Codul fiscal: o ambiguitate legislativă riscă să impoziteze pensiile private cu cotele de 15% sau 20% introduse pentru pensiile speciale

Codul fiscal: o ambiguitate legislativă riscă să impoziteze pensiile private cu cotele de 15% sau 20% introduse pentru pensiile speciale
Profit.ro
Profit.ro
scris 27 nov 2023

APAPR atrage public atenția asupra unei ambiguități legislative în Codul fiscal, care crează premisele impozitării progresive a câștigurilor de capital din fondurile de pensii private (Pilonul II obligatoriu și III facultativ), asimilate în mod eronat cu partea necontributivă a pensiilor de serviciu (cunoscute public ca „pensii speciale”) începând cu 1 ianuarie 2024.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Astfel, în loc de impozitarea plăților din fondurile de pensii private cu cota normală de 10% (ca în prezent și precum la pensiile plătite din sistemul public), de la 1 ianuarie 2024 regimul fiscal riscă să devină cel cu cotele progresive de 15% sau 20%, aplicabil câștigurilor de capital, cel mai nefavorabil dintre toate produsele de economisire / investire din România.

DOCUMENT Fiscul britanic închide AIK Energy, fosta vedetă a pieței românești de gaze și energie. Procese de insolvență și în România CITEȘTE ȘI DOCUMENT Fiscul britanic închide AIK Energy, fosta vedetă a pieței românești de gaze și energie. Procese de insolvență și în România

Impozitare P II + P III

În prezent

De la 1 ianuarie 2024

Baza de impozitare

Suma întreagă plătită de fondurile de pensii private

Doar câștigurile de capital (cf. Legii 309/2022 promovate de Parlament)

Cota de impozit

10%

10% - 15% - 20% (cf. Legii 282/2023 promovate de Guvern pentru a reforma pensiile speciale)

Aplicarea acestor prevederi ar fi injust de penalizatoare pentru participanții la fondurile de pensii private și beneficiarii plăților, astfel că APAPR a demarat, în dialog instituțional cu Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) și Ministerul Finanțelor Publice (MFP), procedurile pentru clarificarea cât mai urgentă a acestei ambiguități legislative.

Mai precis, APAPR solicită, inclusiv public, modificarea prin Ordonanță de Urgență a Guvernului a Codului Fiscal (Art. 100 și Art. 101) pentru a oglindi în mod corect diferența dintre principiul contributiv care guvernează prin excelență pensiile private și cel necontributiv al pensiilor speciale. În esență, APAPR solicită menținerea cotei actuale de impozitare de 10% în locul aplicării cotelor de 15% sau 20%.

Miza acestei necesare clarificări legislative constă în plăți de miliarde de lei anual către sute de mii de români, nivelul plăților realizate de fondurile de pensii private fiind în creștere exponențială. Până în prezent, toate fondurile de pensii (Pilonul iI și Pilonul III) au făcut plăți în valoare totală de peste 2,36 miliarde RON către aproape 210.000 de beneficiari. Doar pe Pilonul II, plățile sunt estimate să ajungă la 1 mld. RON în 2023, aproape cât suma de 1,1 mld. RON plătită în cei 15 ani din perioada 2008-2022, iar ritmul de creștere exponențial este estimat să continue și anii următori.

viewscnt
Afla mai multe despre
apapr
pensii private