FOTO&DOCUMENT După 10 ani, statul vrea redevențe și de la terminalul offshore Midia al proprietarului Rompetrol, vital pentru aprovizionarea României cu țiței din Kazahstan

FOTO&DOCUMENT După 10 ani, statul vrea redevențe și de la terminalul offshore Midia al proprietarului Rompetrol, vital pentru aprovizionarea României cu țiței din Kazahstan
Adi Mosoianu
Adi Mosoianu
scris 29 mai 2024

Statul român se pregătește să aplice, după 10 ani, norma din Legea petrolului potrivit căreia nu doar operatorul de terminal petrolier pe care îl controlează și pe ale cărui active din Portul Constanța este proprietar, Oil Terminal, datorează redevențe la bugetul de stat, ci și Midia Marine Terminal, operator deținut de KMG International din grupul kazah de stat KazMunayGas, acționarul majoritar al Rompetrol, care are o facilitate de profil proprie în largul portului românesc omonim de la Marea Neagră.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 iunie - Medika TV - Maratonul Sănătății dentare. Parteneri: Corina Dent, Excedent, Maxilomed, Regina Maria Dental Clinics
27 iunie - Maraton Profit News TV - Maraton Made in Romania (ediția a II-a). Parteneri: Auchan, Kaufland, Liberty Steel
25 iulie - Maraton Medika TV - Sanatatea Aparatului Urinar

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

O modificare introdusă în 2014 în Legea petrolui prevede că se datorează, ca redevență, ″o cotă procentuală din valoarea veniturilor brute realizate (…) din operațiunile petroliere efectuate prin terminalele petroliere, altele decât cele aflate în proprietatea publică a statului, cotă determinată pe baza unei metodologii elaborate de autoritatea competentă (Agenția Națională pentru Resurse Minerale – ANRM – n.r.) și aprobate prin hotărâre a Guvernului″.

Productivitatea unui salariat român: 15.000 de euro/an, de trei ori mai mică decât media europeană CITEȘTE ȘI Productivitatea unui salariat român: 15.000 de euro/an, de trei ori mai mică decât media europeană

Numai că, de atunci și până în prezent, metodologia respectivă nu a fost elaborată și aprobată, astfel că legea nu a putut fi aplicată și doar Oil Terminal a plătit redevențe.

″Neimplementarea până în prezent a prevederilor (…) are drept cauză atât procedurile de identificare a persoanelor juridice care au competențe în ceea ce privește elaborarea de metodologii privind determinarea unor parametri fiscali, cât și alți factori obiectivi (de exemplu, decesul unui coordonator din partea executantului contractului de cercetare cu această temă).

VIDEO&FOTO Penny deschide în România primul magazin autonom, după o perioadă de pregătire de 80.000 de ore. Planul - investiții de 1 miliard de euro CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Penny deschide în România primul magazin autonom, după o perioadă de pregătire de 80.000 de ore. Planul - investiții de 1 miliard de euro

Efectele acestor cauze sunt demararea unor proceduri de angajare a unor contracte cu entități care au aceste competențe, proceduri care necesită timp îndelungat, și reluarea acestor proceduri, din cauzele legate de factori obiectivi, printre care și cel descris mai sus. Reluarea procedurilor a însemnat și prelungirea duratei de finalizare a acestui demers″, se arată acum într-un document oficial analizat de Profit.ro.

ANRM a încheiat în 2020, cu Universitatea de Petrol și Gaze Ploiești (UPG), un contract de cercetare pentru elaborarea unui studiu de determinare a cotei procentuale din venituri datorată ca redevență pe operațiunile petroliere efectuate prin terminale de profil, altele decât cele aflate în proprietatea publică a statului, în vederea achitării către bugetul de stat a redevenței.

Datorii, sinucideri și fraude: Infernul creditelor ipotecare din Coreea de Sud CITEȘTE ȘI Datorii, sinucideri și fraude: Infernul creditelor ipotecare din Coreea de Sud

Concluzia studiului este ca redevența petrolieră datorată bugetului de stat de către operatorii terminalelor petroliere care nu se află în proprietatea publică a statului să fie în cotă de 2% sau 3% din valoarea veniturilor brute realizate din operațiunile petroliere efectuate prin acestea. Propunerea ANRM este cota de 3%″, menționează ANRM, care a și elaborat un proiect de HG de aprobare a metodologiei. ″Neadoptarea proiectului de act normativ are ca efect blocarea unui plus în fluxul de venituri din redevențele petroliere către bugetul de stat, aceasta în condițiile în care cadrul legislativ este creat″, mai spune instituția.

