Hotelierii se unesc în acțiuni colective împotriva Booking

Perspective   
Hotelierii se unesc în acțiuni colective împotriva Booking

Hotelierii europeni se unesc în acțiuni colective de referință împotriva Booking.com, conform Federației Industriei Hoteliere din România.

Asociațiile hoteliere naționale din peste 25 de țări lansează o acțiune juridică colectivă paneuropenă de referință împotriva Booking.com, în urma hotărârii Curții Europene de Justiție din 19 septembrie 2024 privind clauzele de paritate anticoncurențială.

Urmărește-ne și pe Google News
VIDEO Izvoare de suprafață cu petrol, transformate în atracție turistică în Buzău CITEȘTE ȘI VIDEO Izvoare de suprafață cu petrol, transformate în atracție turistică în Buzău
Evenimente
4 iunie Eveniment Profit.ro - Piața imobiliară între șocuri și oportunități - Ediția a V-a
12 iunie Eveniment Profit - Piața de Capital.forum - Provocări pe piața de capital în perioadă de tensiuni economice și sociale - Ediția a V-a

"Timp de două decenii, hotelurile au fost blocate în termeni nedrepți. Acum caută dreptate și compensație. Practicile abuzive pe piața digitală nu vor rămâne necontestate", a declarat Alexandros Vassilikos, președintele HOTREC.

Federația Industriei Hoteliere din România (FIHR), organizație patronală din turismul românesc, se alătură acestui proces european de amploare împotriva Booking.com, solicitând compensații pentru practicile anticoncurențiale care au fost declarate nelegale de către Curtea Europeană de Justiție.

Ca membru al HOTREC, confederația europeană a hotelurilor și restaurantelor, FIHR invită toate hotelurile din România să se inscrie pentru a-și recupera parte din comisioanele încasate de către Booking.com în baza clauzei contractuale «parity clause» pentru perioada 2004-2024.

"În urma deciziei Curții Europene de Justiție din 19 septembrie 2024 prin care s-a confirmat că « parity clause », clauzele de paritate  utilizate de Booking.com în contractul cu hotelierii, au încălcat legislația europeană privind concurența.

Turismul românesc sub presiune: Scad înnoptările pe fondul instabilității CITEȘTE ȘI Turismul românesc sub presiune: Scad înnoptările pe fondul instabilității

Aceste clauze au sufocat concurența, aducând avantaje competitive platformei Booking.com, care a colectat comisioane majorate peste cele practicate de alte platforme și tour-operatori, restricționând hotelurile de la a oferi prețuri mai bune pe propriile lor site-uri web sau pe alte platforme și limitându-le, astfel, vânzările directe și autonomia, precum și colaborările cu alți furnizori de tipul platformelor online.

Ulterior, profitând de poziția dominantă astfel câștigată, au aplicat comisioane majorate care au costat hotelurile milioane de euro în ultimele două decenii și au afectat inclusiv alți furnizorii de cazare din piața românească", arată sursa citată.

În 2021, Booking.com a întrerupt unilateral negocierile privind compensațiile corespunzătoare cu Asociația Hotelieră Germană (IHA) și a inițiat acțiuni în justiție împotriva câtorva sute de hoteluri germane la Tribunalul Districtual din Amsterdam.

Un rezultat intermediar al acestui proces (aflat în desfășurare) este hotărârea Curții de Justiție a Uniunii Europene din 19 septembrie 2024, care a confirmat concluziile Oficiului Federal al Cartelurilor din Germania, potrivit cărora clauzele de paritate impuse de platformă încalcă legislația UE în domeniul concurenței.

Acest lucru a dus la apariția unor cereri de despăgubire din partea hotelurilor din întreaga Europă, care urmează să fie revendicate prin acțiunea colectivă susținută de HOTREC.

EXCLUSIV Comisia Europeană avertizează România cu suspendarea de fonduri într-un program. Un grup de angajați a declanșat grevă japoneză din cauza reorganizării necesare pentru a remedia problemele semnalate CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Comisia Europeană avertizează România cu suspendarea de fonduri într-un program. Un grup de angajați a declanșat grevă japoneză din cauza reorganizării necesare pentru a remedia problemele semnalate

În conformitate cu principiile generale ale dreptului european al concurenței, hotelurile din Europa au dreptul de a solicita compensații de la Booking.com pentru pierderile financiare suferite. Hotelurile afectate ar putea fi eligibile să recupereze o parte semnificativă din comisioanele plătite către Booking.com între 2004 și 2024, ceea ce ar putea reprezenta o rentabilitate financiară substanțială, plus dobânzi.

