Mediul de afaceri cere amânarea impozitului pe gospodărie. O eventuală amânare a fost pusă în discuție și de Dragnea, în contextul dificultăților de implementare a noului sistem

Mediul de afaceri cere amânarea impozitului pe gospodărie. O eventuală amânare a fost pusă în discuție și de Dragnea, în contextul dificultăților de implementare a noului sistem
scris 24 mai 2017

Marile organizații ale mediului de afaceri solicită amânarea introducerii impozitului pe gospodărie, în contextul în care Ministerul Finanțelor a inițiat un studiu de impact, care ar trebui să arate efectele implementării noului sistem de impozitare. Oportunitatea unei amânări a fost adusă în discuție și de liderul PSD, Liviu Dragnea, la începutul săptămânii trecute, însă acesta a afirmat că va fi menținut obiectivul neimpozitării veniturilor sub 2.000 de lei începând din 2018.

Profit.ro a prezentat în premieră, ulterior informația fiind cofirmată de Ministerul Finanțelor, documentul de lucru pentru introducerea impozitului pe gospodărie. Astfel, pentru anul viitor, Ministerul Finanțelor are în vedere modificarea sistemului actual de impozitare a veniturilor obținute de persoane fizice, prin renunțarea la cota actuală de impozitare de 16% și introducerea unui impozit diferențiat de 0% sau 10% în funcție de venitul anual global pentru fiecare gospodărie din România. Venitul global impozabil va ține cont de un plafon neimpozabil și de lărgirea sistemului actual de deduceri. De asemenea, familiile cu copii care înregistrează venituri sub un anumit prag vor beneficia de un sprijin financiar anual, pentru fiecare copil aflat în întreținere.

"Este bine să avem un studiu de impact făcut de către Ministerul de Finanțe tocmai pentru a înțelege mai bine și ne dorim temporizarea, amânarea și analizarea oportunității implementării unui astfel de impozit, având în vedere cât de multe semne de întrebare, neclarități și probleme sunt legat de sustenabilitate, de infrastructură, de zona de educare”, a declarat astăzi Daniel Anghel, coordonator grup de lucru pe fiscalitate al Coaliției pentru Dezvoltarea României (CDR).

Coaliția pentru Dezvoltarea României reunește în total 45 de organizații și membri asociați, scopul fiind acela de a oferi o bază coerentă pentru consultare cu Guvernul și alte instituții publice pe teme care au impact asupra climatului economic și de afaceri din România. La conferința organizată de CDR au fost participat sau au fost prezenți reprezentanți ai Asociației Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR), Romanian Business Leaders (RBL), Camera de Comerț Americană în România (AmCham), Camera de Comerț și Industrie Franceză în România (CCIFER), Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK), Consiliul Investitorilor Straini (FIC) și Camera Consultanților Fiscali (CCF).

Coaliția pentru Dezvoltarea României participă la mai multe grupuri de lucru cu Ministerul Finanțelor, inclusiv pe tema introducerii impozitului pe venitul global. Discuțiile din acest grup de lucru sunt în prezent „temporizate”până la finalizarea unui studiu de impact.

"Noi avem grupurile de lucru care discută cu Ministerul de Finanțe pe diferite teme. Pe această temă, decizia a fost să temporizăm discuțiile pentru că așteptăm studiul de impact pe care l-am menționat. Noi am transmis deja aceste îngrijorări reprezentanților Ministerului Finanțelor. Evident că dânșii au fost deschiși la acest studiu de impact (...) A fost demarat, din câte înțelegem, cu departamentul lor de macroeconomie”, a spus Daniel Anghel.

Necesitatea unui studiu de impact a fost subliniată și de președintele Asociației Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR) Florin Pogonaru.

"În contextul în care ai creat niște modificări fundamentale (implementarea legii salarizării unice, n.r.), mai vii și mai adaugi încă o nesiguranță pe deasupra în privința veniturilor. Fără să știi ce efecte poate să dea acest impozit global, vii și adaugi această complexitate peste ceea ce ai făcut cu salariul unitar. Hotărârile Guvernului ar trebuie să fie dublate tot timpul de un studiu de impact", a afirmat Pogonaru.

EXCLUSIV Vom plăti impozitul pe venitul global de două ori pe an, în tranșe egale - draft Finanțe CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Vom plăti impozitul pe venitul global de două ori pe an, în tranșe egale - draft Finanțe

Studiul ar trebui să indice măsurile alternative necesare pentru a compensa deficitul bugetar determinat de scăderea cotelor de impunere, precum și sursele de finanțare a scăderii bruște și semnificative de încasări la buget, cauzată de eliminarea reținerii la sursă a impozitului pe venit, potrivit CDR.

Președintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat, la începutul săptămânii trecute, că există posibilitatea ca introducerea impozitului pe gospodărie și noua modalitate de calcul a dărilor către stat să fie amânate cu un an, dacă nu va exista garanția că va exista un număr suficient de consultanți fiscali pentru populație.

”Nu avem de gând să renunțăm la sistemul nou de impozitare pentru că este un alt sistem prin care clasa mijlocie se dezvoltă. În perioada următoare o să analizăm cu foarte mare atenție dacă anul 2018 este un interval suficient pentru a putea gestiona înființarea acelui corp de 35.000 de consultanți fiscali. Dacă vom ajunge la concluzia că actualul sistem nu ne dă garanția că, până la finalul anului 2018, acești consultanți fiscali pot fi identificați, atunci putem amâna cu un an”, a declarat Liviu Dragnea.

