zăcăminte care produc între 20.000 și 100.000 de tone/trimestru și de la 13,5% la 16% (+18,51%) pentru zăcăminte care produc peste 100.000 de tone/trimestru.

La gaze naturale, cotele de redevență cresc de la 3,5% la 4,5% (+28,57%) pentru zăcăminte care produc sub 10 milioane metri cubi/trimestru, de la 7,5% la 9% (+21,42%) pentru zăcăminte care produc între 10 și 50 milioane mc/trimestru, de la 9% la 10,5% (+16,66%) pentru zăcăminte care produc între 50 și 200 milioane mc/trimestru și de la 13% la 15% (+15,38%) pentru zăcăminte care produc peste 200 milioane mc/trimestru.

Guvernul a lăsat însă neschimbate prevederile în vigoare din Legea petrolului care stipulează că ″Prevederile acordului petrolier rămân valabile pe toată durata acestuia, cu excepția adoptării unor dispoziții legale favorabile titularului acordului petrolier″ și că ″În situația în care, pe parcursul realizării operațiunilor petroliere, apar situații care nu au putut fi prevăzute la încheierea acordului, cu excepția prevederilor care au condus la câștigarea concursului public de ofertă, părțile, de comun acord, vor încheia acte adiționale, care vor intra în vigoare la data aprobării lor de către Guvern″.

viewscnt
Afla mai multe despre
omv petrom
majorare redevențe petroliere
redevențe petroliere
încasări redevențe petroliere
privatizarea petrom