Turismul românesc, aproape de nivelul anterior pandemiei în privința vânzărilor

Turismul românesc, aproape de nivelul anterior pandemiei în privința vânzărilor
Profit.ro
Profit.ro
scris 20 oct 2023

Vânzările pachetelor de vacanță în 2023 sunt aproape de nivelul de dinainte de pandemia de Covid-19, conform afirmațiilor reprezentanților mai multor agenții de turism, chiar dacă prețurile "au explodat" comparativ cu 2019.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Sunt chiar și cazuri în care vânzările au crescut cu 200% în acest an față de 2019, în urma unor strategii de marketing adaptate perioadei de pandemie, scrie Agerpres.

DECIZIE Cazierul judiciar va fi verificat la zi de către polițiștii de frontieră pentru însoțitorii minorilor CITEȘTE ȘI DECIZIE Cazierul judiciar va fi verificat la zi de către polițiștii de frontieră pentru însoțitorii minorilor

"La noi este o situație excepțională, pentru că noi înregistrăm o creștere de peste 200% față de 2019. În perioada pandemiei noi am ales ca strategie de promovare să desfășurăm în continuare campanii de marketing, fie ele si adaptate vremurilor în care trăiam. Într-adevăr turismul este afectat de tot ceea ce se întâmplă la nivel mondial și au existat evenimente care au influențat vânzările, cum ar fi războiul sau pandemia. Am fost nevoiți să ne adaptăm și să venim în întâmpinarea nevoilor turiștilor cu condiții de înscriere mai avantajoase, chiar dacă noi către partenerii externi aveam unele mai rigide. După perioada pandemiei am putut observa reîntorcerea obiceiului turiștilor de a achiziționa vacanțe în perioada de early booking", a declarat Mădălina Balaiban, proprietarul agenției Hello Holidays.

Dezvoltarea unor pachete de vacanță în țară sau străinătate în perioada pandemiei a dus la creșterea vânzărilor, chiar dacă în acel interval condițiile de călătorie impuneau foarte multe reguli.

"Tot în perioada pandemiei am dezvoltat și tipul de produs "România de Poveste", circuite în România și am mărit numărul de excursii de o zi, "O zi cât o vacanță" pentru această destinație. Noi în pandemie am realizat și foarte multe circuite în Europa, respectând condițiile de călătorie cerute de fiecare țară, la care au participat și turiști vaccinați, și nevaccinați. În perioada respectivă mulți erau dornici să călătorească și și-au asumat să facă toate testele necesare pe tot parcursul călătoriei", a adăugat Mădălina Balaiban.

Directorul de vânzări al agenției Mix Tour din Brașov, Claudia Simion, afirmă că prețurile pachetelor turistice în 2023 sunt mult mai mari în comparație cu perioada de dinainte de pandemie.

Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata a crescut CITEȘTE ȘI Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata a crescut

"Eu zic că ne apropiem de 2019 ca volum de vânzări și ușor în creștere față de anul trecut. Dintre cele mai cerute vacanțe au fost cele clasice, Turcia și Grecia. În ceea ce privește prețurile, au explodat comparativ cu 2019. Pe toate destinațiile creșterile au fost semnificative și cu toate astea se merge în vacanță. Nu pot să-mi dau seama exact ca procent cu cât au crescut, dar toate s-au scumpit. Turcia a devenit mai scumpă, Grecia la fel. Noi am avut ca noutate charterele de Brașov și au mers foarte bine", a spus Claudia Simion.

Dar creșterea vânzărilor de vacanțe nu este neapărat o urmare a alocării unor sume mai mari pentru călătorii de către români, ci a implementării unui sistem flexibil de plată adoptat de agenții. "Am găsit o soluție după pandemie, să ne ridicăm, pentru că noi am fost cei mai îngenuncheați pe perioada pandemiei. Toată lumea știe, noi n-am mișcat nimic doi ani. Apoi oamenii erau reticenți, ar fi vrut să plece dar se gândeau că se mai întâmplă ceva, vremurile încă erau nesigure, nu era nimic stabil. Oamenii nu voiau să-și blocheze banii din nou și tour-operatorii s-au gândit și noi am preluat politica lor: Ok, oamenii sunt temători, hai să-i facem să nu mai fie. Hai să luăm niște avansuri la înscriere mici ca omul să nu aibă teamă că are sume mari blocate și să treacă mai ușor în cazul în care se întâmplă iarăși să nu se mai poată pleca, să nu mai simtă în buzunar o gaură mare pentru vacanță. Early booking-urile până în pandemie se plăteau 100%, pentru că erau pachetele cu cele mai mare reduceri. După pandemie ce s-au gândit tur-operatorii? Haideți să-i dăm posibilitatea să-și ia un pachet avantajos din iarnă, dar îi percepem un avans minim, care a fost între 5 și maximum 20% în acești doi ani după pandemie. Și revenirea a fost spectaculoasă chiar dacă pachetele au fost mai scumpe față de anii trecuți. Oamenii au plecat în vacanță, i-a ajutat sistemul de acesta de early booking. Momentan suntem în revenire și până să ne revenim complet o să mergem pe sistemul ăsta, cumva mai flexibil pentru turist", a explicat Claudia Simion.

