Traiul pe datorie, mai grav doar în pandemie - La fiecare 100 de lei cheltuiți de Guvern, 21 de lei au fost luați cu împrumut. În T1 s-a ajuns la 22,4 lei. În 2015, statul împrumuta mai puțin de 4 lei din fiecare 100 de lei

Taxe și Consultanță   
Traiul pe datorie, mai grav doar în pandemie - La fiecare 100 de lei cheltuiți de Guvern, 21 de lei au fost luați cu împrumut. În T1 s-a ajuns la 22,4 lei. În 2015, statul împrumuta mai puțin de 4 lei din fiecare 100 de lei

Andrianocz | Dreamstime.com

Situația finanțelor statului s-a deteriorat atât de puternic anul trecut, încât Guvernul a ajuns în situația ca, la fiecare 100 de lei cheltuiți de la buget, 21 de lei să fie bani luați cu împrumut de la bănci, investitori și populație, arată calculele Profit.ro. Situația s-a înrăutățit în primul trimestru din acest an, perioadă în care, din fiecare 100 de lei cheltuiți, 22,4 lei au fost luați pe datorie.

O situație mai gravă s-a înregistrat doar în pandemie, când s-a ajuns ca aproape un sfert din banii cheltuiți de stat să fie luați cu împrumut.

Urmărește-ne și pe Google News

Guvernul a promis că anul acesta își va respecta angajamentul asumat față de Comisia Europeană, în planul fiscal pe 7 ani, de a reduce deficitul bugetar (de la 9,3% anul trecut la 7% anul acesta, deficit în termeni ESA, standardul UE).

Evenimente
21 mai Maratonul Economia Sustenabilă
28 mai Maratonul Fondurilor Europene
Alertă transmisă de DNSC - Contabili vizați de atacuri cibernetice de tip ransomware CITEȘTE ȘI Alertă transmisă de DNSC - Contabili vizați de atacuri cibernetice de tip ransomware

Executivul a promis, însă, că va obține această consolidare a finanțelor prin controlul cheltuielilor (îngheșare de pensii și salarii, precum și alte măsuri) și a amânat reforma fiscală (creșteri de taxe), prevăzută în planul fiscal să fie în vigoare înainte de 1 aprilie.

Măsuri de corecție sunt anticipate, însă, de majoritatea economiștilor, la mijlocul acestui an, după alegerile prezidențiale.

România are perspectivă negativă pentru ratingul suveran din partea a trei mari agenții de evaluare financiară, iar o retrogradare ar crește dobânzil și, având în vedere nevoia foarte mare de împrumuturi în fiecare an, ar putea să pună statului probleme majore în asigurarea împrumuturilor.

Deficit bugetar de 2,3%, 43,7 miliarde lei, în primele trei luni din 2025, în creștere față de anul trecut - CONFIRMARE CITEȘTE ȘI Deficit bugetar de 2,3%, 43,7 miliarde lei, în primele trei luni din 2025, în creștere față de anul trecut - CONFIRMARE

Cheltuielile cu dobânzile devin tot mai mari

Cheltuielile statului cu dobânzile au crescut accelerat, sumelor tot mai mari necesare pentru a acoperi deficitele bugetare ridicate din ultimii ani, cât și din cauza creșterii accelerate a îndatorării totale (54,6% din PIB în ianuarie 2025 - 964,4 miliarde lei).

Anul trecut, statul a cheltuit pentru dobânzi la datorie, suma de 36,3 miliarde lei, în creștere cu 21% comparativ cu 2023.

În primul trimestru din acest an, cheltuielile cu dobânzile au fost de 12,5 miliarde lei, în urcare cu 64% față de 7,6 miliarde lei în primele trei luni din 2024.

Ministerul Finanțelor a planificat pentru întreg anul 2025, cheltuieli pentru dobânzi și comisioane de 45,5 miliarde lei.

ULTIMA ORĂ CE anunță deficit ESA de 9,3% pentru România anul trecut, cel mai ridicat din UE - CONFIRMARE CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ CE anunță deficit ESA de 9,3% pentru România anul trecut, cel mai ridicat din UE - CONFIRMARE

Date pentru primul trimestru din 2025

(deficit cash, standardul intern)

  Deficit
mld. lei
Cheltuieli
mld. lei
Pondere
deficit în
cheltuieli
Deficit
% din
PIB
T1
2025
43,66 184,98 22,4 2,28

Date până în 2024, inclusiv

(deficit cash, standardul intern)

  Deficit
mld. lei
Cheltuieli
mld. lei
Pondere deficit în cheltuieli Deficit
% din PIB
2020 101,8 424,46 23,98 9,61
2024 152,72 727,32 21 8,65
2009 36,44 193,68 18,81 7,4
2021 79,91 459,63 17,39 6,73
2010 33,61 202,28 16,61 6,5
2022 80,77 540,97 14,93 5,76
2023 90,06 610,66 14,75 5,61
2019 48,55 369,63 13,14 4,58
2008 24,79 190,34 13,03 4,9
2011 23,9 205,82 11,61 4,29
2017 24,29 276,16 8,8 2,84
2018 26,85 322,12 8,34 2,82
2016 18,3 242,2 7,56 2,4
2013 15,79 216,17 7,31 2,47
2012 14,77 207,92 7,11 2,51
2014 11,49 225,81 5,09 1,72
2015 9,63 243,43 3,96 1,35

(calcule Profit.ro pe baza datelor Ministerului Finanțelor)

Comparație state UE 2024

(comparația foloseste date privind deficitul ESA, standardul UE, față de datele anterioare care folosesc deficitul cash, standardul intern al României)

  Pondere deficit în
cheltuieli
Deficit 
% PIB
România -21,4 -9,3
Polonia -13,4 -6,6
Slovacia -11,3 -5,3
Ungaria -10,4 -4,9
Franța -10,2 -5,8
Malta -9,7 -3,7
Austria -8,3 -4,7
Belgia -8,3 -4,5
Finlanda -7,6 -4,4
Bulgaria -7,5 -3,0
Spania -7,0 -3,2
Italia -6,7 -3,4
UE -6,5 -3,2
Zona euro -6,3 -3,1
Germania -5,7 -2,8
Cehia -5,1 -2,2
Croația -5,0 -2,4
Letonia -3,9 -1,8
Estonia -3,4 -1,5
Lituania -3,3 -1,3
Suedia -3,0 -1,5
Țările de Jos -2,1 -0,9
Slovenia -1,9 -0,9
Portugalia excedent excedent
Luxemburg excedent excedent
Grecia excedent excedent
Danemarca excedent excedent
Cipru excedent excedent
Irlanda excedent excedent

(calcule Profit.ro pe baza datelor Comisiei Europene)

viewscnt
Afla mai multe despre
deficit bugetar
buget