Astfel, proiectul urmărește modernizarea cadrului juridic aplicabil informării consumatorilor in domeniul produselor cosmetice.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Inițiatorii arată că măsura răspunde unor probleme reale din practică, reduce costurile de etichetare, crește accesul consumatorilor la informații lizibile și actualizate și aliniază legislația națională la tendințele europene de digitalizare și eficientizare tehnologică.
Conform legislației in vigoare, toate produsele cosmetice comercializate in România trebuie să includă informațiile obligatorii în limba română, ceea ce conduce, în special pentru produsele importate, la aplicarea unor etichete fizice suplimentare.
Autorii prioiectului arată însă că această obligație prezintă următoarele disfunctionalități:
- etichetarea în limba romănă se realizează manual, prin aplicarea unor stickere, ceea ce generează costuri ridicate și riscuri operationale;
- informațiile devin dificil de citit pe ambalajele mici, afectând accesul real la informatie;
- ambalajele sunt supraincărcate vizual;
- aplicarea manuală generează riscuri de neconformitate și erori de traducere;
- procedura nu este sustenabilă din perspectiva utilizării materialelor.
”Etichetarea manuală presupune costuri semnificative (traducere, design, imprimare, lipire, control de calitate). Reducerea acestor procese determină scăderea costurilor unitare și, implicit, o eficiență economică mai mare pentru operatorii economici, cu impact direct asupra prețului final”, argumentează autorii proiectului.
”Prin introducerea mijloacelor electronice, consumatorii beneficiază de informatii clare, lizibile, adaptate tehnologic și permanent actualizate, iar operatorii economici pot reduce costurile administrative fără a afecta protecția consumatorului”, mai susțin inițiatorii.
Propunerea legislativă introduce un nou articol care permite furnizarea prin mijloace electronice a unor informații obligatorii (precauții de utilizare, funcția produsului, lista ingredientelor), cu respectarea următoarelor condiții:
• identificatorul electronic este aplicat intr-o manieră lizibilă, durabilă și ușor accesibilă;
• pagina web la care trimite codul pune Ia dispoziția consumatorului în mod integral informațiile in limba română, putând conține suplimentar și versiuni in alte limbi;
• elementele esențiale prevăzute de regulamentul european rămân obligatoriu înscrise fizic pe recipient sau pe ambalaj;
• utilizarea identificatorului electronic nu poate diminua nivelul de protecție a consumatorului, iar în cazul unei indisponibilități temporare, informațiile sunt accesibile prin pagina generală a persoanei responsabile sau prin serviciul de relații cu clienții;
• pagina web dedicată rămâne accesibilă pe intreaga durată a comercializării produsului și pe o perioadă de 12 luni de la punerea pe piațăă a ultimei unități din lot.
Inițiatorii subliniază că regulamentul european în domeniu nu interzice utilizarea mijloacelor electronice pentru furnizarea unor informații suplimentare, atât timp cât elementele esențiale rămân inscrise fizic pe ambalaj și accesul consumatorului la informațiile obligatorii este garantat.
În plus, autorii proiectului mai arată că prin mijloace electronice:
- consumatorii pot vizualiza informații clare, într-un format lizibil;
- detaliile pot fi actualizate în timp real;
• este facilitat accesul persoanelor vulnerabile, pentru care ambalajele mici sunt dificil de citit;
• consumatorul beneficiază de posibilitatea consultării informațiilor in limba română, dar și, opțional, în alte limbi.
