Românii au devenit după pandemie mai chibzuiți în ceea ce privește achiziționarea de pachete turistice și sunt interesați de ofertele din perioada de early booking.

"Vânzările în agenție au crescut considerabil în acest an comparativ cu anii anteriori. Comparativ cu anul 2019, putem spune că suntem aproape de a atinge acel nivel al vânzărilor, suntem la 80-90%. Dar asta nu înseamnă că românii au mai mulți bani, ci sunt mai chibzuiți. Vin sa facă rezervările în early booking, plătesc un avans de 10-20% și restul achită înainte de plecare. Există o discrepanță mare între primul trimestru, când se vinde early booking și restul anului", a declarat Flavia Protopopescu, directorul unei agenții de turism din București.

FOTO - TAROM are un nou CEO. Experiență la Shell, Metro, Microsoft CITEȘTE ȘI FOTO - TAROM are un nou CEO. Experiență la Shell, Metro, Microsoft

În ceea ce privește creșterea prețurilor comparativ cu 2019, Protopopescu afirmă că aceasta se situează în jurul a 30 de procente: "Comparativ cu 2019 tarifele au crescut în medie cu 20-30 %, acum depinde și despre ce destinații vorbim. Cele mai mari creșteri au fost înregistrate anul acesta pe destinațiile din Turcia, preponderent Antalya. Dar cu toate problemele pe care le-a avut Turcia anul acesta, cererea a rămas constantă, Turcia se cere în continuare. În același timp, putem spune că s-a revenit la destinațiile din 2019, cu un accent mai mare în vara aceasta pe Spania, Italia, Cipru și Tunisia. În ceea ce privește Grecia pentru noi a mers la fel de bine ca și în anii anteriori pandemiei. Pentru sezonul acesta a crescut cererea și pentru destinațiile exotice cum ar fi Indonezia sau Bali, mai ales că a fost ridicată obligativitatea vaccinării. De asemenea a crescut cererea pentru pachetele de city brake. În ceea ce privește turismul intern, pot spune că vânzările sunt oarecum constant".

"Comparativ cu 2019, suntem mai jos în privința vânzărilor, undeva la 70%, dar nu am tras încă o linie. Dar au mers foarte bine, chiar și comparativ cu anul trecut. Toată lumea este dornică să plece, pentru că au fost acei ani în care au stat în casă cu panica pandemiei. Ca destinație cel mai bine au mers Turcia și în Grecia, chiar dacă s-au scumpit", a afirmat Alina Deaconu, manager al agenției Dream Travel din Sibiu.

Managerul general al Ecovoyage, Luminița Matei, a afirmat că 2023 l-ar cataloga drept cel mai dificil an din ultima perioadă și ca profit agenția s-ar situa undeva la jumătate din 2019: "După pandemie am avut o pierdere mare cu o agenție care a dat faliment, un tur-operator grec foarte puternic. Eu spun că turismul și-a revenit și pentru simplul fapt că turiștii sunt foarte dornici de a călători și nu se cumpără doar Grecia și Bulgaria, se cumpără și exoticele foarte mult. La noi, 2019 a fost un an foarte bun și anul acesta l-aș cataloga drept cel mai dificil an în 17 ani de turism. Au fost anulări, turiști dubioși, care se înscriau, apoi anulau, își mutau datele, epuizant an, nu doar foarte greu. Și ca profit nu cred că sunt undeva la 50% din 2019".

O altă tendință a turiștilor români în ultima perioadă este ocolirea agențiilor de turism și rezervarea on-line a vacanțelor, direct la hotelieri sau la apartamente private. "Nu suntem încă la nivelul din 2019 ca vânzări, pentru că noi nu avem clienți cu bani foarte mulți, mă zbat să găsesc oameni pe acest tip. În plus am avut foarte mulți turiști seniori, cărora pur și simplu le este frică să mai plece. În plus, mai sunt tinerii care nu mai vor să meargă în vacanțe prin agenție de turism și aleg varianta internetului. Mai avem până să ne apropiem de nivelul lui 2019, suntem undeva pe la 80-90%", a afirmat Mihaela Popa, manager al agenției de turism Mihai As.

Potrivit unui studiu al Organizației Mondiale a Turismului (UNWTO) - agenție specializată a Organizației Națiunilor Unite (ONU), turismul global este pe cale să recupereze până la finalul anului 2023 între 80% și 95% din numărul de vacanțe la nivel global.

viewscnt
Afla mai multe despre
turism
vanzari
romania