Un sector în care marjele de profit sunt mici, pe fondul majorării costurilor legate de salarii și facttura la electricitate.
Expunerea pe piață este tot mai dificilă, multe companii fiind în imposibilitatea de a-și continua activitatea.
Distribuitorii susțin chiar că 2025 este anul cu cei mai mulți bani blocați la clienți aflați deja în proceduri de insolvență sau reorganizare, iar numărul firmelor cu care lucrează este tot mai mic, arată Termene.ro.
Profitabilitate redusă
Efectele măsurilor fiscal-bugetare luate de guvernul Bolojan se văd și în sectorul distribuției de bunuri, care oricum se caracterizează prin marje de profit foarte mici.
Acestea au devenit și mai mici, însă, în contextul în care distribuitorii au fost nevoiți să susțină discounturile cerute de comercianți pe o piață oricum cu un consum în scădere.

„Impactul principal al acestor măsuri a fost resimțit de consumatorul final, care a devenit mult mai reticent în privința cumpărăturilor. Majorarea TVA, creșterea accizelor la carburanți și scumpirea energiei din iulie au dus la creșterea prețurilor pe întreg lanțul, ceea ce s-a reflectat imediat în reducerea consumului.
Clienții se orientează tot mai mult către promoții, iar această tendință afectează direct profitabilitatea companiilor de distribuție, pentru că suntem obligați să reducem prețurile și să susținem discounturi într-o perioadă în care costurile operaționale cresc”, a declarat Ghassan Shakhshir, director general Safeway International Impex SRL (companie din Cluj cu activitate în sectorul de distribuție de mărfuri și retail), care este și vicepreședinte al Asociației Companiilor de Distribuție de Bunuri din România (ACDBR).
Majorările salariale
Nu în ultimul rând, trebuie remarcată și creșterea semnificativă a salariului minim pe economie, adică un plus de 23,3% în decurs de un an și 9 luni, din octombrie 2023 până în iulie 2025, o majorare care nu a fost însoțită de o creștere a productivității muncii.
Practic, în același timp în care cheltuielile cu forța de muncă, energia și transportul au crescut, veniturile generate din vânzări au scăzut, ceea ce comprimă marjele și pune presiune pe cash-flow.
„Pentru următoarele trei luni, ne așteptăm la o perioadă foarte dificilă. Va fi esențial să gestionăm cu atenție recuperarea banilor din piață, să calibrăm cât mai bine campaniile promoționale și să monitorizăm fiecare activitate operațională, astfel încât să ne păstrăm eficiența într-un context de piață tot mai tensionat”, atrage atenția Ghassan Shakhshir.

Consum mai mic
Despre reducerea consumului și incertutidinea cu privire la viitor vorbește și Luigi Hirjanu, vicepreședinte ACDBR. Chiar dacă este prematur ca numai după o lună să estimăm impactul schimbărilor făcute de Guvern de la 1 august, nu ai cum să nu întrevezi unele tendințe, lasă să se înțeleagă Hirjanu.
”Profitabilitatea companiilor din distribuție va scădea în următoarea perioadă pe fondul costurilor mai mari cu energia și combustibili, din cauza faptului că suntem captivi discounturilor impuse de producători.
De asemenea, creșterea TVA, a prețurilor produselor în FMCG, zvonistica mediatică axată pe inflație și starea de incertitudine bazată pe lipsa siguranței zilei de mâine va duce la scăderea consumului”, susține vicepreședintele ACDBR.
Bani blocați
Cel mai mare risc pentru sectorul de distribuție este creșterea semnificativă a costurilor, în special cele legate de resurse umane și energie, în condițiile în care marja de profit rămâne foarte mică, între 0,7 și 3%, după cum afirmă Ghassan Shakhshir.
„Expunerea pe piață devine astfel mult mai riscantă, iar recuperarea soldurilor de la clienți este tot mai dificilă, pe măsură ce tot mai mulți se află în risc de insolvență. Pentru noi, 2025 este anul cu cei mai mulți bani blocați la clienți aflați deja în proceduri de insolvență sau reorganizare”, precizează reprezentantul firmei de distribuție.
La rândul lui, și Luigi Hirjanu atrage și el atenția cu privire la întârzierile în privința recuperării banilor din piață și chiar nerecuperarea lor, deoarece mulți clienți vor închide afacerea. Oricum, numărul acestora este tot mai mic din cauza falimentului.

La categoria amenințări cu privire la viitorul firmelor cu activitate în sectorul distribuției de bunuri mai trebuie trecute blocarea investițiilor începute sau preconizate, închiderea anumitor afaceri care sunt la limită, dar și reducerea creditării din partea băncilor pentru un sector economic care oricum „era considerat de risc”, arată Hirjanu.
Majorările de la 1 august
Cota generală de TVA s-a majorat de la 19% la 21%, începând cu luna august, în timp ce cotele reduse de 5% și 9% au fost desființate, fiind introdusă o cotă de 11%.
TVA redusă există doar la alimente, medicamente, apa pentru irigații, cărți și lemne de foc. De asemenea, industria hotelieră va avea și ea TVA de 11%, cel puțin până la finele anului.
În același timp, toate celelalte servicii și produse sunt taxate cu 21%. Din august au crescut cu 10% și accizele la carburanți, alcool, tutun și produsele cu zahăr.
Nu în ultimul rând, Guvernul a anunțat măsuri importante pentru 2026: impozitul pe dividende va crește la 16% de la 1 ianuarie 2026, urmând să fie instituit un impozit suplimentar de 4% pentru bănci și, de asemenea, se va recurge la contribuții de sănătate extinse.