În această dimineață, SSIF TradeVille a trimis clienților o notificare prin e-mail în care amintește că joi, la ora 12.00, se închide perioada de subscriere în oferta publică de listare derulată de Grup EM (EM). Este demersul parte într-un “forcing“ de final al intermediarului operațiunii de piață, care a inclus și o întâlnire a reprezentanților grupului, de luni, în a 2-a parte a zilei, cu investitorii care au dorit să se conecteze la evenimentul corporativ.
Tradițional, investitorii lasă pe ultima zi a ofertelor publice ordinul cu subscrierea decisivă, dar pentru o tranzacție destinată în primul rând retailului, comportamentul de până acum arată o oarecare prudență.
La finalul penultimei zile a ofertei, în sistemul Bursei de Valori București erau strânse peste 1.900 de ordine cu opțiuni exprimate pentru achiziția unui număr de aproape 487.000 de acțiuni, reprezentând 25,22% din totalul celor 1,93 milioane titluri puse în vânzare de emitent.

Cea mai mare parte a ordinelor sunt plasate pe cele 2 intervale ale coridorului ofertei, de 34,00 lei/acțiune și, respectiv 40,00 lei/acțiune, cu o distribuție ușor debalansată către cotația minimă. Valoarea agregată a subscrierilor se ridică la 17,85 milioane lei (3,50 milioane euro).
Vestea clară dată și luni de reprezentanții emitentului este că, indiferent de nivelul final al subscrierii, operațiunea va fi considerată un succes și tranzacția se va consuma la cererea care va fi fost făcută de investitorii care au plasat ordine.

Totuși, departe de interesul existent la valul de listări al anului 2021, când piața a avut mare receptivitate față de companiile venite pe Sistemul Multilateral de Tranzacționare AeRO sau chiar în raport cu participarea la oferte de răscumpărare recente, operațiunea de piață de la Grup EM a înaintat greoi.
Relativa prudență poate fi întrucâtva surprinzătoare deoarece grupul are activitate într-un domeniu de excelență inginerească, are clientelă asigurată într-un sector de energie esențial pentru întreaga economie și proiecte în zone foarte dinamice precum conectarea la sistemul energic a parcurilor eoliene și a centralelor fotovoltaice.

Ezitarea investitorilor poate fi explicată prin mai mulți factori pe care Profit.ro a reușit să-i discearnă în discuții cu investitori activi pe bursa românească.
1. De ce nu se listează Electromontaj?
O reținere este legată de faptul că oferta este promovată de Grup EM, entitate configurată prin agregarea mai multor companii care gravitau în jurul Electromontaj. Aparent, mai mult sens ar fi avut listarea Electromontaj, care este un nume sonor în economia românească și care oricum concentrează chiar 100% din acțiuni la unele companiile din grup.

Constituirea acestei “carapace“ este privită cu scepticism de investitori, deși nu este neapărat o noutate. Spre exemplu, Transport Trade Services (TTS) a promovat la cota pieței reglementate a BVB în anul 2021 după o reconfigurare a structurii activelor din grup, care a urmat unei delistări de pe fosta piață Rasdaq în anul 2015 a liderului transportului fluvial de la Dunărea de Jos, pe atunci Navrom Galați (COVG).
2. Neclarități cu privire la aportul unor companii din grup
Din întrebarea de ce nu s-a listat Electromontaj derivă o nedumerire subsecventă legată de relevanța unor societăți din Grup EM pentru cifra de afaceri a emitentului care face pasul bursă. Unele din aceste firme ele însele nu îndeplinesc condițiile pe care le investitorii în general le cer de la o companie listată.
Spre exemplu, Hidroconstrucția este în insolvență, cu administrare specială și sub supravegherea administratorului judiciar. Deși anii 2024-2025 au fost buni pentru restituiri de datorii către creditori și vânzări de active în același scop, societatea are încă stigmatul insolvenței.

Discuții ale Profit.ro cu investitori chiar cu experiență mare pe bursă au revelat o cunoaștere aproximativă a structurii de grup, precum ce domeniu acoperă Emfor, dacă EMP Grid este sau nu fosta Industrial Energy sau cine asigură activitatea externă aferentă Electromontaj.
Dificultăți de interpretare ridică și prezența în grup a ABC Insurance, care derivă dintr-o tranzacție a aceleiași insolvente Hidroconstrucția și care are activitate în domeniul asigurărilor generale, departe de sectorul propriu-zis al Electromontaj.
3. Amintiri neplăcute din trecut cu obligațiunile Romenergo
În 2013, un scandal a fost legat de achiziția de către SIF Banat-Crișana, actuala Lion Capital, a unor obligațiuni corporative cu valoare de 26,95 milioane lei emise de Romenergo, companie de unde venea Bîlteanu. Titlurile respective au avut o dobândă de 8%, în linie cu ceea ce era în piață în acea etapă în piață, și nu s-au tradus printr-un prejudiciu pentru SIF Banat-Crișana. Totuși, amintirile neplăcute au fost cele care au persistat în piață.

