Inginerii organismului de consultanță Jaspers, angajat de România pentru asistență tehnică la realizarea autostrăzii Pitești-Sibiu, au avertizat că soluția găsită nu este fezabilă din punct de vedere al construirii, accesului și operării. Deși a fost avertizată de două săptămâni, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a prezentat public traseul cu probleme ca fiind cel ales definitiv, scrie Digi 24.
23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale
Potrivit unor documente, Jaspers reclamă că varianta 1, preferată de companie în locul variantei 7, are câteva mari probleme, prima fiind că elemente ale autostrăzii cad fix peste drumuri existente.
”Vă atragem atenția că pe baza secțiunilor furnizate de dumneavoastră soluțiile apar că nu sunt tehnic fezabile după cum au fost propuse. Par a ignora existența DJ 703M între km 49 + 850 (kilometrul 49 plus 850 de metri – n.red.) și km 50 +350 între râul Băiași și versantul vestic al văii. Aceasta înseamnă că sprijinul podului este amplasat direct pe șoseaua existentă. Aceast soluție nu este fezabilă din punct de vedere al construcției viitoare, operării și accesibilității”, spun inginerii Jaspers, în replică la nota de prezentare trimisă lor de către companie, arată news.ro.
O situație similară este și la kilometrul 54, unde autostrada dă peste un drum național. ”Similar, soluția transversală pentru km 54+300 ignoră prezența DN 7D, ducând la aceleași probleme”, mai spun consultanții.
CITEȘTE ȘI De ce nu are România autostrăzi? Prea multe arii protejate, crede vicepremierul Vasile DâncuPotrivit firmei de consultanță, există și altfel de probleme cu traseul propus - într-un alt punct al autostrăzii, piciorul podului pică fix într-o albie.
”Lucrările de fundație pică pe cursul râului Băiașu sau în imediata vecinătate a acestuia. Râul este predispus la inundații și curenți puternici primăvara și în timpul furtunilor, fapt care nu ar fi acceptabil pentru autoritățile responsabile cu apele”, spun consultanții, care arată că trebuie găsite soluții tehnice realiste și fezabile.
Jaspers reclamă și o analiză superficială a traseului optim. ”Raportul (cel al companiei, în care se propune varianta 1 – n.red.) nu reușește să ofere clarificări privind impactul vitezelor diferite de circulație pe secțiunile comune ale celor două variante. Sfatul nostru este să clarificați aceste aspecte înainte de a continua derularea studiului, pentru a asigura soliditatea alternativelor studiate”, spune Jaspers. Consultantul mai atrage atenția că procesul de analiză a variantei optime poate fi încheiat doar după ce toate aspectele tehnice, economice și de mediu vor fi soluționate.
Jaspers recomandă înființarea unei comisii comune din care să facă parte toate autoritățile implicate, respectiv reprezentanți ai CNAIR, ai Ministerului Transporturilor, Mediului, Culturii, Fondurilor Europene.
La nouă zile după ce Jaspers a făcut aceste recomandări CNAIR, Comisia tehnică a companiei a făcut propriile recomandări bazate pe analiza consultantului. Comisia ”recomandă soluționarea aspectelor sesizate de Jaspers (...) recomandă prezentarea și fundamentarea detaliată a costurilor estimate în privința tunelurilor pe variantele 1 și 7, în special cu privire la tunelul Greblești, Văleni cu lungimea de 1.100 metri și lungimea de 2.500 metri”. Comisia recomandă ca avizarea ”de către CTE CNAIR, dacă este cazul unei avizări favorabile, să se refere doar la avizul privind finalizarea etapei 2 și începerea etapei 3 de analiză pe alternativa 1, fără a se înțelege că avizul acordat se referă la coridor/traseul final”.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV O întreagă clasă de șoferi intră în ilegalitate. Nimeni nu le va mai face RCA după ce se plafonează prețurileLa începutul acestei săotămâni, CNAIR și Ministerul Transporturilor au prezentat public traseul criticat de Jaspers ca fiind varianta finală aleasă.
Ministrul Transporturilor, Sorin Bușe, a anunțat, într-o conferință de presă, că traseul final pentru autostrada Sibiu-Pitești a fost avizat, autoritățile optând pentru prima variantă, care trece prin Curtea de Argeș, apoi prin Văleni și iese în județul Vâlcea, în localitatea Racovița.