Călugăreanu - Priorități ANAF în 2021: Parteneriat cu contribuabilii, digitalizare și combaterea evaziunii. Printre proiectele noi: extinderea Call-Center-ului, webinare, SAF-T, servicii pe mobil, chat pe site, verificări riguroase în comerțul electronic

Călugăreanu - Priorități ANAF în 2021: Parteneriat cu contribuabilii, digitalizare și combaterea evaziunii. Printre proiectele noi: extinderea Call-Center-ului, webinare, SAF-T, servicii pe mobil, chat pe site, verificări riguroase în comerțul electronic
scris 14 ian 2021

ANAF a derulat anul trecut o serie de proiecte de modernizare și digitalizare și va continua și în acest an introducerea de soluții pentru dezvoltarea unei relații de parteneriat cu contribuabilii, digitalizare, precum și pentru combaterea evaziunii, a declarat președintele ANAF, Mirela Călugăreanu. Printre acestea, președintele ANAF a menționat proiectul-pilot pentru stimularea conformarii voluntare a persoanelor fizice, derulat la AJFP Prahova și de care Profit.ro a scris, introducerea SAF-T, proiectul SFERA (legarea sistemelor informatice ale ANAF cu alte baze de date ale statului utile în administrarea fiscală), dar și dezvoltarea Call-Center-ului. Numărul angajaților Call-Center-ului va crește de la 20 la 90, astfel că aceștia vor prelua un număr mai mare de apeluri ale contribuabililor, ar vor furniza răspunsuri și printr-un serviciu de chat integrat în site-ul ANAF.

Criptomonedele nu mai au un viitor criptat: OCDE și UE doresc reglementarea monedelor digitale. O nouă directivă la orizont CITEȘTE ȘI Criptomonedele nu mai au un viitor criptat: OCDE și UE doresc reglementarea monedelor digitale. O nouă directivă la orizont

De asemenea, a spus șefa ANAF, va fi introdus serviciul webinar, prin care se vor derula întâlniri virtuale cu contribuabilii.

"Referitor la anul 2021, la al cărui început ne aflăm, principalul obiectiv este transformarea ANAF într-o organizație inovativă și care să răspundă provocărilor mediului extern. În îndeplinirea acestei viziuni, obiectivele strategice sunt formulate pe trei direcții majore de acțiune, respectiv dezvoltarea unei relații de parteneriat cu contribuabilii, soluții digitale integrate și prevenirea și combaterea evaziunii fiscale", a declarat Călugăreanu la o conferință online pe teme de fiscalitate organizată de CursDeGuvernare.ro.

Cerințele de raportare DAC6 pot viza evenimente diverse, uneori banale, nu doar tranzacții complexe. Riscurile neraportării sau raportării incomplete sunt semnificative CITEȘTE ȘI Cerințele de raportare DAC6 pot viza evenimente diverse, uneori banale, nu doar tranzacții complexe. Riscurile neraportării sau raportării incomplete sunt semnificative

Proicte în 2021 pentru dezvoltarea parteneriatului cu contribuabilii

ANAF are în derulare 2 proiecte de stimulare a conformării voluntare a persoanelor fizice, care presupun:

  • Un proiect pilot privind stimularea conformării voluntare dedicat persoanelor fizice, derulat în cadrul AJFP Prahova.
  • Un proiect finanțat de Comisia Europeană prin DGTAXUD care vizează dezvoltarea instrumentelor pentru creșterea conformării fiscale în domeniul impozitului pe venitul persoanelor fizice.
  • transmiterea prin SPV de informări generale/personalizate contribuabililor care figurează cu activitatea suspendată în vederea informării acestora cu privire la obligațiile fiscale ce le revin în eventualitatea reluării activității.
Ce este un Marketplace și cum poți să vinzi online CITEȘTE ȘI Ce este un Marketplace și cum poți să vinzi online

Totodată, ANAF vizează și consolidarea mecanismului consultativ de colaborare cu mediul de afaceri și cu parteneri externi pentru a identifica soluții de administrare fiscală, precum și dezvoltarea/extinderea de servicii simple și accesibile pentru contribuabili, în pricipal prin soluții digitale.

Soluții digitale integrate

"Am finalizat cinci proiecte, anume transferul electronic al informațiilor din PHEONIX în DECIMP - SACF, ePopriri (sistemul informatic pentru poprirea conturilor bancare prin mijloace electronice), simplificarea fișei analitice pe plătitor, programarea online a contribuabililor și identificarea vizuală online pentru înregistrarea în SPV", a declarat președintele ANAF.

