EUR 4.8909 -0.0181
USD 4.7450 -0.0044
GBP 5.7696 -0.0340
CHF 5.0380 -0.0090
XAU 272.6466 -0.5765
AED 1.2918 -0.0013
AUD 3.3761 0.0035
BGN 2.5007 -0.0092
BRL 0.9197 -0.0125
CAD 3.7206 -0.0009
CNY 0.7040 -0.0006
CZK 0.2009 -0.0007
DKK 0.6575 -0.0023
EGP 0.2478 -0.0002
HRK 0.6509 -0.0019
100 HUF 1.2438 -0.0004
INR 0.0596 0.0000
100 JPY 3.5548 -0.0266
100 KRW 0.3638 -0.0011
MDL 0.2455 -0.0030
MXN 0.2382 0.0007
NOK 0.4990 -0.0005
NZD 3.0574 0.0083
PLN 1.0448 -0.0043
RSD 0.0417 -0.0001
RUB 0.0774 -0.0007
SEK 0.4689 -0.0049
THB 0.1341 -0.0008
TRY 0.2642 -0.0003
UAH 0.1287 -0.0001
XDR 6.2901 -0.0163
ZAR 0.2925 -0.0011
Login mobil
Live
  • ŞTIRI
    • Economie
    • Politic
    • Social
    • Life
    Ministerul de Interne are pe masă 5 propuneri pentru viitorul poligon cibernetic
    Ministerul de Interne are pe masă 5 propuneri pentru viitorul poligon cibernetic
    Statul Major al Forțelor Navale caută asigurător. Buget de peste 10 milioane de lei
    Statul Major al Forțelor Navale caută asigurător. Buget de peste 10 milioane de lei
    eMAG își capitalizează din nou substanțial platforma de livrări la domiciliu
    eMAG își capitalizează din nou substanțial platforma de livrări la domiciliu
    Agricover Credit suplimentează cu 50 milioane lei un credit de la ING Bank Romania
    Agricover Credit suplimentează cu 50 milioane lei un credit de la ING Bank Romania
    Profitul net al RCS&RDS s-a dublat
    Profitul net al RCS&RDS s-a dublat
  • MUST READ
  • POVEŞTI cu PROFIT
    • Financiar
      • Bănci
      • Asigurări
      • Piaţa de capital
    • Energie
    • Retail
    • IT&C
    • VECINI
    • Auto / Transporturi
    • Turism
    • Real Estate & Constructii
    • Agribusiness
    • Farma
    • Media & Advertising / CSR
    • Profit News TV
    • Dezbaterile Profit News
    Organizatorii Untold anunță câți bani rămân în Cluj-Napoca după festivalul muzical
    Organizatorii Untold anunță câți bani rămân în Cluj-Napoca după festivalul muzical
    Investițiile străine directe au crescut
    Investițiile străine directe au crescut
    Wizz Air va oferi 100.000 de bilete gratuite
    Wizz Air va oferi 100.000 de bilete gratuite
    Profitul Conpet a crescut cu 25%
    Profitul Conpet a crescut cu 25%
    Rompetrol a trecut pe plus
    Rompetrol a trecut pe plus
  • PERSPECTIVE
  • TAXE şi CONSULTANŢĂ
  • PROFITUL TĂU
    • Servicii financiare
    • Bursa
    • Gadget / Internet
    • Auto
    • Retail
    • Lifestyle
    • Entertainment
    • Sport
    • Utilitare
    Organizatorii Untold anunță câți bani rămân în Cluj-Napoca după festivalul muzical
    Organizatorii Untold anunță câți bani rămân în Cluj-Napoca după festivalul muzical
    Wizz Air va oferi 100.000 de bilete gratuite
    Wizz Air va oferi 100.000 de bilete gratuite
    Schimbări la Romgaz - Directorul economic devine șef, directorul general cade o treaptă
    Schimbări la Romgaz - Directorul economic devine șef, directorul general cade o treaptă
    Ciolacu: Pilonul 2 de pensii nu trebuie desființat, dar...
    Ciolacu: Pilonul 2 de pensii nu trebuie desființat, dar...
    VIDEO Încep lucrările pe Lotul 2 din nordul Autostrăzii de Centură a Capitalei
    VIDEO Încep lucrările pe Lotul 2 din nordul Autostrăzii de Centură a Capitalei
  • OPINII
  • BLOOMBERG
  1. Home
  2. Opinii Editorialiști Internaționali
  3. Politica fiscală trebuie să se întoarcă la fundamente

