Banking în vremea coronavirus: Măsuri de protecție a clienților și angajaților, pregătiri pentru retrageri de numerar și întârzieri la credite

Banking în vremea coronavirus: Măsuri de protecție a clienților și angajaților, pregătiri pentru retrageri de numerar și întârzieri la credite
Oana Osman
Oana Osman
scris 14 mar 2020

Angajații cu măști și mânuși au devenit o imagine comună la casieriile agențiilor bancare. Măsurile băncilor, luate în contextual epidemiei coronavirus, merg mai departe de flacoanele de dezinfectant pe care clienții sunt îndrumați să le folosească sau de angajați trimiși să lucreze la distanță când e posibil și includ pregătiri pentru potențiale creșteri ale retragerilor de numerar sau de întârzieri la plata ratelor, pe care le monitorizează acum în mod special.

Evenimente:
21 martie - Maraton Profit News TV Economia Sustenabila (ediția a II-a) – cu sprijinul: ACUE, Auchan, Liberty, OMV Petrom, Romgaz, Tinmar Energy, Transgaz, Hidroelectrica, Borsec, Nuclearelectrica
26 martie - Maraton Medika TV Inovație în estetică - cu sprijinul: Regina Maria
28 martie - Eveniment Profit.ro IMM (ediția a IV-a) - cu sprijinul: CEC Bank, Raiffeisen Bank, Porsche Finance Group Romania (Sharetoo - Abonamentul Auto), UniCredit Bank, Garanti BBVA și REI Grup

Urmărește-ne și pe Google News

Profit.ro a cerut principalelor bănci din țară, care și-au activat planurile de continuitate a afacerilor în caz de epidemie, să precizeze ce măsuri au luat pentru protejarea clienților și angajaților și în ce fel se pregătesc pentru creșterea solicitărilor de retrageri din depozite și conturi curente și a întârzierilor la rambursarea ratelor.
Răspunsurile instituțiilor bancare, redate în continuare:

BCR:
BCR a adoptat o serie de măsuri de pregătire și prevenire. Avem datoria să ne asigurăm că ne protejăm colegii și clienții, garantând totodată continuitatea activităților și asigurarea infrastructurii, în strânsă legătură cu respectarea strictă a măsurilor impuse de autorități. Astfel, am decis interzicerea călătoriilor de serviciu în zonele de risc, amânarea unora dintre evenimentele mai mari programate în perioada următoare și instruirea periodică a salariaților cu privire la conduita optimă pentru protejarea împotrivă bolilor contagioase.
Totodată, am intensificat activitățile de curățenie în spațiile noastre, utilizând materiale dezinfectante speciale, am suplimentat dotarea punctelor sanitare cu săpun antibacterian și am distribuit substanțe antiseptice pentru utilizare recurentă. În plus, comunicăm în mod proactiv către colegii noștri, actualizând permanent informațiile disponibile cu știri noi, în funcție de comunicările autorităților.
Am activat planul de continuitate de afacerii și am setat deja peste 700 de puncte de lucru de la distanță, număr pe care ne propunem să-l creștem, în funcție de evoluția situației. În functie de caz și situația personală, considerând inclusiv funcțiile critice în această perioadă, există posibilitatatea pentru angajații noștri să lucreze de acasă în această perioadă prin facilitatea tehnică (laptop, VPN), disponibilă în BCR de câțiva ani. În cazul în care acest lucru nu e posibil, dat fiind specificul activității, ori alte motive obiective, exista categoria cererilor speciale de concediu, respectiv cel de uz personal, care este plătit de companie și este separat de cel de odihnă.
Consideram o serie de masuri de sprijin, asigurand in acelasi timp permanenta functiilor critice. Ne organizam si eficientizam pe cat posibil activitatea, astfel încât sa oferim sprijin tuturor colegilor (inclusiv colegii noștri cu copii), dar activitățile bancare să poată continua în regim normal.
Recomandăm clienților să utilizeze cât mai mult serviciile online, ușoare și sigure. BCR este prima bancă din România care oferă deja 100% online un ciclu complet de servicii de daily banking: deschidere de cont curent cu card atașat și trimis la domiciliu, credit de nevoi personale, refinanțare, management carduri, asigurări, plată facturi, asset-management, deci toate activitățile bancare recurente în regim exclusiv online, fără să mai fie nevoie de vizite în sucursale.