În continuare, ANAF implementează alte șapte proiecte

Wellbeing în pandemie – Cum a derulat Auchan Romania un program de mental wellbeing cu Wellington CITEȘTE ȘI Wellbeing în pandemie – Cum a derulat Auchan Romania un program de mental wellbeing cu Wellington
  1. Fișierul Standard de Control Fiscal (Standard Audit File for Taxation - SAF-T) - va asigura transferul electronic de date contabile și financiare de la companii către administrația fiscală. La finalul anului trecut a fost semnat contractul pentru implementarea SAF-T.
  2. Sistemul informatic de monitorizare a tranzactiilor intracomunitare de bunuri (TRAFIC CONTROL) Sistemul informatic este necesar în vederea monitorizării în timp real a transporturilor privind achizițiile și livrările intracomunitare de bunuri, precum și de tranzit.
  3. Creșterea capacității administrative a MF și a instituțiilor subordonate în vederea îmbunătățirii interacțiunii cetățenilor și mediului de afaceri pentru obținerea de servicii electronice extinse prin portalul ANAF - Extinderea gamei de servicii electronice accesibile prin dispozitive mobile, în scopul facilitării îndeplinirii obligațiilor fiscale și nefiscale și plății taxelor. Îmbunătățirea portalului ANAF, portalului MF, SPV si dezvoltarea aplicației de mobil.
  4. Sistemul informatic NOES (Nivelul Operativ al Executării Silite).
  5. Sistemul informatic One Stop Shop (OSS_RO) - permite înregistrarea și declararea electronică a TVA datorată de către persoanele impozabile care efectuează comerț electronic prin livrări transfrontaliere.
  6. Extinderea sistemului AEOI_RO (Automatic Exchange of Information) cu funcționalități specifice: DAC3/BEPS5, DAC 6 -necesar in vederea realizarii schimbului de informații relevante pentru administrarea și aplicarea legilor interne ale statelor membre ale UE pentru toate tipurile de taxe și impozite percepute de către sau în numele unui stat membru.
  7. Reproiectarea și optimizarea sistemului informatic VIES_RO (Value Added Tax Information Exchange Sistem)  - realizarea schimbului de informații privind livrările intracomunitare.

Totodată, ANAF va demara în cursul acestui an alte 11 proiecte, a spus Călugăreanu

eMAG: Comenzi de 30 milioane de lei pentru producătorii locali prin programul Deschide România CITEȘTE ȘI eMAG: Comenzi de 30 milioane de lei pentru producătorii locali prin programul Deschide România
  • Servicii fiscale eficiente pentru administrație și cetățeni – SFERA - actualizarea sistemelor informatice de administrare fiscală a contribuabililor și asigurarea interoperabilității acestora cu sistemele informatice ale instituțiilor statului care dețin și pot furniza informații utile în activitatea de colectare a impozitelor/ taxelor.
  • Administrație performantă prin informație consolidată - APIC - Implementarea unei platforme de Big Data ce va permite gestionarea unui volum masiv de date (structurate și nestructurate), analiză și modelare predictivă, implementarea unui instrument informatic integrat care să asigure realizarea, în mod automat, a analizei de risc fiscal a contribuabililor.
  • ANAF încurajeză interacțiunea cu contribuabilii în mediul electronic prin servicii la distanță, dezvoltând Call-center-ul, prin:
    • mărirea capacității de primire a apelurilor, de la 30 simultan, la 90 simultan și creșterea numărului de agenți de la 20 la 70;
    • integrarea serviciilor de chat pe portalul Agenției, prin care contribuabilii vor putea obține în timp real informații cuprivire la depunerea declarațiilor fiscale sau îndrumări în utilizarea serviciilor electronice oferite de ANAF.
    • interacțiunea cu contribuabilii inclusiv prin intermediul Raspunsului Vocal Interactiv.
    • crearea unui serviciu - webinar, prin care se vor derula întâlniri virtuale cu contribuabilii.
  • implementarea inițiativei ce vizează introducerea conceptului de vamă electronică până la finalul anului 2023.

Prevenirea și combaterea fraudei fiscale

Chiar dacă nu călătorești, vin brandurile celebre la tine - harta stării de bine CITEȘTE ȘI Chiar dacă nu călătorești, vin brandurile celebre la tine - harta stării de bine

"Ca urmare a reorganizării agenției, noul design al ANAF se bazează pe managementul integrat al riscurilor, identificarea timpurie a abaterilor, derularea de campanii de corectare a erorilor, iar pentru cazurile de neconformare se vor demara acțiuni ferme, imediate, de control în vederea conformării la plata obligațiilor fiscale. În scopul prevenirii și combaterii evaziunii fiscale, ANAF a analizat și identificat domeniile de activitate cu risc crescut de neconformare. Spre exemplu: comerțul electronic", a spus președintele ANAF.

Controalele efectuate pe segmentul comerțului electronic la un peste 500 de contribuabili au confirmat riscul, iar acțiunea de verificare va continua și în cursul acestui an.

În urma analizelor derulate, ANAF a identificat peste 6.000 de contribuabili care prezintă riscuri de neconformare la declarare în sfera TVA, impozit profit și impozit pe venitul microintreprinderilor, pentru care au fost demarate acțiuni de notificare cu privire la abateri.

"În cazurile de neconformare, vom demara de îndată acțiuni de control fiscal. Totodată, avem în curs de finalizare analize de risc care vizează impozitele aferente veniturilor salariale și contribuțiile sociale", a spus Mirela Călugăreanu.

De asemenea, pentrru eficientizarea prevenirii și combaterii evaziunii fiscale, ANAF desfășoară activități de determinare a GAP ului la TVA din perspectiva dezagregarii acestuia pe sectoare economice de activitate.

viewscnt
Afla mai multe despre
anaf
prioritati
obiective
mirela calugareanu