Politica fiscală trebuie să se întoarcă la fundamente

Opinii Editorialiști Internaționali

Kenneth Rogoff
Kenneth Rogoff
scris 3 aug 2022

Recentele majorări importante ale ratelor dobânzilor de către Rezerva Federală a SUA și Banca Centrală Europeană sugerează că factorii de decizie monetară intenționează să acționeze cu fermitate pentru a reduce inflația. Dar unde sunt numeroșii comentatori economici care susțin de ani de zile că politica fiscală - de obicei, cheltuielile de deficit - trebuie să joace un rol mult mai activ în gestionarea ciclurilor economice? Dacă într-adevăr are sens să se utilizeze atât politica monetară, cât și cea fiscală, pentru a contracara o încetinire de rutină a economiei, de ce băncile centrale sunt brusc pe cont propriu în încercarea de a crea o aterizare ușoară, în condițiile în care inflația se află la cel mai înalt nivel din ultimele patru decenii?

Înainte de criza financiară mondială din 2008, consensul era că politica monetară ar trebui să preia rolul principal în gestionarea ciclurilor economice obișnuite. Politica fiscală ar trebui să joace un rol de sprijin, cu excepția cazurilor de război și catastrofe naturale, cum ar fi pandemiile. Potrivit teoriei, crizele financiare sistemice ar trebui abordate printr-un răspuns imediat al politicii monetare, urmat rapid de politica fiscală, care să preia conducerea în timp. Impozitarea și cheltuielile guvernamentale sunt extrem de politizate, dar economiile de succes ar putea depăși această problemă în situații de urgență.

CITEȘTE ȘI Cum să alimentezi inflația și să dăunezi mediului înconjurător

Cu toate acestea, în ultimul deceniu, opinia conform căreia politica fiscală ar trebui să joace un rol mai dominant de stabilizare macroeconomică și în vremuri normale a câștigat tot mai multă tracțiune. Această schimbare a fost influențată de faptul că ratele dobânzilor băncii centrale s-au lovit de limita de zero. (Unii, printre care mă număr și eu, consideră că acest argument ignoră opțiunile relativ simple și eficiente de reducere a ratelor sub zero, dar nu voi aborda acest aspect aici). Dar limita zero nu a fost nici pe departe întregul argument.

Este adevărat că "banii din elicopter" și alte programe de transfer s-au dovedit extrem de eficiente în timpul etapelor inițiale ale pandemiei COVID-19, ajutând la protejarea indivizilor și reducând, în același timp, cicatricile economice pe termen lung. Dar iată problema: nicio țară, și cu siguranță nu una mare și divizată din punct de vedere politic, cum sunt Statele Unite sau Regatul Unit, nu și-a dat seama cu adevărat cum să ducă o politică fiscală tehnocratică în mod consecvent, deoarece politica este înrădăcinată în politicile fiscale.

Există nenumărate modalități prin care guvernele pot cheltui bani și o mulțime de criterii posibile pentru a decide cine merită sprijin și cine ar trebui să plătească factura. Problemele comerciale și de implementare spinoase înseamnă că vor exista întotdeauna ineficiențe, iar acestea tind să fie tot mai mari, pe măsură ce factura de cheltuieli crește. Exact acest lucru s-a întâmplat în SUA începând cu finele anului 2020, când politica fiscală motivată politic a dus la un stimulent prea mare și care a venit prea târziu.

Este adevărat că a existat o anumită logică în menținerea politicii monetare și fiscale pe o pantă total expansionistă, ca pe o poliță de asigurare împotriva agravării pandemiei sau a izbucnirii unei alte crize - așa cum s-a și întâmplat când Rusia a invadat Ucraina. Totuși, costul acestei abordări, în termeni de presiuni inflaționiste crescute și de capacitate redusă de a răspunde la șocurile de aprovizionare declanșate de război, trebuie plătit acum. Cei care au susținut că o creștere a inflației era foarte puțin probabilă au avut în mod clar capul în nisip.

CITEȘTE ȘI Nu mai învinovățiți sufletul rusesc!

În condițiile în care inflația este ridicată și creșterea economică încetinește considerabil, ce ar trebui făcut? În primul rând, ratele dobânzilor trebuie să crească, dar bancherii centrali și Fondul Monetar Internațional par a fi excesiv de zeloși în ceea ce privește ritmul în care ar trebui să se întâmple acest lucru. Nu este nici pe departe evident că beneficiile reducerii inflației în intervalul țintit până, să zicem, la sfârșitul anului 2023, merită riscul semnificativ al unei noi recesiuni profunde, având în vedere efectele persistente ale recentei pandemii și ale crizei financiare nu atât de îndepărtate.

