Cum să crești o companie Românească de la 0 la 10 milioane euro - Interviu Ruben Marian - CEO UTILBEN

Cum să crești o companie Românească de la 0 la 10 milioane euro - Interviu Ruben Marian - CEO UTILBEN
scris 28 mai 2019

1. Cine este Ruben Marian?

Ruben este un tânăr antreprenor pasionat de afaceri, leadership și dezvoltare personală. Este implicat în mai multe afaceri cu o cifră de afaceri pe grup de peste 10 milioane Euro.

Viziunea lui este să vadă România transformată prin afaceri făcute cu integritate și caracter.

Este un militant al eticii în afaceri și crede că se pot face afaceri corecte și de succes în România! Vrea să contribuie la o schimbare pozitivă în societate prin promovarea excelenței, onestității și responsabilității în sfera publică și profesională. Pentru Ruben succesul înseamnă să își cunoască identitatea și scopul în viață și să își atingă potențialul său maxim.  

Valorile lui în care crede, sunt excelența, dezvoltare personală, familie, contribuție și sănătate. Ruben este inginer și a terminat Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Universității Tehnice din Cluj-Napoca în 2007.

Prima afacere a început-o în domeniul network marketing-ului în 2002.

În 2006 a fondat compania UTILBEN, pe care a crescut de la 1 angajat la peste 40 de angajați și este astăzi principalul importator de utilaje second-hand din România cu o cifră de afaceri de peste 10 milioane Euro pe Grup.

În 2007 a fondat GO HAIR, companie de distribuție de produse cosmetice.  Acum GO HAIR produce brandul de tratamente profesionale pentru păr REGIVERO. În 2009 a fondat compania AGRIBEN specializată în agricultura ecologică.

Ruben este implicat ca și voluntar în diferite ONG-uri precum AWANA, GUILD, SUMMITUL GLOBAL DE CONDUCERE.

Motto-ul preferat este de la Jim Rohn: "Nu îți dori niciodată să îți fie mai ușor, dorește-ți să fi mai bun!"

2. Când a luat naștere pasiunea pentru afaceri și cum a început la tine călătoria antreprenoriatului?

Mi-am dorit de mic să fac afaceri.  Încă de mic copil, împreună cu bunica mea, mergeam la piață pentru ca să vindem legume. Tatăl meu era inginer horticultor, avea o fermă, era pasionat de producție legume, dar nu îi plăcea să vândă. Am învățat principiile vânzărilor și comerțului în piață împreună cu bunica mea. Așa am început să prind gustul pentru comerț și pentru afaceri.

În timpul facultății, la 20 de ani, am început prima afacere. Era o afacere de network marketing și vindeam produse de sănătate, îngrijire personală și curățenie. Aceasta a fost o oportunitate de a câștiga ceva bani de buzunar în timpul facultății și de a învăța mai multe despre vânzări și lucrul cu oamenii. În afacerea de network marketing am învățat cum să tratez refuzurile și am înțeles că vânzările sunt un joc al numerelor. Am înțeles că e nevoie să dau 10 telefoane că să stabilesc o întâlnire și că e nevoie de 5 întâlniri că să semnez un contract. Astfel am învățat multe despre clienți, contracte și încasări.

Am înțeles atunci importanța dezvoltării personale și investiției în educație și învățare. Am aflat de autori ca și Robert Kiyosaki, Dale Carnagie, Napolion Hill, Jim Rohn.

3. Cum a luat naștere pasiunea pentru domeniul utilajelor și ce evoluție a avut de-a lungul timpului?

Nu am știut de la început ce voi face și nu mi-am imaginat că voi ajunge în industria utilajelor grele.

Am încercat mai multe lucruri până am ajuns la ceea ce ne place, la ce suntem foarte buni și ce este și profitabil pentru noi.

Am fost pasionat de utilaje agricole și tractoare încă de mic. Provin dintr-o familie de oameni harnici care s-au ocupat cu agricultura.  Am fost înconjurat de utilaje încă de mic.

