Consultanții Ensight Management: E mare nevoie de optimizarea proceselor și în instituțiile publice, nu doar în companii. Instabilitatea managerială e însă prea mare la stat

Consultanții Ensight Management: E mare nevoie de optimizarea proceselor și în instituțiile publice, nu doar în companii. Instabilitatea managerială e însă prea mare la stat

Ion Ghimbovschi, manager Ensight Management Consulting

scris 7 nov 2018

Este mare nevoie de consultanță pentru managementul proceselor și în instituțiile publice și în companiile de stat din România, nu doar în firmele private, care folosesc din ce în ce mai mult acest tip de consultanță, însă, din păcate, instabilitatea managerială în zona de stat este mult prea mare pentru a putea fi implementate proiecte durabile, au declarat, în cadrul unei întâlniri cu presa, reprezentanții firmei de consultanță Ensight Management Consulting.

Aceștia au prezentat un studiu recent care arată că, în comparație cu anul 2017, numărul companiilor private care folosesc servicii de consultanță pentru managementul proceselor de afaceri (Business Process Management - BPM) a crescut cu 10% în 2018.

Potrivit sursei citate, lipsa competențelor interne și gradul redus de maturitate al companiilor în domeniul BPM a generat o creștere susținută pentru servicii de consultanță. Astfel, ponderea companiilor care au utilizat servicii de consultanță a crescut de la circa 50% la 60% anul acesta, cele mai căutate servicii fiind definirea strategiei, training, managementul schimbării și asistență la automatizarea proceselor.

Consultanții Ensight Management: E mare nevoie de optimizarea proceselor și în instituțiile publice, nu doar în companii. Instabilitatea managerială e însă prea mare la stat

Isărescu: Vedem ROBOR la 3 luni între 3,1 și 3,4% și în perioada următoare. Noi spunem că este stabil CITEȘTE ȘI Isărescu: Vedem ROBOR la 3 luni între 3,1 și 3,4% și în perioada următoare. Noi spunem că este stabil

Ensight Management Consulting SRL aproape și-a triplat profitul net anul trecut, la 1,84 milioane lei, iar cifra de afaceri a crescut cu peste 38%, la 7,57 milioane lei, potrivit datelor raportate de companie la Ministerul Finanțelor Publice.

BPM este disciplina de management care integrează strategia și obiectivele unei companii cu așteptările și nevoile clienților acesteia, concentrându-se pe procesele care au loc de la momentul manifestării interesului din partea unui client și până la finalizarea printr-o tranzacție. Practic, domeniul aduce la un loc strategiile, obiectivele, structurile organizaționale, rolurile, politicile, metodologiile și instrumentele IT cu scopul de a îmbunătăți eficiența operațională.

"Am avut foarte puține experiențe în zona publică. Zona publică este mai dificilă, sunt multe, să le spunem, dedesubturi, iar noi suntem o companie care merge întotdeauna pe o abordare corectă, deschisă și transparentă. Am avut cazuri în care am câștigat contracte de consultanță cu companii de stat, însă problema acolo este instabilitatea managerială, managementul se schimbă o dată la 3 luni și nu este efectiv timp să implementezi proiecte de optimizare a proceselor de afaceri. În zona propriu-zisă a instituțiilor publice nu am lucrat, deși nevoia este foarte mare. Acolo instabilitatea este și mai mare. Este un lucru pe care la un moment dat l-am analizat, am cochetat cu ideea, dar am văzut care e realitatea și am spus nu", a declarat Ion Ghimbovschi, manager la Ensight.

Macron propune o ”adevărată armată europeană” CITEȘTE ȘI Macron propune o ”adevărată armată europeană”

Potrivit datelor SEAP, cel puțin în ultimii 11 ani, Ensight a încheiat doar 3 contracte cu entități din zona publică, respectiv cu compania de stat Radiocom (2010), cu Ministerul Societății Informaționale (2010) și cu Banca Națională a României (noiembrie 2017). 

La rândul său, Robert Maxim, partener fondator al firmei a arătat că, potrivit statisticilor organizației profesionale europene a firmelor de consultanță, în Europa, 35% din volumul de business al pieței vine de la clienți din zona instituțiilor publice, în sens larg.

"O treime din piața europeană de consultanță înseamnă instituții publice, care vor să fie mai bune în activitatea lor, ceea ce este fabulos. Am vrea să vedem asta și în România. Tot ce înseamnă interacțiunea cu cetățeanul, birocrația și așa mai departe, toate acestea reprezintă procese, care pot fi optimizate. Viața fiecăruia dintre noi este mai complicată din cauza unor procese defectuoase de pe la diverse ghișee de instituții de stat", a spus Maxim.

Romgaz dă vina pe OMV Petrom pentru scumpirea gazelor CITEȘTE ȘI Romgaz dă vina pe OMV Petrom pentru scumpirea gazelor

Contractul cu BNR din noiembrie 2017, în valoare de circa 28.000 euro, constă într-un "curs de identificarea și maparea proceselor și activități de transfer de competențe".

"Pe cei de la BNR i-am ajutat, prin cursuri, să-și formeze și să-și dezvolte o echipă internă de analiști care să analizeze procesele din instituție, în vederea optimizării", a explicat managerul Ensight Ion Ghimbovschi. Cei de la Ensight au lucrat și pentru Banca Națională a Republicii Moldova, pentru care au furnizat servicii de consultanță în cadrul unui proiect de transformare a proceselor de activitate și de modernizare a sistemului informatic.

Potrivit studiului Ensight menționat, aflat la cea de-a patra ediție, în ciuda interesului declarat în creștere al firmelor private pentru BPM, progresul în ceea ce privește transpunerea în practică nu este la fel de mare, raportat la evoluția internațională.

VIDEO Adrian Cighi, fondator Pago, la Antreprenor de România: Cum să plătești facturile la utilități de pe telefonul mobil CITEȘTE ȘI VIDEO Adrian Cighi, fondator Pago, la Antreprenor de România: Cum să plătești facturile la utilități de pe telefonul mobil

Astfel, în primul rând, există tendința de a se evita proiecte de anvergură, preferându-se activități de optimizări punctuale. În acest sens, îmbunătățirile în pași mici și automatizarea activității rămân printre abordările preferate. În al doilea rând, cei de la Ensight consideră că este necesară revizuirea modului în care este monitorizată performanța proceselor, ținând cont că doar 30% dintre respondenți confirmă că sistemele informatice din companiile pe care le reprezintă sunt orientate către procese, au toate datele disponibile, iar extragerea informației este facilă.

Sursa citată mai relevă că există deficiențe la nivelul implicării factorului uman, remarcându-se o responsabilizare redusă a angajaților pentru optimizarea proceselor și o legătură slabă între promovarea performanței proceselor și sistemul de remunerare sau cultura organizațională.

"Doar în 1 din 5 companii sistemul BPM este înțeles și adoptat. Nu în ultimul rând, nivelul tehnologic mai degrabă redus (1 din 2 companii nu cunosc sau nu intenționează să utilizeze tehnologii specifice și intrumente de software pentru îmbunătățirea proceselor) și formarea personalului în domeniul optimizării și controlului performanței proceselor rămân provocări majore", mai arată cei de la Ensight.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
ensight management consulting
consultanta
managementul proceselor de afaceri
institutii publice
companii de stat
bnr