Intimitatea pe internet este un mit. Nu există intimitate totală, nici în aplicații, nici în browser-ele web. Există, însă, numeroase opțiuni pentru limitarea cantității de informații personale care sunt colectate.
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale
Utilizatorul este cea mai bună marfă de pe internet. Informațiile sale personale sunt dorite de toate entitățile care trăiesc din vânzarea de reclamă. Unele au un comportament decent în această privință, pe când altele depășesc orice limită de orice fel în goana după cât mai multe date despre cât mai mulți oameni posibil.
Nu obținerea datelor în sine este scopul final al acestor companii, ci concluziile care se pot trage de pe urma lor și care pot fi folosite pentru servirea reclamei potrivite la momentul și la locul potrivit.
Din păcate, intimitatea online este o luptă care nu poate fi câștigată de utilizator. Sunt prea multe forme de urmărire, unele pentru care nu există mijloace de contracarare și prea multe companii cu resurse importante puse în joc.
Se pot totuși bloca căile de scurgere a informațiilor folosite de cele mai multe entități online, rămânând nerezolvate doar cele mai complexe, folosite în mai puține cazuri.
CITEȘTE ȘI ANCOM: Volumul de date ce pot fi consumate în roaming în UE fără taxe suplimentare va crește cu 22% de la 1 ianuarieCookie-uri
Cookie-urile sunt cele mai elementare și mai răspândite mijloace de colectare a datelor personale. Sunt mici fișiere, salvate de browser-ele web pe calculatorul personal al utilizatorului, care salvează anumite informații.
Cookie-urile directe, deși pot fi blocate, sunt utile și justificate. Un site vizitat va ține minte că ești logat în cont sau că ai ales anumite opțiuni. Dezactivarea acestor cookie-uri va crea amnezia site-urilor preferate, care vor uita că le-ai mai vizitat. Toate configurările făcute vor trebui reluate.
Problematice sunt cookie-urile terțe, care trimit informații unor site-uri pe care poate nu le-ai vizitat niciodată sau companii cu care nu ai nicio legătură. Spre exemplu, o reclamă poate furniza aceste cookie-uri unei companii de publicitate.
Dezactivarea acestor cookie-uri este simplă, oricare din marile browsere web oferind această opțiune. De exemplu, în Firefox, trebuie mers în secțiunea Privacy & Security de la opțiuni. Acolo trebuie aleasă varianta “Use custom settings” pentru History și “Never” pentru “Third-party Cookies”.
Amprente digitale
În afară de cookie-uri, utilizatorii mai pot fi urmăriți și identificați în mediul online prin ceea ce se numește amprenta digitală. Folosindu-se API-ul Canvas din JavaScript, se accesează chipset-ul grafic al unui dispozitiv și se creează o amprentă unică pentru dispozitivul respectiv.
Amprenta nu este stocată pe calculatorul personal. Aceasta ajunge la compania care a creat-o și este folosită pentru urmărirea traseului online a utilizatorului respectiv.
CITEȘTE ȘI Casa Albă: Facebook și Microsoft au împiedicat mai multe atacuri cibernetice ale Coreii de NordExistă două mijloace prin care se poate lupta împotriva amprentelor digitale: prin blocare sau prin falsificare.
Blocarea nu este o metodă eficientă. Extensiile și aplicațiile care fac acest lucru pot fi folosite la rândul lor ca mijloace de identificare în mediul online.
În schimb, este recomandată folosirea unor extensii precum Canvas Defender sau Canvas Blocker. Acestea intervin înainte de trimiterea amprentei către server și adaugă informații false. În acest fel, amprenta nu va mai putea indica identitatea reală.
Există și alte feluri de amprente ce pot fi folosite pentru urmărirea utilizatorilor. În 2016, cercetătorii de la Universitatea Princeton au descoperit amprenta audio.
Aceasta se stabilește tot prin JavaScript. Serverul trimite un semnal audio, iar modul în care un dispozitiv procesează acel semnal creează o amprentă audio unică.
CITEȘTE ȘI Google va bloca reclamele în browser-ul Chrome începând cu 15 februarieVestea proastă este, deocamdată, că nu există instrumente care să combată acest tip de urmărire. Este, însă, și o veste bună: un număr foarte mic de companii la ora actuală folosesc această tehnică.
Tot fără cale de apel, dar foarte puțin folosită, este și amprentarea prin intermediul bateriei folosite de dispozitivele mobile.
Facebook, la mare concurență cu Google, este cel mai mare fan al utilizatorilor săi. Tot ce fac oamenii pe internet, indiferent că au sau nu cont de Facebook ori că sunt pe Facebook sau pe alt site – Facebook vrea și poate să știe.
În principiu, pentru a limita într-o anumită măsură informațiile care ajung la Facebook, se pot face trei lucruri.
Primul și cel mai elementar este dezactivarea accesului la coordonatele geografice. Atât pe iOS, cât și pe Android, setările individuale ale fiecărei aplicații lasă utilizatorului opțiunea activării sau dezactivării accesului la funcția de localizare.
Dezactivarea localizării ar trebui făcută nu doar din considerente de intimitate, ci și pentru reducerea consumului de energie – localizarea prin WiFi, date și GPS fiind unul din cei mai mari consumatori ai unui dispozitiv mobil.
CITEȘTE ȘI Facebook îi va anunța pe utilizatori când fotografii ale acestora sunt încărcate de alte persoaneApoi, se poate stopa urmărirea pe care Facebook o realizează în afară propriilor rețele sociale și aplicații. Aici trebuie aleasă varianta “No” pentru primele două opțiuni.
În fine, Facebook mai permite utilizatorilor să nu permită anumite informații să fie comunicate companiilor de publicație. În secțiunea “Your informațion” de aici se dezactivează toate cele patru opțiuni.
Spre deosebire de Facebook, Google este mult mai transparent și mai organizat din punctul de vedere al informațiilor colectate și al opțiunilor oferite utilizatorilor. În loc să fie răspândite și ascunse bine, toate opțiunile oferite utilizatorilor Google din acest punct de vedere se găsesc aici (nu că ar fi și suficiente).
În funcție de pretențiile și necesitățile fiecăruia, pot fi dezactivate monitorizarea activităților online și în cadrul aplicațiilor, istoricul localizării, informațiile despre dispozitivele folosite, comenzile și amprentele audio respectiv istoricul YouTube.
Pentru Gmail există o extensie, valabilă doar pentru Chrome, numită Ugly Mail, ce poate fi folosită pentru blocarea urmăririi prin intermediul mail-urilor.
CITEȘTE ȘI Twitter a suspendat conturile grupării britanice de extremă-dreapta ale cărei postări au fost distribuite de TrumpMulte mesaje electronice, în special comunicările comerciale, folosesc anumiți pixeli pentru a urmării acțiunile utilizatorilor asupra mesajului respectiv. Se poate afla, de exemplu, unde se dă click și ce zone din email sunt vizualizate mai mult timp.
Ugly Mail va indica utilizatorilor mail-urile care folosesc pixeli de urmărire și va bloca transmiterea informațiilor colectate.
Toate aceste opțiuni au rolul de a spori intimitatea online, dar nu o vor garanta complet niciodată. Cei interesați să vadă ce urme lasă pe internet, pot apela la site-ul amiunique.org.