În al doilea rând, dezbaterea privind politica fiscală a fost dominată prea mult timp de cântecul de sirenă al experților care promit că ratele reale ale dobânzii nu vor crește niciodată, iar cheltuielile de deficit vor fi gratuite. Teoria monetară modernă este o reprezentare extremă a acestui punct de vedere, dar nu este atât de diferită de convingerea unor economiști din curentul principal, potrivit căreia datoria publică ar putea fi mult mai mare, fără consecințe negative.

Modul corect în care guvernele pot redistribui veniturile în mod sustenabil, dacă acesta este obiectivul, este creșterea impozitelor pentru persoanele cu venituri mai mari și a transferurilor către segmentele de populație cu venituri mai mici (și în special cele cu venituri foarte mici). Reprezentanta democrată din Congresul SUA, Alexandria Ocasio-Cortez, a avut dreptate atunci când a purtat o rochie flamboaiantă cu mesajul "taxați-i pe bogați" la Gala Met din 2021, deși ar fi putut adăuga la slogan "și clasa de mijloc superioară".

Conservatorii trebuie să accepte faptul că impozitele mai mari pentru persoanele cu venituri mari și medii superioare nu sunt doar corecte, ci și necesare pentru a realiza coeziunea socială. Da, eficiența și dinamismul economic sunt virtuți fundamentale ale sistemului american și o parte importantă a motivului pentru care Occidentul este încă capabil să concureze cu China și Rusia în domenii cheie, cum ar fi tehnologia. Dar o plasă de siguranță socială inadecvată și eșecul de a impozita elita economică la o rată adecvată riscă să distrugă modelul american din interior.

Politica fiscală trebuie să se întoarcă la fundamente și recalibrată. Argumentul de lungă durată conform căruia stimulentele fiscale keynesiene de tip go-go reprezintă răspunsul la orice șoc economic imaginabil a fost expus ca fiind falimentar. Cu toate acestea, în această conjunctură, reajustarea politicii macroeconomice ar trebui să aibă loc treptat, dacă vrem să evităm o recesiune profundă.

Kenneth Rogoff, fost economist-șef al Fondului Monetar Internațional, este profesor de economie și politici publice la Universitatea Harvard

Copyright: Project Syndicate, 2022.

www.project-syndicate.org

viewscnt
Afla mai multe despre
politica fiscală
kenneth rogoff

Poţi citi în continuare

  • Lecții din Sri Lanka 27 iul 2022
  • Se anunță o criză a datoriilor stagflaționistă 1 iul 2022
Urmărește poveștile cu profit pe:
PROFIT TV - live și program

EVENIMENTE PROFIT.ro

Premiul CFA România pentru cea mai bună acoperire mediatică a economiei

Ultimele ştiri

  • Organizatorii Untold anunță câți bani rămân în Cluj-Napoca după festivalul muzical astăzi, 20:48
  • Investițiile străine directe au crescut astăzi, 20:29
  • Siemens a înregistrat prima pierdere trimestrială din ultimii 12 ani, din cauza Siemens Energy și a deciziei de retragere din Rusia astăzi, 20:19
  • Economia Rusiei a pierdut 4 ani de creștere într-un trimestru, în contextul în care exporturile au fost afectate de război astăzi, 20:11
  • vezi toate ştirile

Newsletter

Pentru o sinteza cu cele mai importante evenimente economice ale zilei te rugam sa te abonezi la

Curs BNR

1 EUR4.8909 -0.0181-0.37 %
1 USD4.7450 -0.0044-0.09 %
1 GBP5.7696 -0.0340-0.59 %
1 CHF5.0380 -0.0090-0.18 %

Curs BNR oferit de cursvalutar.ro

Depozit la termen

Acest calculator estimeaza dobanda ce va fi incasata prin constituirea unui depozit la termen. Valoarea dobanzii este estimata in ipoteza ca rata dobanzii ramane fixa pe toata perioada de constituire a depozitului.

%
 

Poti consulta si restul calculatoarelor aici

DISCLAIMER:
Acest calculator este informativ si simuleaza conditiile pentru creditare, pentru o oferta finala va rugam sa contactati banca dumneavoastra.

 

 

Opinii Editorialiști Internaționali

Șahul și geopolitica în era supercomputerelor
  • De la Marea Moderație la Marea Stagflație
  • Da, economia americană este probabil în recesiune
mai multe
  • Creșterea persistentă a salariilor și prețurilor în SUA trebuie oprită
  • Lecții din Sri Lanka
  • Contact
  • Publicitate
  • Despre noi
  • About cookies

The Social Responsibility of Business is to Increase Its Profits.

Milton Friedman

© 2022 Profit.ro. Toate drepturile rezervate.

Dezvoltat de 1616.ro