În timpul facultății am lucrat pentru o companie de foraje puțuri de apă. Aici am avut șansa să achiziționez utilaje din Germania. Am văzut că în Europa erau foarte multe utilaje performante de construcții drumuri și infrastructură, iar noi în România lucram cu utilaje foarte vechi.

Mă gândeam cum am putea să avem și în România utilajele performante care se folosesc în Germania. Așa am văzut oportunitatea afacerii cu utilaje și mi-a venit ideea unei afaceri de vânzări utilaje.

Sunt în continuare pasionat de utilaje și tehnologie. Îmi place să văd cum tehnologia evoluează și are impact pozitiv în viața oamenilor. Consider că utilajele și tehnologiile noi ne pot face să fim mult mai eficienți și productivi pentru ca să alocăm timp pentru lucrurile care sunt cu adevărat importante pentru noi.

4. Cum a devenit UTILBEN realitate și cum a ajuns să fie nr. 1 în România?

Am identificat o nevoie, nevoia de utilaje performante pentru construcții și infrastructură în România. Am văzut că în Europa erau foarte multe utilaje performante, iar noi în România lucrăm cu utilaje foarte vechi. Mă gândeam cum ar fi ca toate utilajele pe care le-am văzut în Germania să fie disponibile și în România?

Eram pus în fața unei decizii grele. Trebuia să renunț la o poziție confortabilă, pentru a începe ceva pe cont propriu.

Aveam foarte multe întrebări și îndoieli în minte. Nu aveam experiența necesară pentru o asemenea afacere, dar mai ales nu aveam resursele necesare și nici banii suficienți pentru a pornii.

Am început cu o idee în minte și cu 0 resurse. Am fost motivat de nevoia de a purta de grijă familiei mele. Am început această aventură ca și un start-up în intermedieri de utilaje din Europa.

Visam atunci să dezvolt o companie mare care să contribuie la o mare transformare în România prin afaceri făcute cu integritate și caracter.

La început mi-am dorit să demonstrez că sunt capabil să dezvolt o afacere la nivel național.  Mi-am dorit să îmi demonstrez mie și celor din jur că sunt valoros.

Primii pași: am făcut rapid un website, am început să stabilesc întâlniri cu firme din Cluj și din împrejurimi care lucrau în construcții și ar avea nevoie de utilaje. Eram fericit și entuziast.

Primele provocări au venit de la prospecți. Primeam întrebări de genul: Unde ați mai livrat? Care sunt modalitățile de plată? Ce garanții oferiți? Din păcate nu aveam răspunsuri aici.

A început presiunea părinților: Cât aveți de gând să stați fără job? Când vă veți angaja o dată? A continuat cu presiunea prietenilor: dar de ce vă chinuiți? de ce nu vă angajați undeva ca și noi toți? de ce sunteți iresponsabili?

Cel mai dificil cred că mi-a fost să fac față presiunii din interior și dialogului meu cu mine: Oare o să funcționeze? Și dacă nu va funcționa? Cum vrei tu să construiești această afacere, fără investiții și fără bani? Cine va cumpăra de la tine? Chiar crezi că poți să faci așa ceva?

A fost nevoie de foarte multă muncă, disciplină și perseverență la început. Primele luni munceam de dimineață până seara fără rezultate. A trecut 1 lună, 2 de muncă fără rezultate, a urmat și a 3-a lună și mai multă muncă fără rezultat, a 4-a lună și așa mai departe. Era o discrepanță foarte mare între ce era în mintea mea, ce îmi doream  și realitatea dură cu care mă confruntăm în fiecare zi.

O provocare majoră era lipsa veniturilor personale. Nici eu, nici Oana - soția mea nu lucram în altă parte. În primul an am pierdut apartamentul și avansul plătit către bancă deoarece nu aveam nici măcar bani să ne plătim chiria.

A fost nevoie de o muncă susținută și constantă de 1 an de zile pentru a găsi primul client dispus să cumpere 1 utilaj de la mine. Primul utilaj vândut de noi a fost un excavator pe roți de 16 tone Second Hand către o companie din Cluj.

