La stat se poate: Guvernul pregătește derogare fiscală pentru ca CFR Marfă să dea statului vagoane în contul contribuțiilor angajaților la pensie și sănătate. Compania de stat ar evita astfel reincriminarea ca faptă penală

La stat se poate: Guvernul pregătește derogare fiscală pentru ca CFR Marfă să dea statului vagoane în contul contribuțiilor angajaților la pensie și sănătate. Compania de stat ar evita astfel reincriminarea ca faptă penală
Marius Oncu
Marius Oncu
scris 11 mai 2022

CFR Marfă, companie deținută de către Ministerul Transporturilor, va putea da în plată statului active mobile și imobile pentru a stinge creanțe fiscale și bugetare, prevede un proiect de ordonanță de urgență aflat acum pe masa Guvernului și analizat de Profit.ro. Executivul acordă astfel derogare de la Codul de procedură fiscală pentru a permite recuperarea de la CFR Marfă a unui ajutor de stat de circa 1 miliard de lei (fără dobânzi), așa cum a solicitat Comisia Europeană, dar va permite companiei de stat să achite, prin prevedere specială, și creanțele fiscale cu reținere la sursă și accesoriile aferente acestora. Ministerul Transporturilor, inițiatorul proiectului, notează că, având în vedere reincriminarea ca faptă penală a reținerii la sursă și nevirării unor contribuții și impozite cu reținere la sursă, CFR Marfă va achita prin operațiunea de dare în plată inclusiv aceste creanțe.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Printre principalele active ale CFR Marfă se numără parcul de vagoane, în care sunt, însă, zeci de mii de vagoane vechi, neutilizate și fără revizii. Potrivit unui raport al Curții de Conturi, CFR Marfă avea în 2018 circa 30.000 de vagoane, din care doar o treime erau în exploatare, active, cu revizii la zi. Restul erau în conservare sau cu reviziile expirate de mulți ani. La finele anului trecut, ANAF a scos la vânzare 200 de vagoane ale CFR Marfă. Potrivit informațiilor Profit.ro, vagoanele scoase la vânzare de ANAF nu erau dintre cele aflate în exploatare, iar suma obținută urma să meargă către stingerea unor datorii către o altă societate de stat, CFR Infrastructură.

Conform unei modificări legislative intrate în vigoare la 1 martie (prevăzută în OUG 130/2021), ANAF trebuie să depună automat sesizare penală pentru restanțe mai mari de 60 de zile la reținerea și nevirarea a 19 tipuri de contribuții și impozite. Câteva sute de mii de firme ar putea ajunge să facă obiectul unor sesizări penale automate, dacă Guvernul nu introduce la nivelul ANAF un instrument de analiză care să protejeze companiile care ajung în imposibilitate de plată din motive obiective. În timp ce numărul companiilor de stat este unul redus, o parte dintre acestea sunt constant pe pierdere și acumulează datorii uriașe către bugetul statului.

AICI Cel mai recent articol Profit.ro pe tema reincriminării ca faptă penală a reținerii și nevirării unor contribuții și impozite.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a anunțat, la finalul lunii aprilie, în emisiunea Talk News de la Profit News TV, că a prezentat Comisiei Europene trei scenarii pentru compania CFR Marfă, aflată în proces de faliment, iar cel pe care îl preferă, fiind și cel mai simplu, este să fie aplicat modelul companiei erieene italiene Alitalia, care a intrat în faliment, a închis după 3 luni, iar apoi statul a cumpărat din active și a lanst o nouă companie, ITA. "Este de datoria mea este să le prezentăm pe toate trei și să alegem unul din ele, cu argumentele pe care le avem", a spus ministrul.

Potrivit termene.ro, CFR Marfă avea, la finele anului trecut, datorii de aproape 2 miliarde de lei către ANAF, din care 1,68 miliarde lei către bugetul de stat, iar restul către bugetele de asigurări sociale, sănătate și șomaj. Compania, deținută integral de către Ministerul Transporturilor, a avut în 2020 o pierdere de 335 milioane lei, la afaceri de 517 milioane lei. Potrivit datelor Ministerului Transporturilor, CFR Marfă avea 3.356 salariați la 1 martie 2022 și o cotă de 28,3% pe piața transportului feroviar de marfă, calculată pe baza datelor pentru primele nouă luni din 2021.

