Profit net în scădere pentru BCR în primul trimestru. Rezultatul operațional crește cu 10,7%. Avans anual de 8,5% în portofoliul de credite nete

Profit net în scădere pentru BCR în primul trimestru. Rezultatul operațional crește cu 10,7%. Avans anual de 8,5% în portofoliul de credite nete
scris 30 apr 2021

BCR a înregistrat un profit net de 424,6 milioane de lei (87 milioane de euro) în T1 2021, în ușoară scădere față de 428,3 milioane de lei (89,3 milioane de euro) în T1 2020, pe fondul unor eliberări de provizioane de risc de credit mai mici, în timp ce performanța operativă s-a îmbunătățit pe baza continuării creșterii puternice a creditării.

Rezultatul operațional s-a îmbunătățit cu 10,7%, până la 487,1 milioane de lei (99,8 milioane de euro) în T1 2021, de la 440,1 milioane de lei (91,7 milioane de euro) în T1 2020, pe fondul unor venituri operaționale mai mari și al unor cheltuieli operaționale mai reduse.

Fulfilment by eMAG, instrumentul de un milion de euro care ajută antreprenorii să se concentreze pe creșterea afacerii CITEȘTE ȘI Fulfilment by eMAG, instrumentul de un milion de euro care ajută antreprenorii să se concentreze pe creșterea afacerii

Portofoliul total de credite nete acordate clienților a crescut cu 8,5% an pe an, la 31 martie 2021, susținut atât de segmentul retail, cât și de cel corporate. 1 din 5 români care au luat casă prin credit ipotecar au folosit BCR, iar din finanțările nou acordate segmentului Corporate, de peste 1 miliard lei în T1, 47% reprezintă credite de investiții.

"Creșterea interesului companiilor pentru investiții, care reprezintă jumătate din finanțările noi acordate în primul trimestru, ne dă încredere că această pandemie este un test al maturizării pe care economia îl va trece cu bine”, a declarat Sergiu Manea, CEO Banca Comercială Română.

Venitul net din dobânzi a scăzut ușor cu 0,7%, până la 593,8 milioane de lei (121,7 milioane de euro) în T1 2021, de la 597,9 milioane de lei (124,6 milioane de euro) în T1 2020, determinat de impactul din dobânzi mai scăzute pe piața monetară, parțial compensat de volume mai mari de credite și depozite, atât pe segmentul de clienți retail, cât și pe cel de corporate.


Venitul net din comisioane a crescut cu 11,5%, până la 182,6 milioane de lei (37,4 milioane de euro) în T1 2021, de la 163,7 milioane de lei (34,1 milioane de euro) în T1 2020, datorită unui număr mai mare de tranzacții.

Rezultatul net din tranzacționare a crescut cu 24,1%, până la 79,9 milioane de lei (16,4 milioane de euro) în T1 2021, de la 64,4 milioane de lei (13,4 milioane de euro) în T1 2020, în principal datorită unei activități de tranzacționare mai crescute.

Dacă ar ajunge roboții să dea consultanță, ce vor mai face oamenii? Despre viitorul consultanței, ce cred liderii PwC (III) CITEȘTE ȘI Dacă ar ajunge roboții să dea consultanță, ce vor mai face oamenii? Despre viitorul consultanței, ce cred liderii PwC (III)

Venitul operațional a crescut cu 3,6%, până la 882,9 milioane de lei (180,9 milioane de euro) în T1 2021, de la 852 milioane de lei (177,6 milioane de euro) în T1 2020, determinat de venitul net din comisioane și venitul net din tranzacționări mai mari.

Cheltuielile administrative generale au înregistrat valoarea de 395,8 milioane de lei (81,1 milioane de euro) în T1 2021, în scădere cu 3,9%, în comparație cu 411,9 milioane de lei (85,9 milioane de euro) în T1 2020, mai ales ca urmare a impactului pozitiv din deconsolidarea subsidiarei CIT One, cât și datorită contribuției anuale ușor mai mici la fondul de garantare a depozitelor în 2021. Astfel, raportul cost-venituri s-a îmbunătățit la 44,8% în T1 2021, față de 48,3% în T1 2020.

În activitatea de creditare retail, BCR a acordat credite noi în monedă locală pentru persoane fizice și microîntreprinderi de 2 miliarde de lei în T1 2021. Vânzările de credite ipotecare în lei au crescut cu 17% an pe an, în principal datorită produsului ipotecar Casa Mea care reprezintă 66% din total. BCR continuă să susțină creditul guvernamental Noua Casă, fondurile alocate băncii reprezintând 30% din totalul garanțiilor puse la dispoziție de Guvernul României pentru acest program. Volumele nou acordate de credite de consum au scăzut cu 9,5% față de aceeași perioadă a anului trecut, când primele trei luni nu au fost impactate de pandemie, în timp ce descoperitul de cont și cardurile de credit au crescut cu 3,6% an la an. Stocul de credite ipotecare acordate în moneda locală s-a majorat cu 19,5% an pe an în T1 2021, în timp ce stocul de credite de consum a crescut cu 5,1% an pe an.

