Acordul comercial dintre Regatul Unit și Statele Unite a intrat în vigoare, oferind automobilelor britanice exportate în America un regim tarifar preferențial, în timp ce asupra exporturilor de metale persistă semne de întrebare, transmite CNBC.
În luna mai, Marea Britanie a devenit prima țară care a negociat un acord comercial cu SUA după ce președintele Donald Trump a introdus așa-numitele tarife de reciprocitate. Termenii noului acord sunt aplicabili începând cu 30 iunie, scrie News.ro.

Conform înțelegerii, se aplică un tarif de 10% pentru bunurile britanice importate în SUA, inclusiv pentru primele 100.000 de autoturisme exportate anual. Vehiculele suplimentare vor fi taxate cu un tarif mai mare, de 25%.
Potrivit datelor publicate de Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), în 2024 Marea Britanie a exportat în SUA circa 102.000 de automobile. Mike Hawes, directorul general al SMMT, a salutat acordul ca pe ”o ușurare uriașă pentru industria auto britanică”, adăugând că ”pune capăt tarifelor punitive care au paralizat exporturile către SUA și au pus în pericol companii emblematice din sector”.
SUA au un excedent comercial cu Marea Britanie, dar automobilele rămân principalul produs de export britanic către piața americană. În 2024, 27,4% din toate exporturile auto britanice au fost destinate SUA.
Noul regim tarifar (10–25%) este considerabil mai favorabil decât tariful general de 50% aplicat altor parteneri comerciali ai SUA.
Problema oțelului rămâne nerezolvată
Deși acordul elimină tarifele pentru industria aerospațială britanică, rămâne incertitudinea asupra taxelor aplicate oțelului și aluminiului.
Regatul Unit beneficiază de un tarif preferențial de 25% la exporturile de oțel și aluminiu, față de 50% pentru ceilalți parteneri comerciali ai SUA. Totuși, cele două țări negociază o eventuală reducere a taxelor la 0%. SUA este a patra cea mai mare piață de export pentru oțelul și fonta din Marea Britanie.

Guvernul britanic a declarat luni că va continua discuțiile „pentru a atinge obiectivul de tarife zero la produsele-cheie din oțel, conform angajamentelor”.
Negocierile sunt însă complicate de regula americană ”melt and pour”, care impune ca oțelul să fie topit și turnat în țara de origine pentru a fi considerat produs autohton. În cazul combinatului Tata Steel din Țara Galilor, multe semifabricate provin din India sau Olanda, ceea ce le exclude de la beneficiile tarifare.
”Tata Steel nu va renunța la importurile din alte uzine. Soluția pentru Marea Britanie ar putea fi negocierea unor acorduri mai largi pentru restul industriei”, a declarat Jon Carruthers-Green, analist la MEPS International.
După anunțarea primelor tarife de către administrația Trump, prețurile oțelului din SUA au crescut puternic și rămân ridicate, în timp ce Europa și Asia continuă să se confrunte cu supraproducția și prețuri scăzute, afectând sever industria siderurgică europeană.
Premierul britanic Keir Starmer a salutat acordul drept ”istoric”, subliniind că acesta protejează locuri de muncă și sectoare esențiale ale economiei britanice.