Era predictibil falimentul City Insurance?

Era predictibil falimentul City Insurance?
Profit.ro
Profit.ro
scris 23 sep 2021

Falimentul City Insurance urmează unui șir de falimente în domeniul asigurărilor, după Astra Asigurări, Carpatica Asig și Certasig. Pentru a înțelege situația, CITR, liderul pieței de insolvență, cu experiență în gestionarea a peste 1.000 de proiecte de insolvență, dar și a unor falimente din piața de asigurări, oferă mai multe explicații, prin Andra Olar-Caragea – CEO.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

30 iulie - Maraton Profit News TV: Inteligența Artificială în Economie. Parteneri: Garanti BBVA, Gomag.


Având în vedere că CITR gestionează 2 falimente ale unor companii mari de asigurări, cu siguranță sunteți la curent cu ce se întâmplă în această piață. Cum vedeți contextul actual?
Andra Olar-Caragea: Dacă ne uităm la evoluția pieței în 2021 față de 2020, observăm un trend de creștere. În primul trimestru al 2021, asigurările generale au crescut cu peste 7% față de aceeași perioadă a anului trecut, iar asigurările de viață cu peste 11%.
Totuși, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), încă din 2020, trăgea un semnal de alarmă arătând că piața de asigurări este vulnerabilă, un număr mic de societăți de asigurare deținând o cotă semnificativă de piață, iar peste 75% din piața de RCA revine primilor 2 jucători: City Insurance și Euroins.

Ulterior, în iunie 2021, Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) a fost desemnat administrator temporar al companiei City Insurance, cu rolul de a restabili situația financiară a societății. Nu este prima dată când City Insurance este pus sub supravegherea FGA-ului de către ASF, societatea a mai trecut o dată prin redresare financiară în 2016-2017, iar atunci acționarul principal a acordat companiei un împrumut de 50 milioane de euro, astfel că ASF a dispus închiderea procedurii de redresare financiară.

De data aceasta lucrurile au stat diferit, reprezentanții societății nu au îndeplinit cerințele de capital impuse de ASF. Aceasta a fost și situația celorlalte companii de asigurări care azi sunt în faliment. 


Să vorbim despre cauzele care pot duce o companie în faliment și despre cum vedeți piața asigurărilor din România.

Andra Olar-Caragea: O cauză importantă de intrare in faliment a uneia dintre companiile de asigurări pe care le-am gestionat a fost structura dezechilibrată a portofoliului. Asigurările de răspundere civilă la Carpatica reprezentau peste 85% din totalul subscrierilor pentru asigurări generale.

City Insurance a fost principalul asigurator RCA din România în ultimii 5 ani, cu o cotă de 45% din această piață. Pe baza acestor date, este de așteptat ca RCA-ul să reprezinte o pondere importantă din portofoliul companiei, ceea ce ar fi o caracteristică în comun cu celelalte companii care au intrat in faliment anterior.

Pe lângă cauzele specifice pieței de asigurări, sunt desigur și cele proprii fiecărei companii în parte: decizii de management, investiții în active non-core care nu generează companiei venituri directe, măsuri legislative, etc.

Nu în ultimul rând, ponderea mare de polițe RCA într-un portofoliul unui asigurator este un element important pentru evoluția companiei pentru că dauna medie înregistrată a avut un trend crescător în ultimii ani, iar neajustarea corespunzătoare a primelor de asigurare poate genera un dezechilibru financiar asiguratorului.

Care sunt etapele unei proceduri de faliment în cazul unei societăți de asigurare?
Andra Olar-Caragea: În procedurile de faliment trebuie urmăriți niște pași clari: stabilirea masei credale, identificarea tuturor activelor, analiza cauzelor care au dus la insolvență, reducerea costurilor, evaluarea, promovarea și vânzarea activelor, identificarea tuturor surselor suplimentare de venit, și nu în ultimul rând, distribuiri către creditori. Suplimentar, în cazul de față o pondere foarte mare în procedură o va avea gestionarea litigiilor de asigurări.

Din experiența noastră, în multe cazuri, companiile aflate în dificultate financiară scapă din vedere surse importante de venit care afectează direct gradul de recuperare al creditorilor săi.

Spre exemplu, într-un caz din portofoliu, după ce am evaluat resursele companiei ne-am dat seama că societatea avea sume semnificative nerecuperate și am luat urgent măsuri de restructurare a departamentului de recuperare. Această măsură a dus la o creștere de 8 ori a recuperărilor în an.

În plus, pentru domeniul asigurărilor, o astfel de situație modifică dinamica dintre asigurator și cei cu care are relații contractuale. În 90 de zile de la sentința definitivă de faliment, FGA demarează plățile către asigurați, pe baza analizelor efectuate după pierderea licenței de către societatea de asigurare. În România FGA acoperă datoriile individuale ale companiei în limita a 450.000 lei.
Există în discuție o schimbare legislativă care are în vedere creșterea plafonului până la 500.000 lei și clarifică modalitatea de despăgubire în situația în care un creditor are sume de încasat din mai multe polițe, FGA despăgubind cu până la 500.000 lei per poliță, nu per creditor asigurat.

Care este rolul lichidatorului în procedura de faliment a unei societăți de asigurări?
Andra Olar-Caragea:  Pe lângă sprijinul oferit de FGA, experiența lichidatorului în gestionarea unui caz de asemenea anvergură este cea care determină gradul de recuperare pentru cei ce au de primit sume de bani de la compania aflată în faliment.
Primele luni sunt cruciale pentru setarea procedurii. De exemplu, momentul în care s-a declanșat falimentul Carpatica, CITR a implicat o echipă mixtă de caz formată din specialiști seniori cu experință în domeniu de peste 10 ani, din domenii diverse: juridic, economic, marketing și vânzări, analiză financiară și asigurări.

În cazul City vorbim și de o componentă internațională, astfel că lichidatorul va trebui să gestioneze relațiile și cu creditorii și debitorii din alte state. În proiectul CertAsig, de exemplu, am lucrat cu un portofoliu care provenea 54% din România, 25% din Bulgaria, 18% din asigurări maritime de pe piața din Turcia, unele dintre litigii fiind pe rolul unor curți de arbitraj internațional specializate.
De altfel, de câțiva ani am întâlnit tot mai des componenta internațională în mai multe industrii și pentru celeritatea procedurii este important să fii conectat cu profesioniști din alte țări. Aceasta este și o preocupare a CITR-ului de mai mulți ani, implicându-ne activ în forurile de coordonare ale organizației internaționale Insol Europe.

În peste 20 de ani de experiență am înțeles că misiunea unui manager de criză este de a identifica valoarea din fiecare companie aflată în dificultate. Până la urmă asta se traduce în creșterea nivelului de distribuiri către creditori. 

viewscnt
Afla mai multe despre
city insurance
faliment