Instrument nou de decontare pentru tranzacțiile de comerț internațional

Instrument nou de decontare pentru tranzacțiile de comerț internațional
scris 21 dec 2015

UniCredit Bank a lansat, în premieră pentru piața bancară din România, un nou instrument de decontare. Angajamentul Bancar de Plată (intrat în vocabularul de specialitate cu abrevierea „BPO” - „Bank Payment Obligation”) permite digitalizarea și fluidizarea tranzacțiilor de comerț internațional.

Prin acest instrument interbancar, decontările specifice comerțului internațional se realizează conform unor condiții preagreate, după compararea electronică a datelor de livrare (în raport cu informațiile de livrare solicitate pentru plată). În esență, BPO poate fi privit ca un hibrid între acreditivul documentar și plata simplă după livrare, combinând avantajele aferente fiecăreia din aceste soluții de decontare utilizate în comerțul internațional, precizează reprezentanții băncii.

Diferențe față de acreditivul documentar

Definitoriu în cazul BPO este faptul că angajamentul irevocabil de plată este asumat de către banca emitentă față de banca beneficiară, în timp ce în cazul acreditivului documentar beneficiarul este compania vânzătoare/exportatoare.

Elementul de noutate pe care îl introduce acest instrument îl reprezintă trecerea de la compararea manuală la compararea electronică a datelor specifice livrării, prin utilizarea de către băncile participante a unei aplicații electronice de comparare a datelor. În acest sens, UniCredit Bank a implementat aplicația de comparare electronică a datelor furnizată de SWIFT – Trade Service Utiliy.

Potrivit băncii, clienții care optează pentru utilizarea acestui instrument ca soluție de decontare a tranzacțiilor de comerț internațional au avantajul atenuării riscurilor asumate, prin structurarea condițiilor incluse în BPO. De asemenea, plata tranzacției este garantată prin emiterea angajamentului irevocabil și independent de plată de către banca emitentă.

Procesarea tranzacție se face mai repede, deoarece compararea datelor furnizate de vânzător se realizează automat, iar  cumpărătorul are acces rapid la bunurile sau serviciile achiziționate, primind direct documentele de livrare de la vânzator.

BPO nu implică costuri operaționale pentru procesarea documentară, ceea ce-l face un instrument mai ieftin comparativ cu instrumentele documentare, iar posibilitatea scontării conferă și flexibilitate soluției de finanțare.

“BPO îmbină caracterul de securitate oferit de acreditivul documentar cu ușurința procesului specific plăților simple. UniCredit se numără printre primele grupuri bancare europene care au optat pentru implementarea acestui instrument financiar, în Germania și Italia fiind confirmate activarea lui și încheierea primelor tranzacții în 2014 și 2015”, spune Cristina Bunescu, Head of Trade Finance UniCredit Bank.

Pentru început, instrumentul va fi disponibil doar clienților UniCredit Bank, însă banca ia în calcul și posibilitatea extinderii ofertei către companii care momentan nu sunt clienți ai săi.

UniCredit Bank este parte a UniCredit, grupul financiar european cu rețeaua cea mai extinsă din Europa Centrală și de Est și una dintre cele mai importante din Europa. Banca are 580.000 de clienți. Grupul este prezent în România prin: UniCredit Bank, UniCredit Consumer Financing, UniCredit Leasing Corporation, UniCredit Insurance Broker, UniCredit Leasing Fleet Management, UCTAM, Pioneer Asset Management și UniCredit Business Integrated Solutions. 

viewscnt
Afla mai multe despre
decontare
angajament bancar de plata
unicredit bank