Compania aeriană națională de stat Tarom a încheiat un contract de achiziție de carburant ″sustenabil″ pentru aviație cu OMV Petrom, care tocmai a primit acord de mediu pentru proiectul construrii unei instalații de fabricare de combustibili ″verzi″ pentru aviație și motorină auto din surse regenerabile la rafinăria Petrobrazi.
Începând cu 1 ianuarie 2025, OMV Petrom va furniza Tarom combustibil pentru aviație SAF (Sustainable Aviation Fuel), pe patru aeroporturi din România, cu respectarea cerințelor Regulamentului RefuelEU Aviation: Aeroportul Internațional Henri Coandă București, Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj, Aeroportul Internațional Traian Vuia Timișoara și Aeroportul Internațional Iași, a transmis compania controlată de austriecii de la OMV.
″Suntem încântați să continuăm parteneriatul cu Tarom, un parteneriat de tradiție între două importante companii românești. Acesta întărește relația noastră de afaceri și subliniază angajamentul nostru față de sustenabilitatea transportului. OMV Petrom este angajată în aplicarea normelor europene și atingerea țintelor pentru un viitor mai sustenabil″, a declarat Radu Căprău, membru al Directoratului OMV Petrom, responsabil cu activitățile de Rafinare și Marketing.
El a amintit că o parte a Strategiei 2030 a companiei constă în ″cea mai mare investiție în decarbonarea transportului din România, de peste 1 miliard de euro, inclusiv prin dezvoltarea de combustibili regenerabili″ și că OMV Petrom a luat anul acesta decizia finala de investiție pentru construirea, la rafinăria Petrobrazi, a unei capacități de producție de 250 mii tone/an de biodiesel și SAF, care este așteptată să intre în producție în 2028.
Instalația de fabricație va utiliza materii prime din surse regenerabile pretratate, respectiv ulei de gătit uzat și ulei vegetal.
Tarom arată că, prin contractul cu OMV Petrom, devine una dintre primele companii aeriene din regiune care se aliniază la standardele europene de sustenabilitate, asumându-și astfel o contribuție semnificativă la reducerea emisiilor de carbon în aviație, după ce a obținut doi ani la rând, în 2022 și 2023, primul loc pentru zborul mediu curier cu cele mai reduse emisii de CO2 în atmosferă în cadrul competiției SkyTeam Sustainable Flight Challenge, organizată de Alianța SkyTeam.
″Ne aflăm într-un moment în care sustenabilitatea devine un factor central pentru întreaga industrie aeriană, odată cu aplicarea cerințelor de utilizare SAF din 2025. Ne bucurăm să fim printre companiile din fruntea acestui demers, cu sprijinul OMV Petrom. Accelerarea utilizării combustibililor durabili pentru aviație este esențială dacă dorim să îndeplinim obiectivele de mediu stabilite pentru 2030, iar introducerea SAF pentru flota Tarom reprezintă angajamentul nostru ferm față de respectarea obiectivelor europene″, a spus directorul general al Tarom, Costin Iordache.
CITEȘTE ȘI Franța confirmă că anul acesta ar urma să înregistreze un deficit bugetar de 6,1% din PIBSAF, un combustibil produs din materii prime regenerabile, reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu peste 80% pe parcursul întregului său ciclu de viață, comparativ cu kerosenul convențional.
Ca parte a inițiativei Fit for 55 a Uniunii Europene, Regulamentul RefuelEU Aviation introduce cerința utilizării SAF în proporție de 2% începând cu 2025 și un parcurs de creștere graduală la 70% până în 2050 (6% in 2030). De asemenea, mandatează furnizorii de combustibili să plaseze produse sustenabile de aviație în aeroporturile din Uniunea Europeană. Această reglementare, aplicabilă tuturor statelor membre, vizează sprijinirea tranziției către aviația cu emisii reduse și încurajează utilizarea SAF ca principal element de decarbonare a sectorului aviatic.