În privința posibilei creșteri a întârzierilor la plata ratelor la credite: BCR gestionează în fiecare zi probabilitatea de materializare a unor riscuri, printre care se numără și estimarea unui potențial impact generat pe mai multe scenarii de evenimente excepționale, așa cum este și această epidemie. Urmărim atent evoluția situației la nivel macroeconomic, cat și comportamentul clienților, astfel încât să ne calibrăm cât mai bine scenariul în care ne aflăm.

În privința creșterii solicitărilor de retragere de numerar: Rețeaua noastră extinsă de automate bancare, cea mai mare din țară, este monitorizată permanent pentru acoperirea unor nevoi suplimentare de cash și suntem gata să o deservim prompt 24/24. Important de spus aici este că aproximativ 70% din tranzacțiile BCR se întâmplă deja în mediul digital (internet banking, POS, e-Commerce, Phone-Banking și alte modalități ce nu implică numerarul). În ultimii doi ani, BCR și-a concentrat eforturile pe construcția și oferirea unor soluții digitale, care au dus astfel la scăderea semnificativă a utilizării numerarului.

EXCLUSIV Băncile au început să primească de la clienți notificări privind imposibilitatea obiectivă de plată a ratelor, ca urmare a izolării la domiciliu sau carantinei. ING Bank: Primul caz de client izolat la domiciliu care cere soluții CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Băncile au început să primească de la clienți notificări privind imposibilitatea obiectivă de plată a ratelor, ca urmare a izolării la domiciliu sau carantinei. ING Bank: Primul caz de client izolat la domiciliu care cere soluții

BRD:

La nivelul BRD, măsurile de prevenție au în vedere :
- Igiena (dezinfectarea unităților BRD și a spațiilor de lucru din centrala și rețeaua băncii, comunicare internă intensivă și aplicarea măsurilor de igienă recomandate de autoritățile medico-sanitare – Ministerul Sănătății, Direcțiile de Sănătate Publică)
- Stoparea deplasărilor profesionale interne și externe, în zonele de risc, și raportarea obligatorie, în cazul angajaților care sosesc din vacanțe, a zonelor din care aceștia se întorc. În cazul în care colaboratorii sosesc din zone afectate de epidemie, li se indică izolarea la domiciliu 
- Implementarea unor programe de lucru flexibile și favorizarea lucrului la distanță, acolo unde este  posibil
- Reducerea accesului vizitatorilor, limitarea ședințelor interne și folosirea instrumentelor informatice de comunicare și video-conferință

RAIFFEISEN BANK:

Legat de epidemia de coronavirus, avem o echipă la nivelul băncii care se reunește zilnic și discută despre situația curentă, despre deciziile autorităților și hotărăște măsurile care se impun a fi luate de bancă.

Măsurile care s-au luat deja sunt cele de prevenție:
- Angajații au primit soluții dezinfectante, suntem pregătiți cu măsti, mănuși, etc;
- Se pune accent pe curățenie și dezinfectarea spațiilor de lucru comune;
- Călătoriile angajaților în afara țării au fost sistate, călătoriile în țară limitate la strictul necesar, evenimente au fost amânate etc;
- Clienții sunt sfătuiți să utilizeze soluțiile electronice de tranzacționare și mai puțin cash-ul sau venirea în unități.
Măsuri noi se vor lua însă în fiecare zi, în funcție de evoluția situației.

În privința posibilei creșteri a întârzierilor la rambursarea creditelor și a solicitărilor de retragere de numerar din depozite și conturi: Avem un plan de continuitate a afacerii, există reglementări în acest sens. Pe măsură ce situația evoluează, planul de continuitate a afacerilor se va activa, astfel încât activitatea de bază a băncii să fie asigurată, în orice situație de criză.

ING BANK
Sunt mai multe măsuri pe care le-am luat, atât în interiorul organizației, de la cele recomandate de DSP, OMS, până la cele specific contextului nou de afaceri, pentru a asigura continuitatea afacerii și păstrarea calității serviciilor prestate, cât și pregătirea în anumite arii de planuri speciale, adaptarea proceselor pentru a putea rezolva solicitările clienților izolați la domiciliu.

În privința posibilei creșteri a întârzierilor la rambursarea creditelor: Analizăm această situație și implicațiile sale. Credem că toate sectoarele fac similar în aceste zile.

În privința creșterii solicitărilor de retragere de numerar: Până acum operațiunile cu numerar par să rămână în parametrii normali estimați pentru astfel de situații, iar disponibilitatea ATM-urilor noastre rămâne la același nivel înalt. Însă, pentru a asigura o potențiala creștere, pregătim în prezent o rezervă de numerar. Monitorizăm cu atenție ritmul retragerilor de numerar de la ATM-urile noastre și suntem pregătiti să luăm măsuri dacă va fi cazul.  

