Iohannis cere reexaminarea proiectului de modificare și completare a legii privind dreptul de autor și drepturile conexe

Iohannis cere reexaminarea proiectului de modificare și completare a legii privind dreptul de autor și drepturile conexe
scris 12 ian 2018

Președintele României, Klaus Iohannis, a trimis Parlamentului spre reexaminare, vineri, Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, care transpune directiva europeană privind gestiunea colectivă a acestor drepturi și acordarea de licențe multiteritoriale pentru drepturile asupra operelor muzicale pentru utilizare online pe piața internă.

În cererea adresată președintelui Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu, Iohannis arată că legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe transpune Directiva nr. 2014/26/UE privind gestiunea colectivă a drepturilor de autor și a drepturilor conexe și acordarea de licențe multiteritoriale pentru drepturile asupra operelor muzicale pentru utilizare online pe piața internă, scrie News.ro.

„În acest sens, legea definește entitățile de gestiune independente, introduce dispoziții cu privire la modul de organizare, funcționare și desfășurare a activității organismelor de gestiune colectivă a drepturilor de autor și a drepturilor conexe, stabilește procedura de acordare a licențelor multiteritoriale pentru drepturile online asupra operelor muzicale de către organismele de gestiune colectivă, reconfigurează atribuțiile Oficiului Român pentru Drepturile de Autor și intervine asupra regimului sancționator. Totodată, prin dispoziții tranzitorii se prevede încetarea aplicabilității anumitor dispoziții cuprinse în metodologiile aflate în curs de derulare”, arată documentul.

Cererea mai arată că articolul I, punctul 11 din legea transmisă la promulgare (articolul 1235 din Legea nr. 8/1996) definește entitățile de gestiune independente ca fiind persoane juridice cu scop lucrativ, ce funcționează potrivit reglementărilor legale privind societățile și al căror obiect de activitate unic sau principal ori unul dintre obiectele de activitate principale îl reprezintă gestionarea drepturilor de autor sau drepturilor conexe.

„În opinia noastră această definiție contravine prevederilor articolului 3 litera b din Directiva 2014/26/UE, întrucât permite entităților de gestiune independente să aibă scop lucrativ. Norma europeană definește entitatea de gestiune independentă ca fiind orice organism care este autorizat prin lege sau prin cesiune, licență sau alt tip de înțelegere contractuală să gestioneze drepturile de autor sau drepturile conexe în numele mai multor titulari de drepturi, în beneficiul colectiv al acelor titulari, având drept scop unic sau principal sau unul dintre principalele scopuri această activitate și care nu este deținut sau controlat, direct sau indirect, total sau parțial, de titularii de drepturi și nu are scop lucrativ”, arată cererea de reexmainare.

Șefa DNA, Laura Codruța Kovesi, cercetată disciplinar de Inspecția Judiciară pentru mai multe abateri CITEȘTE ȘI Șefa DNA, Laura Codruța Kovesi, cercetată disciplinar de Inspecția Judiciară pentru mai multe abateri

„Or, adoptarea unor dispoziții normative contrare directivei a cărei transpunere se urmărește aduce atingere obligațiilor prevăzute de art. 148 alin. (4) din legea fundamentală, potrivit căruia Parlamentul, Președintele României, Guvernul și autoritatea judecătorească garantează aducerea la îndeplinire a obligațiilor rezultate din actul aderării, tratatele constitutive și celelalte reglementări comunitare cu caracter obligatoriu”, adaugă documentul.

În această cerere, președintele țării a menționat că articolul I, punctul 20 din legea transmisă la promulgare modifică articolul 1311 din Legea nr. 8/1996. Astfel, din cuprinsul primului alineat al articolului 1311- ce reglementează criteriile principale de care trebuie să se țină seama cu ocazia negocierii în vederea elaborării metodologiei - sunt eliminate două dintre acestea, cele de la literele g și i.

„Menționăm că potrivit articolului 1311 alineatul 1 litera g, în cazul în care nu există venituri se va folosi practica europeană în domeniu, iar potrivit literei i, în cazul radiodifuzorilor, remunerațiile se stabilesc prin negocieri, în condiții de predictibilitate și proporționalitate, cu potențialii receptori ai emisiunilor, astfel încât utilizatorii să poată avea reprezentarea obligațiilor de plată la începutul fiecărui an fiscal”, arată cererea de reexaminare.

