Ministrul Mediului, Tanczos Barna, a anunțat că mașinile electrice vor avea numere de înmatriculare verzi, iar acestea vor funcționa ca un „pașaport verde”, aducând beneficii proprietarilor. Oficialul a spus că există un proiect în acest sens, agreat de Ministerul Mediului cu cel al Afacerilor Interne.
„Am făcut această propunere, iar MAI și domnul ministru Bode susțin această inițiativă. Guvernul va aproba schimbarea numerelor pentru mașinile nepoluante. Mai mult ca sigur, vor fi numere cu cifre și litere verzi pe fundal alb. Eu propusesem invers – fundal verde, cu litere albe. (…) În curând vom avea și legislație. În momentul respectiv o să fie mult mai ușor să acordăm facilități acelor mașini, în București sau în marile orașe – începând de la parcare, accesul în anumite zone – pentru că majoritatea acestor orașe vor trebui să limiteze în anumite zone accesul masinilor poluante. Acel număr verde va fi ca un pașaport verde pentru cel care a găsit soluția și a avut voința de a contribui prin exemplul personal la reducerea poluării”, a declarat ministrul în cadrul conferinței Green Report „Mobility and the city”.
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Oficialul a mai spus că și Ministerul Mediului se află în curs de a achiziționa două mașini electrice și că personal se află într-un proces de testare a mai multor modele. El a subliniat că prețurile sunt în continuare mari, dar că există totuși o tentință de scădere a acestora, scrie News.ro.
"Sunt într-o perioadă de căutare și am testat mai multe mașini electrice. Până la testare aveam un model hibrid. Modelul pe care l-am testat este unul extraordinar, este și destul de scump, dar așa sunt modelele noi. Este un pas important pentru societate și pentru cei care încearcă să rupă impactul asupra mediului, mai ales în marile orașe”, a completat ministrul.
Tanczos a reamintit că vineri este din nou „Vinerea verde” și se va deplasa către Minister pe jos, cu bicicleta sau cu metroul.
În cadrul conferintei, ministrul a mai spus că Ministerul Mediului și Administrația Fondului de Mediu (AFM) sprijină acele UAT-uri care pun accent pe reducerea poluării aerului.
CITEȘTE ȘI UTILBEN, povestea unei afaceri de familie care a devenit o companie de succesTanczos a subliniat că există exemple de UAT-uri care au demarat acțiuni în acest sens, dar sunt și primării locale care nu au lucrat prea mult pentru această problemă.
„Acele planuri de îmbunătățire a calității aerului nu sunt luate în serios de cele mai multe ori de autoritățile publice locale. PM 10, PM 2,5 și gazele cu efect de seră – din cauza acestora este posibil ca România să aibă în continuare probleme cu Comisia Europeană. Cu cât instalăm mai multe statii de măsurare a calității aerului, cu atât imaginea va fi mai corectă, mai reală a aerului din marile orașe și cu atât mai mare probabilitatea de a avea sancțiuni, în cazul în care nu luăm măsuri”, a spus ministrul.
Tanczos a menționat importanța programelor care duc la schimbarea parcului auto al României – Rabla Electric, Rabla Plus, transportul public nepoluant sau programul pentru introducerea iluminatului public nepoluant în toate orașele și comunele din România.
„Începe în zilele următoare noul program de iluminat public nepoluant, acel program care va ajuta autoritățile publice locale să economisească energie electrică, să aibă un iluminat public cu impact redus asupra mediului”, a spus oficialul.
Ministrul a mai reamintit că programul Rabla Plus se bucură de o finanțare de 600 de milioane de lei în momentul de față și s-ar putea ca nici acest buget să nu fie suficient, chiar dacă a fost deja suplimentat. Companiile, inclusiv din sectorul de livrări de catering sau de livrări de bunuri, doresc să achiziționeze mașini electrice și au existat discuții pentru o schemă de stat care să vină în ajutorul acestora.
O problemă a acestor programe a fost însă incertitudinea, potrivit ministrului, care a reamintit întârzierea cu care s-a aprobat bugetul de stat în acest an.
„Avem nevoie de predictibilitate și continuitate. Mobilitatea verde va avea avea o finanțare de 3-4 ori mai mare în următoarea perioadă”, a subliniat Tanczos Barna.