Stellantis, în parteneriat cu Saft, filială a TotalEnergies, a dezvăluit un prototip al unui vehicul echipat cu tehnologia IBIS - un proiect francez de cercetare colaborativă care vizează dezvoltarea unui sistem mai eficient, sustenabil și rentabil de stocare a energiei și de conversie electrică.
Prototipul începe acum testele rutiere în lumea reală, care ar putea duce la schimbări majore în proiectarea vehiculelor electrice și în modul de stocare a energiei.

Mașina de teste este un Peugeot E-3008, mașină dezvoltată pe platforma STLA Medium și pe care a fost implementată pe parcursul mai multor ani sistemul IBIS, de Stellantis și Saft, cu sprijinul E2-CAD, Sherpa Engineering și al unor instituții de cercetare franceze de top, inclusiv CNRS, Universitatea Paris-Saclay și Institutul Lafayette.

Stellantis a dat startul testelor în viața reală a prototipului unui vehicul echipat cu un sistem de inteligent integrat al bateriei care elimină mai multe componente ale sistemului de încărcare utilizate în prezent pe mașinile electrice.
Primul IBIS a fost implementat ca demonstrator fix în 2022, fiind făcută apoi tranziția către modelul mobil.

Tehnologia IBIS reimaginează sistemul de propulsie electric prin integrarea funcțiilor de invertor și încărcător direct în baterie, indiferent de compoziția chimică sau de aplicația sa. Această arhitectură acceptă atât generarea de curent alternativ (CA), cât și curent continuu (CC), permițând acționarea directă a mașinii electrice sau schimbul de energie electrică cu rețeaua, alimentând simultan rețeaua de 12V a vehiculului și sistemele auxiliare.
Prin utilizarea acestei tehnologii se îmbunătățește cu până la 10% eficienâa energetică (ciclu WLTC) și se obține un câștig de putere de 15% (172 kW față de 150 kW) cu aceeași dimensiune a bateriei.
În același timp se reduce greutatea vehiculului cu aproximativ 40 kg și se eliberează până la 17 litri de volum, îmbunătățind aerodinamica și flexibilitatea designului.
Rezultatele inițiale arată o reducere cu 15% a timpului de încărcare (de exemplu, de la 7 la 6 ore cu un încărcător de curent alternativ de 7 kW), precum și o economie de energie de 10%.

Nu în ultimul rând, sistemul facilitează întreținerea și crește posibilitățile de reutilizare a bateriilor pentru o a doua viață în aplicații auto și staționare. IBIS simplifică, de asemenea, întreținerea și facilitează reutilizarea bateriilor din a doua viață în aplicațiile auto staționare, reducând necesitatea unor recondiționări extinse.
Ned Curic, director de inginerie și tehnologie la Stellantis, subliniază importanța acestui proiect de dezvoltare pentru viitorul vehiculelor electrice. „Acest proiect reflectă convingerea noastră că simplificarea este sinonimă cu inovația . Prin regândirea și simplificarea arhitecturii sistemului de propulsie electric, îl facem mai ușor, mai eficient și mai rentabil . Acest tip de inovație ne permite să oferim clienților noștri mașini electrice de o calitate mai bună și mai accesibile.”

Faza 2 a proiectului a început în iunie 2025, cu sprijin din partea guvernului francez prin intermediul programului Franța 2030. Testele în traficul real vor deschide calea pentru integrarea tehnologiei IBIS în vehiculele de serie Stellantis până la sfârșitul deceniului.
Coordonat de Stellantis, proiectul IBIS reunește o echipă multidisciplinară de 25 de ingineri și cercetători de la parteneri industriali de top - Saft, E2CAD și Sherpa Engineering - precum și instituții de renume - în principal CNRS, Universitatea Paris Saclay și Institutul Lafayette, un centru de transfer tehnologic și prototipare în optoelectronică, cu sediul în Metz - care lucrează în următoarele laboratoare de cercetare: Laboratorul de Inginerie Electrică și Electronică din Paris - (GeePs- CNRS/CentraleSupélec/ Universitatea Paris-Saclay/ Universitatea Sorbonne), Laboratorul de Electrochimie și Chimie Fizică a Materialelor și Interfețelor (LEPMI - Grenoble INP/ Universitatea Savoie Chambéry/ Universitatea Grenoble Alpes/CNRS) și Laboratorul de Sisteme și Aplicații ale Tehnologiilor Informației și Energiei (SATIE – CNAM/ENS Paris-Saclay/ Universitatea Cergy-Pontoise/CNRS/ Universitatea Paris-Saclay/ Universitatea Gustave Eiffel).