Salarii majorate la CFR Călători. Angajații primesc și tichete de masă CITEȘTE ȘI Salarii majorate la CFR Călători. Angajații primesc și tichete de masă

Derogarea care scapă CFR Marfă de penal

Modificări pregătite în ordonanță:

1. Se reglementează o derogare de la regula prevăzută la art. 263 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, în ceea ce privește datoriile SNTFM CFR Marfă, sub trei aspecte:

a) operațiunea de trecere de active în proprietatea statului va putea stinge și creanțele fiscale cu reținere la sursă și accesoriile aferente acestora;
b) operațiunea de trecere de active în proprietatea statului va putea stinge și creanțele bugetare ale SNTFM CFR Marfă, pe lângă cele fiscale, reglementate în prezent;
c) operațiunea de trecere de active în proprietatea statului va putea implica și transferul de bunuri mobile (inclusiv titlurile de participare) ale SNTFM CFR Marfă, pe lângă cele imobile, reglementate în prezent.

2. Se reglementează o procedură accelerată de trecere în proprietatea statului a bunurilor mobile și imobile ale SNTFM CFR Marfă în vederea stingerii creanțelor fiscale și bugetare.

Stingerea creanțelor cu reținere la sursă, necesară pentru ca CFR Marfă să evite o sesizare penală

Prin intermediul Ordonanței de urgență nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale a fost modificată și completată după cum urmează:

"- Art. 61

(1) Constituie infracțiuni și se pedepsesc cu închisoare de la 1 an la 5 ani sau cu amendă reținerea și neplata, încasarea și neplata, în cel mult 60 de zile de la termenul de scadență prevăzut de lege, a impozitelor și/sau contribuțiilor prevăzute în anexa la prezenta lege.

(2) Prevederea de la alin. (1) intră în vigoare la data de 1 martie 2022."

"Având în vedere că operatorul de transport feroviar de marfă va stinge impozitele și/sau contribuțiile prin operațiunea de dare în plată, se vor achita inclusiv creanțele prevăzute de art. 61 din Legea nr. 241/2005", arată Ministerul Transporturilor.

Codul de procedură fiscală prevede că poate fi folosită darea în plată pentru stingerea creanțelor fiscale, cu excepția celor cu reținere la sursă și a accesoriilor aferente acestora, a drepturilor vamale și a altor creanțe transmise spre colectare organului fiscal central. Pot fi date în plată doar bunuri imobile reprezentând construcție și teren aferent, precum și terenuri fără construcții.

CFR Marfă va putea da în plată și bunuri mobile și va putea stinge și creanțe fiscale rezultate din neplata unor contribuții și impozite cu reținere la sursă, faptă care a fost reincriminată ca penală de la 1 martie.

CONFIRMARE Nou șef ANAF - Lucian Heiuș. Decizia a fost semnată de premier. Trece la ANAF din poziția de secretar de stat la Finanțe, iar în trecut a lucrat și la ANAF CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Nou șef ANAF - Lucian Heiuș. Decizia a fost semnată de premier. Trece la ANAF din poziția de secretar de stat la Finanțe, iar în trecut a lucrat și la ANAF

Comisia Europeană cere recuperarea unui ajutor de stat de peste 1 miliard de lei de la CFR Marfă

Potrivit Deciziei C(2020) 1115/24.02.2020 emisă de către Comisia Europeană, datoria principală constând în ajutor de stat ce trebuie recuperată de către Ministerul Finanțelor, prin ANAF este de un miliard de lei. Conform Deciziei, sumele care trebuie recuperate sunt purtătoare de dobândă de la data la care au fost puse la dispoziția beneficiarului până la recuperarea lor efectivă.

Până la data prezentă, calculul dobânzilor nu a fost confirmat de către Comisia Europeană, prin urmare cuantumul exact nu este cunoscut.

Dat fiind că derogările privesc exclusiv stingerea datoriilor SNTFM CFR Marfă, Ordonanța de Urgență odată adoptată va produce efecte doar după comunicarea acceptului Comisiei Europene privind stingerea datoriilor SNTFM CFR Marfă prin dare în plată, respectiv confirmarea că acest mijloc alternativ de stingere a datoriilor reprezintă o executare conformă a Deciziei C(2020) 1115.

viewscnt
Afla mai multe despre
ministerul transporturilor
cfr marfă
anaf
ministerul transporturilor
reincriminare penala
retinere la sursa