Deși ministrul Mediului, Diana Buzoianu, declara în vara acestui an că „nu văd de ce ar întârzia mai mult de 1 septembrie”, cea mai chinuită ediție a Programului Rabla prin care Ministerul Mediului subvenționează achiziția de autoturisme noi, nepoluante, la schimb cu casarea de mașini vechi, va bate orice record și va începe doar în jurul datei de 1 octombrie, potrivit celor mai noi estimări.
Cu o valoare a tichetelor pentru mașinile cu emisii zero redusă la maxim, respectiv 3.700 de euro, și un buget redus drastic, la doar 200 milioane de lei, de la peste un miliard de lei, Programul Rabla va începe doar în jurul datei de 1 octombrie, cu încă o întârziere de aproximativ o lună față de promisiunea anterioară a ministrului Mediului, Diana Buzoianu, după cum reiese din declarațiile acesteia.
Ghidul Rabla a intrat în dezbatere publică doar pe 2 septembrie, adică după data de 1 septembrie invocată în luna august de Diana Buzoianu ca dată limită, iar adoptarea hotărârii de guvern prin care va fi aprobat acest ghid ar trebui să aibă loc pe 11 septembrie, la scurt timp după adoptarea pachetului al doilea de legi privind măsurile fiscale.
Așa cum a recunoscut ministrul Mediului, odată cu adoptarea va fi nevoie ca actul normativ să primească toate avizele de la ministere, apoi să înceapă perioada prin care dealerii auto se vor înscrie în program pentru a putea vinde mașini subvenționate de AFM. Doar după ce înscrierile, inclusiv contestațiile, se vor finaliza, va putea fi anunțată data la care cetățenii români își vor putea depune dosarele pentru a primi un tichet Rabla.
„Programul trebuie să fie lansat înainte cu câteva zile pentru înscrierea și dealerilor noi care vor să se înscrie. Noi propunem să preluăm toți dealerii care s-au înscris pentru vechiul program rabla persoane fizice, dar mai trebuie să dăm oportunitatea - pentru că între timp au mai fost câteva luni -și unor dealeri noi care vor se înscrie. Vom avea câteva zile de înscriere pentru dealerii noi, apoi două zile de contestație, dacă anumiți dealeri consideră că nu au fost selectați și le-au fost încălcate drepturile, și două zile pentru rezolvarea contestațiilor și apoi se poate da drumul la program”, a recunoscut Diana Buzoianu.
Dacă adunăm toate aceste zile, putem ajunge la un termen rezonabil pentru startul Programului Rabla – ediția 2025 ajustată și revizuită – în jurul datei de 1 octombrie, în varianta cea mai optimistă. Din acel moment, mai rămân doar trei luni din an, în care industria ar mai putea spera să recupereze măcar parțial vânzările care s-au prăbușit în prima parte a acestui an. Dar după depunerea cererilor de către cetățeni, mai este nevoie de cel puțin o lună pentru verificarea și validarea acestora.

Etapele prevăzute de Ghidul Programului Rabla, care trebuie să se deruleze înainte de startul propriu-zis sunt:
- publicarea pe pagina de internet a AFM a informațiilor necesare demarării sesiunii de validare a producătorilor;
- încărcarea în aplicație a dosarelor de validare și analiza acestora de către AFM;
- contestarea rezultatelor procesului de validare, după caz;
- încheierea contractelor de participare;
- publicarea listei producătorilor validați;
- revalidarea anuală a producătorilor validați;
- publicarea pe pagina de internet a AFM a informațiilor necesare demarării sesiunii de înscriere a solicitanților.
Românii vor putea cumpăra mașini cu benzină pentru care vor primi, dacă sunt acceptați, 10.000 de lei, cu condiția ca emisiile să nu depășească 145 grame CO2/km și să nu coste mai mult de 60.000 de euro (inclusiv mild-hybrid). De asemenea, vor putea aplica pentru finanțarea achiziției de mașini plug-in hybrid pentru care vor primi 15.000 de lei, dacă acestea nu depășesc 80 g/km emisii de CO2 și nu costă mai mult de 70.000 de euro și pentru mașini electrice, pentru care vor primi 18.500 de euro. O mențiune importantă este cea legată de faptul că vor putea fi finanțate și mașini pe care dealerii (producătorii) le-au înmatriculat anterior cu maxim 6 luni și nu au mai mult de 6.000 de km parcurși.
Cei doi producători auto din România, Dacia și Ford Otosan, au pierdut enorm prin amânarea programului, care ar fi trebuit să genereze vânzări importante ale noilor modele Bigster și Puma electric. Cele două asociații ale industriei auto, ACAROM și APIA, au transmis în repetate rânduri semnale de alarmă privind impactul masiv asupra industriei cu cele mai mari exprturi din România și cu cel mai mare număr de angajați.