În toamnă, Comisia Europeană a anunțat că, începând din 14 noiembrie, Booking Holdings Inc. (BHI), desemnată drept controlor de acces la 13 mai 2024, trebuie să se asigure că serviciul său de intermediere online, Booking.com, respectă toate obligațiile relevante prevăzute în Actul legislativ privind piețele digitale (DMA).

Concret, aceasta înseamnă că hotelurile, companiile de închirieri auto și alți furnizori de servicii de călătorie care depind de Booking.com pentru a ajunge la clienții lor pot începe să se bucure de noi oportunități. De exemplu, așa-numitele clauze de „paritate” sunt interzise de Regulamentul privind piețele digitale. Prin urmare, hotelurile, închirierile auto și alți furnizori de servicii care utilizează Booking.com sunt acum liberi să ofere prețuri și condiții diferite (inclusiv mai bune) pe propriul site web sau pe alte canale decât pe Booking.com.

ULTIMA ORĂ Ryanair, obligată să ramburseze costurile suplimentare de check-in în aeroport. Câți bani vor primi călătorii CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Ryanair, obligată să ramburseze costurile suplimentare de check-in în aeroport. Câți bani vor primi călătorii

În plus, rezervarea nu trebuie să introducă alte măsuri cu același efect ca și clauzele de „paritate”. De exemplu, Booking nu are voie să crească ratele comisioanelor sau să elimine ofertele furnizorilor prin servicii de intermediere online dacă aceștia oferă prețuri diferite pe un alt site decât pe Booking.com. Aceasta înseamnă că alte platforme și furnizori de servicii de călătorie pot concura în condiții mai echitabile, ceea ce duce la inovare și prețuri mai mici.

Mai mult, hotelurile și alte servicii de călătorie vor avea acces în timp real și continuu la datele pe care ei și clienții lor le generează prin utilizarea Booking.com, oferind acestor companii noi perspective, iar utilizatorii comerciali pot alege acum să transfere datele pe care le-au generat pe Booking.com către platforme alternative. Acest lucru va permite hotelurilor și altor furnizori de servicii de călătorie relevanți să dezvolte oferte mai inovatoare și mai adaptate, poziționându-i mai competitiv pe piață.

Wizz Air lansează o nouă rută din România - TABEL CITEȘTE ȘI Wizz Air lansează o nouă rută din România - TABEL

Începând din 14 noiembrie, Booking trebuie să demonstreze respectarea deplină și efectivă a DMA prin prezentarea măsurilor întreprinse într-un raport de conformitate. În plus, Booking a prezentat Comisiei o descriere auditată independent a tehnicilor pe care le utilizează pentru crearea de profiluri ale consumatorilor, împreună cu o versiune neconfidențială a rapoartelor privind crearea de profiluri ale consumatorilor.

În cele din urmă, Comisia a dispus ca Booking să păstreze toate documentele și informațiile care ar putea fi relevante pentru evaluarea și monitorizarea punerii în aplicare efective și a respectării DMA.

FOTO A fost deschisă pasarela de la Fontana di Trevi: 50 de euro amendă pentru oricine aruncă cu monede CITEȘTE ȘI FOTO A fost deschisă pasarela de la Fontana di Trevi: 50 de euro amendă pentru oricine aruncă cu monede

Comisia va analiza acum cu atenție raportul de conformitate și va evalua dacă măsurile puse în aplicare sunt eficace în atingerea obiectivelor obligațiilor relevante în temeiul Regulamentului privind piețele digitale. Evaluarea Comisiei se va baza, de asemenea, pe contribuțiile părților interesate, inclusiv în contextul unui atelier public privind conformitatea din 25 noiembrie 2024, în cadrul căruia Booking este invitată să își prezinte soluțiile.

viewscnt
Afla mai multe despre
booking
reguli
hoteluri