Cum se va pune în practică „Pachetul Auto” anunțat de vicepreședintele Comisiei Europene, Stéphane Séjourné rămâne de văzut, dar măsurile sunt foarte clare și țintesc câteva dintre punctele sensibile ale legislației europene pe care industria auto din Europa le-a atacat în ultimii ani, cu susținerea mai multor state membre ale UE, relevă analiza Profit.ro.
Primul și cel mai mare punct este eliminarea obligației referitoare la motoarele cu combustie, stabilită anterior pentru 2035. Conform regulementelor aprobate până acum, producătorii auto care vând mașini noi în Europa nu mai aveau voie să vândă autoturisme cu emisii de CO2, după data de 31 decembrie 2034. Adică toate mașinile vândute trebuia să fie complet electrice.
Noua decizie schimbă acest lucru și stabilește ca începând cu 1 ianuarie 2035, emisiile medii ale mașinilor noi vândute să fie de maxim 10% din valorile înregistrate în 2021, la data aprobării legislației Green Deal. Concret, asta înseamnă, în grame de CO2, circa 13,5g/km, dar valorile vor fi stabilite individual pentru fiecare companie, așa cum s-a făcut în toți acești ani.
Fiind vorba despre o medie, producătorii vor putea să vândă în continuare mașini echipate cu motoare cu combustie, pe lângă cele hibride sau PHEV. Totul rămâne în calculul la final de an.
Pentru a fi aprobată această derogare de 10%, companiile auto vor fi nevoite să acopere această diferență cu credite de carbon. Acestea se obțin din utilizarea de oțel low carbon sau din utilizarea de combustibili sustenabili: e-fuels sau biocombustibili.
A doua prevedere majoră este introducerea mașinilor cu supercredite. Este vorba despre autoturisme electrice de maxim 4,2 metri lungime, produse în UE, care vor beneficia de două avantaje: vor avea derogări pentru următorii 10 ani de la legislația privind emisiile și vor fi contabilizate la țintele de emisii anual cu o pondere de 1,3 la 1. Asta la va face mai atractive pentru companiile auto și mai ieftine, deci vor investi în producerea și vânzarea lor, la prețuri accesibile.
A treia prevedere se referă la măsurile intermediare până în 2035, respectiv la pragul din 2030, moment în care automobilele ar trebui să aibă o reducere a emisiilor la 49 grame/km. Noile măsuri prevăd o relaxare a acestor valori, în primul rând pentru vehiculele comerciale.
De asemenea se va institui un sistem de „împrumut de credite de CO2” pentru fiecare companie. Asta va introduce posibilitatea calculelor pe mai mulți ani, ca un fel de compensare a pierderilor dintr-un an cu câștigurile din alți ani. Sistemul este introdus acum până în 2027 și pe baza noului pachet va fi extins pe toată perioada. Le va oferi constructorilor auto flexibilitate și îi va scăpa de amenzi, cel puțin teoretic.
A patra măsură vizează vehiculele de companii, mașinile de serviciu care vor avea impuse procente clare de emisii. Concret, fiecare țară va putea impune o pondere de vehicule electrice sau cu emisii scăzute (sub 49 grame CO2) în flotele companiilor. Prevederile nu se vor aplica companiilor cu mai puțin de 250 angajați.
O altă prevedere cu impact major este cea referitoare la subvențiile cu bani publici (de tip Rabla) pentru mașini care nu sunt electrice sau cu emisii reduse (sub 49 grame CO2) și care nu sunt produse în UE. Este un sistem care se aplică în Franța, de exemplu, și care va fi extins la nivel european. Acesta va crea o barieră de protecție pentru industria locală în fața asaltului mașinilor importate din China. În plus, va bloca subvențiile de tip Rabla pentru mașini cu motoare cu ardere internă, așa cum se întâmplă în România în acest moment.
Pachetul vizează și industria bateriilor, care va primi un ajutor consistent, de 1,8 miliarde euro, pentru stimularea lanțului valoric al bateriilor pentru vehicule, astfel încât să reducă dependența Europei de producătorii chinezi. Companiile din acest segment vor primi credite fără dobândă pentru investiții în acest lanț valoric, care ar trebui să fie integrat 100% în Europa.
Toate prevederile anunțate au fost transmise Parlamentului European și urmează să fie discutate și negociate împreună cu PE și Consiliul UE.
Comisia Europeană susține că impactul financiar pozitiv al acestui Pachet Auto va fi de circa 1,5 miliarde euro anual, cu benefiicii de peste 700 de milioane de euro pentru companiile auto în fiecare an.
Ce se schimbă pentru consumatorii europeni în urma acestui Pachet Auto, dacă va fi aprobat de Parlamentul European este, în primul rând, faptul că amenințarea interzicerii motoarelor cu combustie dispare. Dar acest lucru va depinde și de strategia fiecărui producător, pentru că vor exista cu siguranță mărci care vor decide să treacă definitiv la propulsia electrică.
În al doilea rând, relaxarea măsurilor ar putea aduce o stopare a creșterii prețurilor autovehiculelor, pentru că nu vor mai exista atât de multe cheltuieli de conformare pentru producător.
În al treilea rând, vom putea vedea pe piață mai repede mașini electrice accesibile, la un nivel comparabil de prețuri cu cele cu combustie.
Pentru producătorul român Dacia, decizia Comisiei Europene înseamnă clar că nu vor mai dispărea mașinile cu benzină din gama acestei mărci, chiar dacă ele vor fi tot mai „electrificate”.
Dacia oferă deja motoare hibrid, dar emisiile acestora vor trebui să scadă. Soluția propulsiei electrice cu range-extender s-ar putea tranasforma în soluția salvatoare pentru toată lumea.
Asta înseamnă că un motor de 1.0 – 1.2 litri poate deveni generator de energie care să ofere autonomii de peste 1.000 de km. Iar dacă Dacia va folosi inclusiv soluția GPL pe aceste range-extendere, cu siguranță marca românească va continua să fie un best-seller în Europa și în 2035.
