În activitatea de creditare corporate, BCR (doar banca) a aprobat credite corporate noi în valoare de 1 miliard de lei în T1 2021, din care 47% au fost credite pentru investiții. Motorul principal a fost avansul stocului de finanțări acordate sectorului IMM (inclusiv prin subsidiara BCR Leasing), care a crescut cu 17,6% an pe an, atingând 7,3 miliarde de lei (1,5 miliarde de euro) la 31 martie 2021, ca urmare a unei concentrări mai mari pe afacerile noi și pe dezvoltarea sectorului de leasing, precum și a participării BCR în programul IMM Invest. 900 de companii care creează peste 80.000 de locuri de muncă au fost susținute în primul trimestru prin credite noi sau prelungiri ale liniilor de credit. În IMM Invest, banca a aprobat 1.818 de credite, în valoare totală de 1,3 miliarde de lei.

De asemenea, finanțarea sectorului public a crescut cu 17,7% an pe an, a sectorul imobiliar cu 6,1% an pe an și a companiilor mari cu 2,4% an pe an.

Creditele și avansurile totale acordate clienților au crescut cu 2,5% până la 44.062,4 milioane de lei (8.951,6 milioane de euro) la data de 31 martie 2021 de la 43.002,5 milioane de lei (8.833,2 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2020, susținute de creșteri atât în creditarea retail (+1,2% față de decembrie 2020), cât și în cea corporate (+5,0% față de decembrie 2020).

Depozitele de la clienți au crescut cu 1,6% până la 65.903,6 milioane de lei (13.388,8 milioane de euro) la data de 31 martie 2021 de la 64.876,8 milioane de lei (13.326,4 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2020, susținute de creșterea depozitelor retail (+1,3% față de decembrie 2020), în timp ce depozitele corporate au rămas la același nivel față de 31 decembrie 2020.

Banca a continuat măsurile luate în contextul Covid-19. În baza noii ordonanțe OUG 227/ 30.12.2020, clienții au putut aplica doar în perioada 5 februarie-15 martie 2021 pentru noi amânări la plata de până la maximum 9 luni ale ratelor aferente creditelor în derulare, această perioadă incluzând și eventuale amânări de care au beneficiat pe parcursul anului 2020. Pe această bază, banca a înregistrat la data de 31 martie un volum al creditelor care încă beneficiază de anumite amânări la plată de 0,5% din creditele retail, respectiv 2% din creditele corporate. Soluția de amînare a ratelor a putut fi accesată 100% online la BCR, singura facilitate de acest fel din piață, 60% din totalul cererilor fiind realizate prin George.

Digitalizarea s-a accelerat la nivelul întregii activități. 40% din creditele de nevoi personale din T1 2021 au fost acordate 100% digital, în creștere cu peste 30% față de același trimestru al anului trecut. Banca a creat anul acesta și birouri mobile online, care realizează consultanță video pentru persoane fizice, un serviciu complementar celui care asigură deschiderea conturilor George. De la începutul anului, câteva sute de clienți au participat la întâlniri individuale, pentru a primi soluții personalizate, precizează banca.
48% din totalul cardurilor de credit și 61% din totalul produselor de tipul descoperit de cont sunt acordate prin canale digitale.

Totodată, peste 22,4 milioane de tranzacții cu plăți digitale în transportul public s-au înregistrat, în ultimii trei ani, din care aproximativ 2 milioane numai în luna martie 2021, în condițiile în care BCR a implementat soluția de plată contactless în 16 orașe din România.

Programul Școala de Bani a ajuns în primul trimestru din 2021 la 11.500 de adulți și copii, fiind organizate sesiuni online de educație financiară și ateliere pentru copii. Numărul total al celor care au participat în program a depășit 450.000. Și programul de educație antreprenorială BCR Școala de Business a atins 15.500 de utilizatori (antreprenori, manageri, liberi profesioniști, profesori și studenți) care au cont pe platformă, iar în programul INNOVX-BCR au fost accelerate 19  start-up-uri de tehnologie cu cifră de afaceri sau finanțare atrasă între 50.000 de euro și 500.000 de euro.

viewscnt
Afla mai multe despre
bcr
banca
profit