CEC BANK:
Măsurile pe care le-am luat până acum au vizat mai ales sănătatea clienților și salariaților. În acest moment suntem în faza de măsuri de prevenție și protecție. Am implementat o procedură clară de igienizare zilnică pentru toate spațiile de lucru, inclusiv în sucursale și agenții și distribuim în toată rețeaua soluții speciale de dezinfectare pentru ca personalul și clienții băncii să poată să se igienizeze cât mai des pe mâini.
Am implementat de asemenea un program prin rotație pentru angajații noștri, astfel încât să limităm expunerea lor la aglomerația din mijloacele de transport.
În același timp, am demarat o campanie internă de informare a angajaților prin care le oferim informații din surse credibile (de la autoritățile din România, de la Organizația Mondială a Sănătății, de la medici și specialiști). Comunicăm activ cu privire la normele de igienă pe care trebuie să le respecte, dar și cu privire la pașii pe care trebuie să-i urmeze în cazul în care află de existența unor cazuri de persoane suspecte de îmbolnăvire.

În privința posibilei creșteri a întârzierilor la rambursarea creditelor: Monitorizăm situația și luăm toate măsurile necesare pentru a ne adapta pe parcurs. În prezent, activățile băncii se desfășoară normal, neexistând niciun impact asupra disponibilității serviciilor și a interacțiunilor cu clienții. Planurile de continuitate de business sunt elaborate și am inclus scenarii multiple, inclusiv consecinte ale epidemiei cu COVID-19 cu impact direct în business. Planurile vor fi activate în funcție de evoluția evenimentelor, astfel încât clienții băncii să nu fie afectați.

În privința creșterii solicitărilor de retragere de numerar: CEC Bank are cea mai mare rețea teritorială din România și peste 1200 de bancomate în toată țara. Monitorizăm permanent acoperirea unor nevoi suplimentare de cash și suntem pregătiți 24/24 să operăm alimentări de bancomate. Nu există niciun risc de lichidate și economiile românilor a fost și vor continua să fie în siguranță la CEC Bank.

OTP BANK:
Legat de protecția personalului băncii, le distribuim colegilor din unitățile teritoriale și din sediul central măști și soluții dezinfectante, mănuși chirurgicale de unică folosință colegilor care lucrează cu numerar, îi informăm constant privind măsurile de prevenție recomandate de specialiștii din domeniu.
Am limitat deplasările de business interne și externe, am încurajat comunicarea prin intermediul canalelor electronice disponibile și am recomandat colegilor care au călătorit în zonele afectate de coronavirus să lucreze de acasă, respectând protocolul oficial, transmis de autorități. Clienții băncii pot folosi dispozitivele cu dezinfectant, care exista pe front-desk, în toate unitățile din țară.

În privința posibilei creșteri a întârzierilor la rambursarea creditelor și a solicitărilor de retragere de numerar din depozite și conturi: OTP Bank Romania are soluții și un plan bine structurat în cazul tuturor scenariilor și gradelor de severitate formulate și avansate de colegii din cadrul departamentelor responsabile. Totodată, vrem să ne asigurăm clienții de continuitatea activității bancare în cazul unor decizii de forță majoră la nivel național, atât prin intermediul serviciilor telefonice, care le vor permite clienților legătura directă cu angajații băncii, cât și prin intermediul serviciilor online. 

BANCA ROMÂNEASCĂ:
În contextul evoluției răspândirii virusului Covid19, Banca Românească a întreprins toate demersurile și a luat toate măsurile solicitate atât de autoritatea de reglementare și supraveghere, cât și de autoritățile publice în vederea protejării publicului și a propriilor angajați și pentru asigurarea bunei desfășurări a activității băncii.
 

În ceea ce privește posibilitatea creșterii ratei de nerambursare, facem mențiunea că, în activitatea curentă a oricărei bănci sunt aplicate metode specifice de testare a unor situații excepționale care ar putea determina fie majorarea ratei de nerambursare, fie creșterea solicitărilor de retrageri de numerar, cu diverse scenarii de răspuns.
În acest moment de exemplu, indicatorii de lichiditate ai Băncii Românești sunt la un nivel de patru ori mai mare decât cerințele minime, prin urmare suntem în măsură să onorăm solicitările de retrageri de numerar.

viewscnt
Afla mai multe despre
coronavirus
banci
retrageri numerar
credite
bcr
brd
raiffeisen
ing
cec
banca romaneasca
otp