Am avut momente în care am vrut să renunț? Ohh... da.  Ce m-a făcut să rezist? În fiecare zi mă gândeam la compania pe care doresc să o construiesc.

Am început afacerea de la 0 și am fost nevoiți să facem vânzări fără stocuri, fără experiență anterioară, fără condiții de plată, fără relații în politică. Ne-am bazat strategia de marketing online și pe reputația de companie de încredere care își respectă cuvântul dat. Mi-am focalizat întreaga energie să construiesc această afacere cărămidă cu cărămidă.

Au urmat foarte multe alte provocări.

Acum: Suntem o echipă tânără de aproximativ 45 de oameni. De la 1 utilaj pe an am ajuns să vindem 2 utilaje mari în fiecare zi. Suntem recunoscuți ca și principalul importator de utilaje second-hand din România. Vindem acum atât utilaje noi cât și second-hand. Oferim servicii complete în domeniul vânzării, închirierii, service-ului, pieselor de schimb, leasing, credit, asigurări, etc.

Oferim cea mai rapidă și eficientă soluție pentru identificarea utilajului potrivit pentru nevoia clientului. În maxim 5 minute poți găsi pe site-ul UTILBEN exact utilajul de care ai nevoie cu tot cu accesorii. Avem cea mai diversificată ofertă de utilaje din România, peste 30.000 utilaje sunt disponibile la vânzare direct pe site-ul utilben.ro

Oferim cele mai bune condiții de finanțare pentru utilaje second-hand și suport pentru obținerea finanțării în max 48h.

Toate utilajele vândute trec printr-un proces de verificare tehnică profesionistă făcută de specialiștii noștri în service înainte de livrarea la client. Nu există nici un risc pentru clienți deoarece toate utilajele de la UTILBEN au garanție inclusă.

Scopul nostru este să contribuim la o schimbare majoră a mediului de afaceri din România prin afaceri făcute cu integritate și caracter.

Viziunea UTILBEN: 1 din 10 utilaje grele din Europa să fie vândute și servisate de UTILBEN.

Sunt foarte recunoscător pentru că nu am renunțat la început deși a fost foarte greu. Sunt recunoscător pentru tot ce am construit până în prezent. Înțeleg că tot ce am nu îmi aparține și că sunt doar un administrator.

Îmi doresc să construim mai departe o companie multinațională cu un impact global.

Îmi doresc să dau șansă la cât mai mulți tineri să își pună în aplicare cunoștințele și potențialul aici în România.

5. Care sunt lecțiile învățate și provocările primilor ani de business?

Pentru mine principala și cea mai importantă lecție în business a fost perseverența și să nu renunț atunci când apar provocări.

Este important să cauți până ce găsești să faci ceva ce îți place, ce îți aduce bani și la care ai șansa să devii printre top 3% cei mai buni din lume.

Este esențial să avem un vis. Visul meu a fost să dezvolt propria afacere. Nu renunța niciodată până ce nu îți îndeplinești acest vis. Cu siguranță vor veni provocări și obstacole.  Mi-ar fi părut foarte rău dacă aș fi renunțat atunci când mi-a fost greu.

Cel mai mare obstacol în calea succesului nostru suntem chiar noi. Ai încredere în tine!

6. De ce anume au nevoie clienții în domeniul utilajelor?

Clienții din domeniul utilajelor au nevoie de soluții eficiente pentru afacerea lor. Au nevoie de utilaje performante care să îi ajute să își eficientizeze activitatea. Au nevoie de o soluție completă care să includă consultanță în alegerea utilajului potrivit, sprijin pentru finanțare, suport după livrare cu service, accesorii și piese de schimb.

Clienții au nevoie de siguranță și încredere că furnizorul de utilaje îi va livra un utilaj bun și care îl va putea susține și ajuta atunci când apar defecțiuni.