Potrivit documentului, la cel de-al doilea alineat al articolului 1311 se stabilește că organismele de gestiune colectivă pot solicita în negocieri, de la aceeași categorie de utilizatori, fie remunerații forfetare, fie remunerații procentuale stabilite ca parte procentuală din veniturile obținute de fiecare utilizator prin activitatea în cadrul căreia se utilizează repertoriul sau, în lipsa veniturilor, din cheltuielile ocazionate de utilizare. Pentru activitatea de radiodifuzare, organismele de gestiune colectivă pot solicita numai remunerații procentuale, diferențiate prin directă proporționalitate cu ponderea utilizării de către fiecare utilizator - organism de televiziune sau de radiodifuziune, a repertoriului gestionat colectiv în această activitate.

Totodată, arată documentul, potrivit alineatului 3 al aceluiași articol, remunerațiile trebuie să fie rezonabile în raport cu valoarea economică și ponderea utilizării drepturilor în cauză, ținând seama de caracteristicile și de sfera de utilizare a operelor și a altor obiecte protejate, precum și de valoarea economică a serviciului prestat de organismul de gestiune colectivă.

„Referitor la intervențiile legislative de la articolul 1311 alineatele 1-3, semnalăm că deși aceste soluții legislative se prevalează de transpunerea articolului 16 din Directiva 2014/26/UE, în realitate, actul european nu interzice remunerația forfetară, prin impunerea soluției exclusivității unei remunerații procentuale pentru activitatea de radiodifuzare. Pe de altă parte, cu privire la valoarea economică a utilizării drepturilor în cauză, ținând seama de caracteristicile și de sfera de utilizare a operelor și a altor obiecte protejate, precum și cu privire la valoarea economică a serviciului prestat de organismul de gestiune colectivă, actul european stabilește că aceste criterii trebuie avute în vedere, printre altele, iar nu în mod exclusiv așa cum transpare din redactarea alineatului 3 al articolului 1311”, mai este menționat în cerere.

„În plus, noua redactare a alineatului 2 al articolului 1311 coroborat cu eliminarea literei g din cuprinsul alineatului 1 permite interpretarea potrivit căreia - în cazul activității de radiodifuzare - în lipsa veniturilor utilizatorului, organismele de gestiune colectivă nu vor mai putea solicita remunerații prin raportare la cheltuielile ocazionate de utilizarea operelor în cauză. Totodată, reanalizarea acestei norme se impune și prin raportare la dispozițiile articolului II alineatul 3 din legea transmisă la promulgare”, mai arată cererea de reexaminare.

În document este precizat că la articolul I, punctul 36 din legea transmisă la promulgare se abrogă litera g a alineatului 1 al articolului 140 din Legea nr. 8/1996, potrivit căreia încălcarea prevederilor articolului 134 constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la o lună la un an sau cu amendă, dacă nu există autorizarea sau consimțământul titularului drepturilor recunoscute de prezenta lege.

„Având în vedere modificările substanțiale aduse de Senat în calitate de primă Cameră sesizată articolului 134 din Legea nr. 8/1996, considerăm că soluția abrogării literei g a alineatului 1 al articolului 140 de către Camera Deputaților în calitate de Cameră decizională, cu consecința dezincriminării acestor fapte, ar trebui reanalizată și de Senat în vederea unei efective aplicări a principiului bicameralismului”, mai arată documentul.

Potrivit cererii, la articolul II alineatul 3 din legea transmisă la promulgare se prevede că dispozițiile din metodologiile elaborate conform art. 131 și 131¹ din Legea nr. 8/1996, care conțin prevederi referitoare la sume/remunerații fixe sau minime aplicabile în cazul radiodifuzării, contrare dispozițiilor art. 131¹ alineatul 2, astfel cum acestea au fost modificate prin legea supusă reexaminării, nu se mai aplică începând cu data împlinirii unui termen de 90 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.

„Apreciem că acest text trebuie reanalizat în vederea corelării cu dispozițiile  art. 1313 alin. (3) din Legea nr. 8/1996 ce prevăd că până la publicarea noilor metodologii, rămân valabile vechile metodologii. Față de argumentele expuse mai sus și având în vedere competența legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe”, se încheie cererea președintelui țării.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
iohannis
drepturi de autor