Cum explică Bolojan nefuncționalitatea companiei aeriene de stat înființată la Oradea: Din păcate, nu am reușit. Când am propus înființarea Air Oradea exista o disponibilitate foarte mare de aeronave și de echipaje în Europa. În scurt timp ea n-a mai existat

Cum explică Bolojan nefuncționalitatea companiei aeriene de stat înființată la Oradea: Din păcate, nu am reușit. Când am propus înființarea Air Oradea exista o disponibilitate foarte mare de aeronave și de echipaje în Europa. În scurt timp ea n-a mai existat
Profit.ro
Profit.ro
scris 23 aug 2023

Președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, împreună cu primarul Oradiei, Florin Birta, anunțau în 2021  înființarea unei noi companii de stat, Air Oradea, care să deservească Aeroportul local și să opereze cursele externe fără a mai plăti subvenții altor companii aeriene. S-au scurs aproape doi ani de la înființarea acestei companii însă ea tot nu funcționează. Mai mult, Oradea a rămas între timp fără curse externe regulate, astfel că orădenii sunt nevoiți să decoleze spre destinațiile lor de pe Aeroporturile din Cluj sau Budapesta.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente
27 mai - Eveniment Profit.ro: Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a
30 mai - Maratonul Fondurilor Europene
6 iunie - Maratonul Energiei
13 iunie - Eveniment Profit: Piața de Capital.forum - Provocări pentru dezvoltarea piețelor și creșterea lichidității, Ediția a IV-a. Parteneri BCR, CEC Bank, Sphera, Teraplast

De ce Air Oradea nu a fost operaționalizată pentru a efectua cursele externe regulate, contrar anunțului lui Bolojan, care anul trecut spunea că s-a conturat decizia „să închiriem aeronavele, echipajul, mentenanța și asigurarea”?

Grindeanu: Sunt șanse reale ca pe cei 19 km ai drumului care face legătura dintre Oradea și A3 să fie deschisă circulația anul acesta CITEȘTE ȘI Grindeanu: Sunt șanse reale ca pe cei 19 km ai drumului care face legătura dintre Oradea și A3 să fie deschisă circulația anul acesta

„Din păcate, nu am reușit. Când am propus înființarea Air Oradea exista o disponibilitate foarte mare de aeronave și de echipaje în Europa. În scurt timp, n-a mai existat această disponibilitate. După pandemie, apetitul pentru călătorii a crescut, iar companiile au intrat în deficit de aeronave și de echipaje, efect advers al concedierilor făcute în timpul pandemiei. Nu mai sunt suficiente avioane și personal pentru a satisface cererea, ceea ce explică valul de curse anulate peste tot, iar tarifele pentru închiriere au ajuns la niveluri foarte mari. Pe scurt, Air Oradea n-a avut nici de la cine, nici cu ce bani să închirieze aeronave, echipaje de zbor și tehnicieni de întreținere”, a explicat șeful CJ Bihor Ilie Bolojan la solicitarea ebihoreanul.ro

Conform intenției inițiale promovate de liderii bihoreni, compania locală AIR Oradea trebuia să opereze la prețuri accesibile între Oradea și București 3 zboruri/zi în zilele lucrătoare, precum și între Oradea și „unul sau două aeroporturi internaționale din Vestul Europei” cu statut de hub, de unde pasagerii să-și poată continua deplasările către alte destinații. Începerea operării era programată pentru „octombrie 2022” fie prin achiziția, fie prin închirierea a una-două aeronave, cu tot cu echipaj și cu servicii de mentenanță.

În septembrie 2021, aleșii din CJ Bihor și Consiliul Local au aprobat înființarea Air Oradea, cei ai PSD abținându-se cu motivația că, într-o perioadă „când multe companii aeriene se clatină sau chiar se închid”, ar fi cheltuit în zadar banii alocați, în total 15 milioane lei (9 milioane lei de la Primărie, 6 milioane lei de la administrația județeană).

„Nu există o garanție că totul va fi perfect, dar există certitudinea că, dacă nu facem nimic, șansele să ne dezvoltăm sunt mai reduse”, răspundea Bolojan, amintind că pe vremea când era primar al Oradiei îi fuseseră contestate și alte proiecte „nesigure”, dar care s-au dovedit benefice, precum înființarea parcurilor industriale. „Suntem cumva forțați să o facem!”, conchidea șeful CJ Bihor, cu trimitere la concurența aeroporturilor din Debrețin, Budapesta, Cluj și Timișoara, toate dezvoltate pe vremea când în aeroportul orădean nu se făceau investiții.

5 aspecte importante de care să ții cont când alegi o trotinetă electrică CITEȘTE ȘI 5 aspecte importante de care să ții cont când alegi o trotinetă electrică

Banii alocați au rămas deocamdată neatinși în contul Air Oradea, care de altfel nu are niciun angajat, ci doar un Consiliu de Administrație format din city managerul Mihai Jurca (președinte), Eduard Florea (directorul economic al Primăriei, reprezentant al municipalității) și Tudor Jidavu (fost director al Aeroportului Otopeni, din partea CJ Bihor), acesta înlocuindu-l recent pe Gheorghe Răcaru (fost pilot, director Tarom și al Blue Air), retras din activitate.

viewscnt
Afla mai multe despre
air oradea
ilie bolojan