La achiziționarea de utilaje second-hand, clienții au nevoie de garanția că vor primi un utilaj perfect funcțional și gata de pus la lucru și că vor fi susținuți pe partea de service și piese. Am auzit prea multe povești de la clienți care au cumpărat utilaje la un preț foarte bun de la furnizori necunoscuți și apoi au avut probleme majore când le-au pus la lucru.

În urmă cu 10 ani clienții erau interesați de un preț cât mai bun la achiziție, acum majoritatea clienților sunt interesați de costul total de operare al utilajului care să includă toate cheltuielile. De aceea, pe măsură ce se maturizează piața, clienții sunt tot mai preocupați de eficientizarea business-ului lor și vor să își externalizeze nevoia de utilaje către companii specializate.

Tendința pieței este să meargă dinspre achiziție de utilaje înspre închiriere de utilaje care să includă toate cheltuielile.

Acum sunt multe utilaje în piață care sunt folosite doar 30-40% din timp. Ar fi excelent să putem aplica principiile din shared economy folosite de UBER și AIRBNB și în domeniul utilajelor.

7. Cum garantează UTILBEN pentru utilajele vândute? Ce anume m-ar convinge să devin unul dintre clienții UTILBEN?

Avem standarde de calitate foarte ridicate și toți furnizorii  trec printr-un proces strict de acreditare și sunt evaluați periodic. Am avut multe cazuri în care a fost nevoie să renunțăm la furnizori cu experiență și tradiție datorită faptului că nu au respectat standardele de calitate impuse de UTILBEN.

Toate utilajele trec printr-un proces de verificare tehnică profesionistă realizată de specialiștii noștri în service înainte de livrarea la client. Sunt verificate toate funcționalitățile utilajului și dacă ceva nu este conform este reparat sau înlocuit.

Oferim garanție pentru vicii ascunse și garanție de bună funcționare pentru toate utilajele pe care le vindem. Toate utilajele se vând în stare bună de funcționare, gata de pus la lucru. Sunt însă situații în care anumite neconformități se pot observa numai după mai multe ore de lucru. De aceea oferim garanție de bună funcționare pentru toate utilajele vândute.

Oferim garanție de conformitate: dacă diferă ceva față de ce am promis prin contract, clienții își primesc banii înapoi.

Susținem toți clienții printr-o echipă dedicată de piese și accesorii. Service: intervenție în 24 ore pentru constatare.

8. Care consideri că a fost cea mai valoroasă investiție pe care ai făcut-o?

Cea mai valoroasă investiție pe care am făcut-o este construirea și dezvoltarea unei echipe de super eroi, oameni tineri, ambițioși și dedicați să facă o diferență în mediul de afaceri din ROMÂNIA.

Am demonstrat că putem face performanță și în România cu oameni tineri. Am contribuit la crearea unui mediu de creștere și dezvoltare pentru tineri. În UTILBEN avem un mediu în care tinerii își pot dezvolta abilitățile și pot crește pe plan profesional.

Am recrutat oameni talentați și valoroși în care am investit și cărora le-am adăugat valoare în mod intenționat pentru ca să își atingă potențialul maxim.

9. Poți face afaceri etice în România?

Da, cu siguranță poți să dezvolți afaceri etice de succes în România.

Visul nostru este să contribuim la o mare transformare în România prin afaceri făcute cu integritate și caracter.

Credem că în România se pot face afaceri de succes etice și fără corupție sau relații în politică. Credem cu tărie în afaceri etice, corecte, bazate pe valori și principii morale.

Vrem să devenim atât de buni în industria noastră încât să facem corupția irelevantă.

10. Ce înseamnă succes pentru tine?

Pentru mine succesul înseamnă să îmi descopăr identitatea și scopul lui Dumnezeu pentru mine în viață și să progresez spre potențialul meu maxim.

Succesul pentru mine, este să trăiesc o viață autentică care face o diferență, o viață plină de semnificație, astfel încât lumea să se schimbe măcar puțin în bine fiindcă eu am trecut prin ea.

Vreau să contribui la o schimbare pozitivă în societate prin promovarea excelenței, onestității și responsabilității în sfera publică și profesională.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
ruben marian
utilben