De ce este important: Odată cu intrarea în vigoare în 2018 a noii legislații privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor, s-a introdus obligativitatea constituirii de către asociațiile de proprietari a fondului de reparații anual, precum și a fondului de rulment pentru acoperirea cheltuielilor curente ale condominiului la nivelul unei luni calendaristice.
Legislația curentă prevede însă că veniturile obținute din exploatarea proprietății comune (închirieri de spații, publicitate amplasată pe fațada sau acoperișul blocului etc.) alimentează numai fondul de reparații al asociației de proprietari. De asemenea, sumele existente în fondurile speciale se pot utiliza doar în scopul pentru care au fost constituite acele fonduri.

Astfel, se arată în proiect, asociațiile de proprietari se pot regăsi în situația paradoxală de a nu avea resurse bănești suficiente în contul curent pentru acoperirea unor cheltuieli uzuale ale condominiului, având, însă, suficiente lichidități în fondul de reparații sau în alte fonduri speciale, dar pe care nu le pot întrebuința în alte scopuri decât cele prevăzute la constituire.
Se poate ajunge astfel, conform argumentelor invocate în prioiect, la riscul ca întreg condominiul să fie debranșat de la utilități sau să facă obiectul unei acțiuni de executare silită pentru recuperarea debitelor înregistrate.

Ca urmare, propunerea legislativă completează legislația actuală prin introducerea unui nou articol, cu următorul cuprins:
"(1) În cazul în care rezervele bănești ale asociației de proprietari existente în fondul de rulment sunt insuficiente, în baza hotărârii adunării generale, veniturile realizate în contul fondului de reparații sau al altor fonduri speciale pot fi utilizate pentru acoperirea cheltuielilor curente ale condominiului.
(2) Hotărârea adunării generale este necesară ori de câte ori se propune utilizarea sumelor aferente fondului de reparații și/sau al altor fonduri speciale pentru acoperirea cheltuielilor curente, în condițiile alin. (1)" .

”Prin această prevedere, care introduce o nomă aplicabilă în cazuri in extremis, permitem o gestiune mai eficientă a cash-flow-ului asociației de proprietari, în lipsa căreia asociația se poate regăsi în situația de a dispune de fonduri în cont, dar pe care nu le poate utiliza, lucru care va duce la blocaje sau întârzieri privind plățile către furnizorii de utilități publice, creându-se situații neplăcute și pentru acești operatori, care vor fi nevoiți să recurgă la măsuri cronofage și bugetofage pentru recuperarea datoriilor”, se mai arată în proiect..