Conform documentului, din datele analizate în studiu, rezultă că Midia Marine Terminal are un grad mai mare de profitabilitate decât Oil Terminal SA, în condițiile în care societatea componentă a grupului Rompetrol folosește doar echipamente, instalații și facilități proprii, spre deosebire de compania de stat cu care a fost comparată, iar metodologia propusă ″se bazează pe analiza profitului net în raport cu venitul brut, în sensul menținerii unei cote rezonabile, care să nu afecteze semnificativ profitabilitatea operatorului″.

FOTO&DOCUMENT După 10 ani, statul vrea redevențe și de la terminalul offshore Midia al proprietarului Rompetrol, vital pentru aprovizionarea României cu țiței din Kazahstan

Un antreprenor român de 24 de ani a obținut finanțare din Silicon Valley pentru dezvoltarea unei platforme la pregătirea de Bacalaureat CITEȘTE ȘI Un antreprenor român de 24 de ani a obținut finanțare din Silicon Valley pentru dezvoltarea unei platforme la pregătirea de Bacalaureat

Midia Marine Terminal, controlată de KMG International, a terminat anul 2022 cu venituri totale de peste 94 milioane lei și profit net de aproape 4 milioane lei, potrivit celor mai recente date publice disponibile.

Instalația este vitală pentru aprovizionarea României cu țiței din Kazahstan, mai ales în condițiile embargoului european aplicat celui provenit din Rusia. Terminalul, aflat în operare de peste 15 ani, este situat  la 8,6 kilometri în largul Mării Negre și are o capacitate de transfer de 16 milioane de tone pe an, fiind unica facilitate de descărcare–încărcare țiței de acest tip din România.

FOTO&DOCUMENT După 10 ani, statul vrea redevențe și de la terminalul offshore Midia al proprietarului Rompetrol, vital pentru aprovizionarea României cu țiței din Kazahstan

DECIZIE Măsură împotriva ”clanurilor imobiliare”: Închisoare de până la 5 ani pentru cei care fac presiuni asupra proprietarilor astfel încât să își vândă imobilele CITEȘTE ȘI DECIZIE Măsură împotriva ”clanurilor imobiliare”: Închisoare de până la 5 ani pentru cei care fac presiuni asupra proprietarilor astfel încât să își vândă imobilele

Debitul maxim de operare este de 7.000 m³/h, ceea ce înseamnă că o navă care transportă între 80.000 și 160.000 de tone poate fi descărcată într-un interval de 24-36 de ore. Pe lângă operațiunile de descărcare a materiei prime, Midia Marine Terminal gestionează și rampele de încărcare CF și auto de pe platformele Petromidia și Vega, dar si danele din portul Midia – danele 1-4 pentru descărcare materii prime și dana 9 pentru încărcare de produse petroliere și descărcarea de gaz petrolier lichefiat, respectiv etilenă, pentru activitățile de petrochimie. Volumul transvazărilor prin rampele de încărcare / descărcare din rafinăriile Petromidia și Vega depășește, anual, 3,5 milioane tone de carburanți și GPL.

După cum a relatat Profit.ro, anul acesta, Rompetrol Rafinare, operatorul rafinăriilor Petromidia și Vega, controlat de KazMunayGas, gigantul petrolier de stat al Kazahstanului, a atacat în instanță contribuția de solidaritate de 60% pe ″profiturile excesive″ ale companiilor din industriile de țiței, gaze, cărbune și rafinare, impusă în România prin ordonanță de urgență la finalul lui 2022, în baza unui Regulament UE din toamna aceluiași an.

Grupul Rompetrol a terminat primul trimestru al anului cu pierderi de 23,8 milioane dolari, în comparație cu profitul net de 14,45 milioane dolari din T1 2023. Rompetrol a revenit pe pierdere anul trecut, cu un minus de 270 milioane dolari în 2023, după profitul net de 90,3 milioane dolari din 2022.

viewscnt
Afla mai multe despre
midia marine terminal
rompetrol kazmunaygas
anrm redevențe petroliere
românia țiței kazah