Aviația trece print-o penurie de forță de muncă: Tinerii nu sunt atrași de acest domeniu

Aviația trece print-o penurie de forță de muncă: Tinerii nu sunt atrași de acest domeniu
Profit.ro
Profit.ro
scris 13 feb 2024

Personalul specializat în aviație este foarte greu de găsit, puțini tineri sunt atrași de acest domeniu, iar pregătirea în acest sens este foarte riguroasă, costisitoare și presupune un angajament puternic al organizației, a declarat Mircea Voinopol, președinte al Sindicatului Aeroportuar Henri Coandă.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Totodată, el a subliniat că organizația pe care o conduce este preocupată de reconversia profesională, care se impune a fi gândită și implementată din perspectiva protecției sociale, pentru ca "oamenii să fie confortabili cu ideea că după o experiență de zeci de ani în aeroport, în aviație, nu vor fi aruncați, dați la o parte, ca și personal auxiliar de care nu mai este nevoie", arată Adevărul.

IONNA, rețeaua de încărcare care vrea să se bată cu Superchargerele de la Tesla, începe instalarea stațiilor CITEȘTE ȘI IONNA, rețeaua de încărcare care vrea să se bată cu Superchargerele de la Tesla, începe instalarea stațiilor

"La nivelul aeroportului, dacă vorbim de îmbătrânire, există categorii de personal a căror vârstă este înaintată, au o experiență mare în aeroport. Pentru noi, îmbătrânirea nu înseamnă efectiv o pierdere a abilităților și competențelor dar, într-adevăr, constituie o provocare în sensul în care ne interesează protecția socială", a menționat Voinopol, prezent la Conferința Aviația Civilă în România și Italia.

Potrivit acestuia, un angajat lucrează între 20 și 40 de ani într-un aeroport, pe platformă, în condiții de muncă destul de grele, unde vara sunt 60-80 de grade Celsius, în anumite momente critice, iar iarna sunt "foarte multe grade cu minus", motiv pentru care aceste condiții "își pun amprenta" pe durata unei cariere de zeci de ani.

"De aceea, noi, ca și organizație sindicală, avem o preocupare cu privire la reconversia profesională. Reconversia profesională se impune a fi gândită și implementată din perspectiva protecției sociale, adică oamenii să știe, să cunoască, să fie confortabili cu ideea că după o experiență de zeci de ani în aeroport, în aviație, nu vor fi aruncați, dați la o parte, ca și personal auxiliar de care nu mai avem nevoie. Nici cu cei care nu sunt angrenați operativ în activitățile de aviație civilă nu ne permitem să facem același lucru. Pentru noi este foarte important, indiferent unde lucrezi, fie că în operațiuni, cum au spus cei de la TAROM, fie că lucrezi la aeroport, ca personal aeronautic, pentru noi reconversia este importantă", a mai spus Mircea Voinopol.

El a subliniat că este greu de găsit oameni tineri, deși percepția angajatorilor este că se pot găsi.

"Acea sintagmă pe care am auzit-o cu toții: avem 10 la ușă ca tine, avem 20 la poartă. În aviație este falsă, pentru că în aviație există niște standarde. Pregătirea personalului din aviație este foarte riguroasă, foarte costisitoare și presupune un angajament puternic al organizației. Este foarte greu să găsim personal specializat în aviație. Acesta este al doilea motiv pentru care ne interesează reconversia. Un motiv este pentru oameni și al doilea este pentru organizație. Dacă nu are personal specializat, organizația nu poate funcționa la standardele impuse de Uniunea Europeană", a mai spus președintele Sindicatului Aeroportuar Henri Coandă.

Totodată, el a menționat că nivelul de salarizare din aviație ar trebui adus la nivelul altor țări din Uniunea Europeană.

VIDEO Umbrărescu pregătește deschiderea unui lot din Autostrada Moldovei CITEȘTE ȘI VIDEO Umbrărescu pregătește deschiderea unui lot din Autostrada Moldovei

"Sunt două curente de opinie. Un curent de opinie este acela că, în momentul de față, nivelul salarial din aviație este oarecum inferior în raport cu munca prestată, cu exigențele acestui tip de activitate și în raport cu salariile din alte industrii, chiar aeronautică, dar din statele membre UE. Pe de altă parte, raportat la cealaltă parte a societății, un curent de opinie este că, în aviație salariile sunt relativ pe un palier ridicat, de la mijloc în sus. Realitatea este următoarea: și nu aș comenta din punct de vedere al generațiilor de tineri, aș comenta din punct de vedere al dorinței de a face aviație. Aviația înseamnă și dorință, aviația înseamnă și pasiune. Mulți dintre tineri nu sunt atrași de acest domeniu, nu participă la concursurile care sunt deschise în domeniul aviației", a mai spus Voinopol.

El a subliniat că nivelul salarial este, în medie, de 6.000 - 7.000 lei brut, în timp ce în Italia, un lucrător "Ground Operations" are un salariu de 2.500 euro brut.

"Suntem la o întâlnire cu Federazione Nazionale UGL Trasporto Aereo, cea mai mare confederație din Italia, și chiar am întrebat ce salariu mediu are un lucrător "Ground Operations" - și au spus 2.500 de euro brut. Acolo vrem să ajungem și noi, salariații noștri, să aibă un salariu brut de minimum 2.500 euro. (...) Pe noi ne interesează stabilitatea locurilor de muncă, ne interesează să negociem contractul colectiv de muncă care expiră anul acesta. Ne interesează să dezvolte aviația pe Băneasa, astfel încât să securizăm locurile de muncă pentru colegii noștri de la Băneasa și să creăm oportunități", a mai spus președintele Sindicatului Aeroportuar Henri Coandă.

viewscnt
Afla mai multe despre
locuri de munca
aviatie