ULTIMA ORĂ ANPC verifică Temu și Shein

ULTIMA ORĂ ANPC verifică Temu și Shein
Profit.ro
Profit.ro
scris 23 apr 2024

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) derulează, în această perioadă, o actiune de verificare a site-urilor de cumpărături și aplicații care funcționează ca o piață online Temu și Shein.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente
30 mai - Maratonul Fondurilor Europene. Parteneri: BCR, BRD, CEC
4 iunie - Eveniment Profit.ro: Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a. Parteneri: 123Credit, Cushman and Wakefield
6 iunie - Maratonul Energiei
13 iunie - Eveniment Profit: Piața de Capital.forum - Provocări pentru dezvoltarea piețelor și creșterea lichidității, Ediția a IV-a. Parteneri BCR, BVB, CEC Bank, Infinity Capital Investments, Sphera, Teraplast

La acest moment, populară platformă chineză de comerț online Temu este vizată de norme stricte de moderare a conținutului din partea Uniunii Europene, după ce a arătat că este vizitată de 75 de milioane de europeni în fiecare lună.

Controversată, dar în plină expansiune, companie chineză este filiala occidentală a Pinduoduo, una dintre cele mai mari platforme de comerț online din China. Aceasta s-a confruntat cu un control amănunțit pentru practicile sale opace în materie de confidențialitate și securitate cibernetică și a fost recent criticată în Germania pentru inducerea în eroare a consumatorilor.

Și Shein, magazinul online de fast-fashion, se află în vizorul Comisiei Europene, suspectat fiind de conținut online ilegal și dăunător, scrie Bloomberg, precizând că firma ar trebui să suprime astfel de practici.

Compania, fondată în China și populară în rândul cumpărătorilor din întreaga lume, va trebui să se supună curând Legii privind serviciile digitale a UE (DSA - Digital Services Act), după ce a raportat 108 milioane de utilizatori.

Acțiunea ANPC se concentrează asupra posibilelor practici comerciale incorecte ale comercianților, în relația cu consumatorii, susceptibile să deformeze, în mod esențial, comportamentul economic al acestora, respectiv potențiale încălcări ale legislației orizontale privind siguranța produselor și protecția consumatorilor (reduceri neautentice) și practici agresive - interfețe manipulatoare (dark patterns), vânzare sub presiune (pressure - selling), recompensarea implicării unei persoane cu un produs sau serviciu cu un premiu (gamification), dar și alte aspecte (de exemplu, legate de siguranța produselor).

FOTO Zabka, cel mai mare retailer de proximitate din Polonia, și-a desemnat managerul cu care va ataca piața din România. Plan surpriză: 200 de magazine doar în acest an CITEȘTE ȘI FOTO Zabka, cel mai mare retailer de proximitate din Polonia, și-a desemnat managerul cu care va ataca piața din România. Plan surpriză: 200 de magazine doar în acest an

În acest context, ANPC sfătuiește consumatorii care cumpără online de pe aceste site-uri, să se informeze cu atenție, înaintea achiziționării unui produs, asupra caracteristicilor acestuia, prețurilor afișate, costurilor de livrare, informațiilor despre comerciant sau modalităților de plată disponibile.

ANPC le cere consumatorilor să citească secțiunea ”Termeni și condiții” a site-ului de pe care fac cumpărături. De asmenea, ANPC menționează că înainte de încheierea achiziționarii, consumatorii trebuie să verifice dacă pe site-ul comerciantului există informații corecte și complete privind:

  • datele sale de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc.);
  • caracteristicile esențiale ale produsului;
  • prețul cu toate taxele incluse;
  • cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
  • modalitățile de plată și de livrare;
  • perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului;
  • existența și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterală a contractului.

„ANPC recomandă ca, în cazul în care întâmpinați o problemă atunci când faceți cumpărături online, să încercați o rezolvare directă cu operatorul economic, pe cale amiabilă. Dacă acest lucru nu funcționează, vă puteți adresa Direcției de Soluționare Altenativă a Litigiilor din cadrul ANPC https://anpc.ro/ce-este-sal/, în cazul operatorilor economici cu sediu social pe teritoriul României”, precizează reprezentanții instituției.

În cazul în care operatorul economic își are sediul social într-un alt stat european, vă puteți adresa Centrului European al Consumatorilor din România https://eccromania.ro/, care vă ajută gratuit când aveți probleme de protecția consumatorului cu un produs sau un serviciu achiziționat dintr-un alt stat european, vă informează gratuit asupra drepturilor pe care le aveți în timpul unor călătorii în alt stat european si vă oferă sprijin gratuit dacă aveți o plângere împotriva unei companii europene, în vederea soluționării problemei.

În cazul în care soluționarea nu este posibilă pe nicio altă cale, puteți formula o reclamație accesând https://sesizari.anpc.ro/, în cazul operatorilor economici cu sediu social pe teritoriul României.

 

viewscnt
Afla mai multe despre
anpc
temu
shein