Totuși, va fi menținut obiectivul aplicării neimpozitării veniturilor sub 2.000 de lei începând din anul 2018. ”Obiectivul nostru ca cei cu salarii sub 2.000 de lei să nu mai plătească impozit pe venit poate să fie atins sub altă formă. La asta lucrăm acum și, într-o perioadă rezonabilă, vom anunța decizia noastră și proiectul în ansamblu. Așa am stabilit cu colegii mei, să nu mai iasă cu proiecte nefinalizate sau care sunt în diverse stadii de analiză”, a mai spus președintele PSD.

Reprezentanții mediului de afaceri îi propun o altă variantă lui Dragnea

Introducerea unui plafon neimpozabil se poate face și în actualul sistem de reținere la angajator, iar deducerile ar putea fi adăugate celor care sunt disponibile în prezent, au afirmat reprezentanții mediului de afaceri. Astfel, nu ar mai fi necesari zeci de mii de consultanți plătiți de stat, iar populația ar scăpa în mare măsură de obligația reținerii, declarării și plății impozitului, care ar rămâne tot la angajat.

"Dacă se dorește implementarea măsurilor din Programul de Guvernare legate de faptul că o parte din populație ar urma să plătească 0%, să introducem acest plafon neimpozabil sau să extindem sistemul de deduceri, o putem face în sistemul actual. Putem, prin intermediul angajatorilor de pildă, să mărim plafonul deducerii de bază la o limită mai mare, care să acopere Programul de Guvernare cu privire la neimpozitarea sumelor de până la 2.000 de lei/angajat și putem mări lista de deduceri. Și în prezent avem deduceri, care se acordă prin angajatori. Vorbim de asigurarea privată de sănătate, de pensiile private, care vor intra pe listă și în noul sistem. Dacă există angajamentul politic de a se face acest lucru, se poate face și în sistemul actual, fără cost suplimentar, fără o grămadă de consultanți fiscali, fără gospodării înregistrate într-un sistem ANAF nefucnțional și așa mai departe”, a declarat Angela Roșca, reprezentant al Romanian Business Leaders.

Coaliția pentru Dezvoltarea României: Introducerea impozitului pe gospodării va determina o scădere drastică a încasării veniturilor bugetare CITEȘTE ȘI Coaliția pentru Dezvoltarea României: Introducerea impozitului pe gospodării va determina o scădere drastică a încasării veniturilor bugetare

Avertismentele Coaliției pentru Dezvoltarea României

Coaliția pentru Dezvoltarea României a semnalat, miercuri, că, în absența unui studiu de impact, proiectul de modificare a Codului Fiscal privind introducerea impunerii globale a gospodăriilor poate conduce la consecințe grave pentru economie.

CDR susține un sistem fiscal care asigură sustenabilitatea pe termen scurt, mediu și lung a execuției bugetare, cu respectarea tuturor indicatorilor macroeconomici asumați de România. Sistemul actual al cotei unice de impunere a condus, în ultimii 12 ani, la creșterea Produsului Intern Brut (PIB), a investițiilor și a încasărilor bugetare, prin fiscalizarea unei părți însemnate a economiei, la conformare voluntară și implicit la diminuarea „economiei negre” sau „gri”. Cota unică de impozitare a simplificat administrarea fiscală în România, atât pentru contribuabili, cât și pentru autorități, a crescut nivelul de trai al populației active și, indirect, al pensionarilor, prin fondurile mai mari strânse la bugetul general consolidate, potrivit unui comunicat al CDR.

CDR semnalează că, prin comparație, introducerea noului sistem de impozitare a venitului global expune economia României la instabilitate și riscuri economice inutile, mai ales în absența unui studiu de impact temeinic și a unui plan de implementare multianual.

  • Introducerea IVG este nesustenabilă pentru că eliminarea sistemului de reținere la sursă și plata lunară a impozitului pe venituri (ex. salarii, dividende, dobânzi etc.), precum și a celui de plăți anticipate de impozit (ex. pentru veniturile din activități independende, chirii etc.) va determina o scădere drastică a încasării veniturilor bugetare în anul 2018 care, raportat la datele anului 2016, va însemna cel puțin 4% pierdere a veniturilor din PIB. O astfel de măsura poate avea ca efect implicit necesitatea introducerii altor impozite și taxe în anii următori, potrivit CDR.
  • Introducerea IVG este nerealistă pentru că presupune ca, în aproximativ jumătate de an, peste 7 milioane de gospodării să se înregistreze voluntar la Autoritatea Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în condițiile în care conceptul de „gospodărie”, ca pilon de bază al noului sistem, nu este reglementat de legislația românească, iar mecanismul de colectare este neclar. Din analiza altor sisteme fiscale (cum este cel american), impunerea se realizează în mod individual și numai opțional (dacă este în beneficiul contribuabilului), la nivel de familie formată din soț, soție și copii.
  • Introducerea IVG este nerealistă și costisitoare pentru că Guvernul va trebui să adapteze sistemului informatic al ANAF care, în prezent, se confruntă cu un deficit al arhitecturii hardware, iar creșterea „artificială” a numărului persoanelor supuse impunerii îl poate colapsa. Adaptarea aplicațiilor software înseamnă costuri suplimentare pentru a modifica sistemele actuale definite pe baza cotei unice și realizate cu finanțare de la Banca Mondială. Și mai multe cheltuieli vor fi necesare pentru a crește gradul de pregătire profesională a organelor fiscale și nivelul de educare a contribuabililor, astfel încât noile reguli de impunere chiar să fie respectate.
viewscnt
Afla mai multe despre
impozit gospodarie
impozit global
cdr
liviu dragnea
ministerul finantelor