Tot în anul 2013, SIF-ul pe atunci condus de Dragoș Bîlteanu a achiziționat, pentru suma de 20,30 milioane lei (4,56 milioane euro), pachetul majoritar de acțiuni al firmei Azuga Turism, care opera un hotel, dar și telegondola din Azuga. Este tranzacția care i-a atras șefului de atunci al SIF Banat-Crișana plângeri penale.

Este și contextul în care acționar majoritar apare la Grup EM Gherghe Bîlteanu, tatăl său, deși în piață lumea îl vede în tot ceea ce implică deciziile și întâlnirile de business de la Electromontaj pe Dragoș Bîlteanu.
Ironia este că tranzacția cu Azuga Turism s-a tradus într-un câștig pentru SIF Banat-Crișana. Societatea a ieșit din afacere în urma unei înțelegeri de la începutul anului 2024 în care a obținut o evaluare bună și un profit consistent pentru respectiva deținere din portofoliu.
4. Prea multe litigii
Investitorii nu reacționează numai la amintiri pentru momente ale pieței de capital petrecute cu 10 ani în urmă. Prospectul de listare relevă și împotmoliri mai recente. În documentul aferent ofertei sunt menționate 40 de litigii ale companiilor din grup.

Natura acestora este diversă, de la cele comerciale și cele în pretenție cu furnizorii, până la cele societare, de la cele de insolvențe și recuperări creanțe, la un dosar execuțional, de la litigii imobiliare și de proprietate, până la decizii administrativ-fiscale.
5. Îngrijorări față de respectarea drepturilor acționarilor minoritari
Unele din aceste litigii și istoricul lor care și-a croit drum și către investitorii de pe bursă îi fac pe aceștia să fie prudenți și față de comportamentul acționarului majoritar. Electromontaj s-a aflat inclusiv în litigii pe Actul Constitutiv, unde acționarii au contestat unele prevederi care îngrădeau chiar dreptul de a ieși din societate, cu drept de veto al majoritarului pentru cumpărătorul pachetelor minoritare.

O parte din aceste procese au fost pierdute, astfel încât Electromontaj a ajuns la al 5-lea Act Constitutiv.
6. Nu există istoric de dividende
Oarecum în conexiune cu perspectiva acționarilor minoritari investitori de portofoliu de a-și majora valoarea este memoria pieței că firmele cu terți acționari conduse de Dragoș Bîlteanu nu au un istoric coerent de distribuții de dividend.

Pentru o societate cu vechime mare în piață și un grad ridicat de maturitate, Electromontaj ar fi o investiție predilectă ca acțiune de valoare, distribuitoare de dividende. Totuși, compania, dar și acționarii majoritari nu au o astfel de reputație pe piața de capital.
Aici funcționează memoria perioadei în care Dragoș Bîlteanu a fost la șefia SIF Banat-Crișana și nu a făcut repartizări de cash de la frâiele unei societăți listate cu un istoric bogat de acordări de dividende în mandatul de 2 decenii a lui Ioan Cuzman.
7. Comisionul intermediarului
Țintind piața AeRO și investitorii de retail, Grup EM s-a adresat, logic, casei de brokeraj care are platforma de tranzacționare lider pentru investitorii individuali, SSIF TradeVille. Ceea ce investitorii privesc cu precauție este comisionul de 2,50 milioane lei (aproape 500.000 de euro) pe care intermediarul ar urma să îl primească pentru o tranzacție care în cazul unei subscrieri integrale și la prețul maxim al ofertei, se poate ridica la 77,20 milioane lei (15,15 milioane euro).

Înțelepciunea de piață spune că, atunci când compania are probleme de atractivitate, ofertantul compensează cu remunerarea agresiv-stimulativă a brokerului. Și aici amintirile din piață funcționează potrivnic pentru Grup EM.
În oferta eșuată din 2011 a grupului Adeplast, firma de construcție a promovat un comision de 7% din ofertă pentru intermediarul de atunci, SSIF Intercapital Invest, între timp asorbit chiar de TradeVille.