Comisia Europeană a pus ochii pe banii unor giganți ca Facebook sau Google. Propunere oficială pentru taxarea multinaționalelor digitale în statul în care obțin venituri

Comisia Europeană a pus ochii pe banii unor giganți ca Facebook sau Google. Propunere oficială pentru taxarea multinaționalelor digitale în statul în care obțin venituri
scris 21 mar 2018

Comisia Europeană a prezentat miercuri două propuneri legate de impozitarea companiilor de internet, a rețelelor de socializare și a platformelor digitale care își desfășoară activitatea într-un stat UE dar ale căror venituri nu sunt taxate în țara respectivă, măsuri prin care giganți precum Google și Facebook ar putea fi obligați să plătească un impozit de până la 3% din unele venituri.

Noile norme sunt menite să garanteze că activitățile comerciale digitale sunt impozitate într-un mod corect și favorabil creșterii economice în UE. “Prin adoptarea acestor măsuri, UE va deveni lider mondial în ceea ce privește conceperea unor reglementări fiscale adaptate la economia modernă și la era digitală”, arată Executivul de la Bruxelles într-un comunicat.

Prima propunere vizează o reformă a normelor în materie de impozit pe profit, astfel încât profiturile să fie înregistrate și impozitate acolo unde companiile au o interacțiune semnificativă cu utilizatorii prin canalele digitale. “Aceasta este soluția pe termen lung preferată de Comisie”, potrivit documentului citat.

România, astăzi: Site-ul Fiscului nu funcționează de o săptămână, firmele nu au acces la servicii importante. Repunerea în funcțiune este dificilă din cauza echipamentelor uzate și foarte vechi CITEȘTE ȘI România, astăzi: Site-ul Fiscului nu funcționează de o săptămână, firmele nu au acces la servicii importante. Repunerea în funcțiune este dificilă din cauza echipamentelor uzate și foarte vechi

Dacă va fi adoptată, propunerea va permite statelor membre să impoziteze profiturile generate pe teritoriile lor, chiar și în cazul în care o companie nu are o prezență fizică acolo. Noile norme vor garanta o contribuție la finanțele publice din partea companiilor online egală cu cea a companiilor tradiționale cu prezență fizică.

Comisia notează că se va considera că o platformă digitală are o „prezență digitală” impozabilă sau un sediu permanent virtual într-un stat membru dacă îndeplinește unul dintre următoarele criterii:

- veniturile anuale ale companiei într-un stat membru depășesc pragul de 7 milioane de euro;

- compania are peste 100.000 de utilizatori într-un stat membru într-un an fiscal;

- într-un an fiscal, se încheie peste 3 000 de contracte comerciale de servicii digitale între compania respectivă și utilizatorii comerciali.

Noile norme vor schimba și modul în care sunt repartizate profiturile către statele membre, astfel încât să se reflecte mai bine felul în care companiile pot crea valoare online: de exemplu, în funcție de locul în care se află utilizatorul în momentul consumului.

Uniunea Europeană ar putea introduce o nouă taxă de 3% pe veniturile companiilor din tehnologie CITEȘTE ȘI Uniunea Europeană ar putea introduce o nouă taxă de 3% pe veniturile companiilor din tehnologie

Cea de a doua propunere presupune instituirea unui impozit intermediar la nivelul UE pe anumite venituri provenite din activități digitale.

“Acest impozit intermediar garantează că activitățile care în prezent nu sunt impozitate efectiv vor începe să genereze venituri imediate pentru statele membre. Astfel, se va putea evita luarea unor măsuri unilaterale de impozitare a activităților digitale în anumite state membre, situație care ar putea conduce altfel la o mare diversitate de soluții naționale în prejudiciul pieței unice”, arată Comisia.

Spre deosebire de reforma comună, la nivelul UE, a normelor fiscale de bază, acest impozit indirect ar urma să se aplice veniturilor obținute din anumite activități digitale care nu intră deloc sub incidența actualului cadru fiscal. Acest sistem se va aplica doar cu titlu provizoriu, până la finalizarea reformei globale și până la integrarea deplină a unor mecanisme care să reducă posibilitatea dublei impuneri.

Astfel, impozitul se va aplica veniturilor obținute din activități în cazul cărora utilizatorii joacă un rol major în crearea de valoare și care sunt cel mai greu de reglementat prin normele fiscale actuale, cum ar fi veniturile obținute din vânzarea de spațiu publicitar online, activități de intermediere digitală care permit utilizatorilor să interacționeze cu alți utilizatori și care pot mijloci vânzarea de bunuri și servicii între aceștia și vânzarea de date generate pe baza informațiilor furnizate de utilizatori.

Veniturile fiscale vor fi colectate de statele membre în care sunt situați utilizatorii și se vor aplica numai companiilor cu venituri totale anuale de 750 de milioane de euro la nivel mondial și de 50 de milioane de euro la nivelul UE.

În acest mod se poate asigura că întreprinderile mai mici nou înființate și în curs de extindere rămân scutite de această sarcină, potrivit Comisiei. Dacă impozitul se va aplica la o cotă de 3 %, se estimează că statele membre ar putea obține venituri anuale de 5 miliarde de euro.

Propunerile legislative vor fi înaintate Consiliului spre adoptare și Parlamentului European spre consultare.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
comisia europeana
taxa digitala
multinationale
venituri
profituri
impozitare