Adoptarea recentă de către Guvern a normelor de implementare a Legii business angel este un pas înainte, dar nu va avea efecte semnificative deoarece procesul de finanțare a afacerilor de acest tip a fost complicat prin schema de minimis, care nu era necesară, există încă anumite neclarități, iar investițiile pot fi chiar descurajate, apreciază Peter Barta, angel investor și director executiv al Fundației Post-Privatizare, cea mai importantă fundație pentru antreprenoriat din România.
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale
Un "business angel" este un om de afaceri care investește bani, idei și experiență în dezvoltarea afacerilor de început sau a celor în creștere.
Săptămâna trecută, Guvernul a avizat o schemă de ajutor de minimis privind stimularea investitorilor individuali de a realiza investiții de capital pentru sprijinirea IMM-urilor.
Schema nu instituie direct măsuri de ajutor de minimis, ci prevede facilități fiscale pentru persoanele fizice care investesc în societăți, conform Legii 120/2015 privind stimularea investitorilor individuali – business angel.
CITEȘTE ȘI IMM-urile primesc bani de la Primăria Capitalei, bugetul este de 5 milioane euro. Cine va încasa ajutorul și pentru ce afaceriAstfel, ajutorul de minimis este acordat ca finanțare de risc, sub forma investițiilor de capital în numerar la societățile în care investitorii aleg să investească. Investiția efectuată este asimilată cu acordarea unui ajutor de minimis întrucât este realizată în vederea acordării de facilități fiscale persoanei fizice, în calitate de investitor, implicându-se astfel resurse bugetare de stat prin renunțarea la încasarea unor venituri sub forma de impozite.
"Adoptarea normelor de implementare a Legii business angel este un pas înainte, însă, din punctul meu de vedere, nu va avea efecte semnificative din mai multe motive. În
primul rând, a fost complicat procesul prin schema de minimis, care, din punctul meu de vedere, nu era necesară. Asemenea scheme funcționează în câteva state europene, dar limitat, iar în altele s-a renunțat tocmai din cauza lipsei efectelor pozitive. Atunci când investiția de tip BA este reglementată de stat, devine mai putin apetisantă, și aici nu mă refer la facilitățile fiscale primite. În al doilea rând, nu încurajează investițiile de tip BA, chiar dacă se obțin facilități fiscale, din contră, le descurajează", a declarat investitorul la solicitarea Profit.ro.
El punctează și faptul că nu este foarte clar cum se va întâmpla acest lucru, mai exact cine merge la unitatea teritorialp a Oficiului pentru IMM, investitorul sau compania, pentru a obține acest beneficiu.
"Consider că este o greșeală să asociezi investiția unui privat cu o schemă de minimis, aceasta ar trebui să rămână în sfera privată și nimic mai mult. Procesul ar trebui să fie simplu și clar. Dacă facilitățile sunt obținute de investitor, răspunderea și responsabilitatea ar trebui să fie la el, cu atât mai mult cu cât proveniența banilor este sursa privată", a mai arătat Peter Barta.