„Maroc a devenit indispensabilă strategiei internaționale a grupului” a declarat Francois Provost, noul CEO al Renault Group, în timpul vizitei pe care a făcut-o în Maroc, în fabrica în care sunt asamblate cele mai vândute modele ale Sandero.
Potrivit cifrelor interne, analizate de Profit.ro, Sandero a fost în primele nouă luni ale acestui an cel mai vândut automobil al grupului, cu un volum de 226.224 de unități, chiar dacă volumul a scăzut față de perioada similară din 2024.
Numai în trimestrul al treilea, Sandero s-a vândut în 68.806 exemplare, aproape toate fiind fabricate în Maroc, în uzina din Tanger, în condițiile în care uzina din România mai produce un volum foarte mic.
În plus, Jogger, care este asamblat exclusiv în Maroc, a fost și el vândut în 57.097 de exemplare în acest an. Asta înseamnă că aproape 300.000 din totalul capacității de 350.000 de unități a uzinei Renault – Dacia din Tanger a fost folosită de marca românească.
„Marocul este cheia viitorului Grupului Renault”, a spus Francois Provost, care a fost însoțit în Maroc chiar de Katrin Adt, noua CEO al mărcii Dacia. „Faptele vorbesc de la sine: Marocul este piața noastră comercială nr. 8 la nivel mondial și, cu unul din cinci dintre vehiculele noastre construite acolo, este baza noastră de producție nr. 1 în afara Franței”.
Declarația pune România într-o lumină extrem de delicată, și nu din cauza performanțelor uzinei Dacia din Mioveni, ci din cauza felului în care autoritățile din România înțeleg să sprijine industria auto, care generează cele mai mari exporturi și reprezintă cel mai mare angajator din economie.
Marocul a depășit deja România în vânzările de mașini ale Grupului Renault, având 167.000 de vehicule, față de 122.000 România, în acest an, acest lucru fiind valabil și pentru marca Dacia, care a vândut în octombrie 4.065 de autoturisme în Maroc, față de 3.439 în România.
Declarațiile șefului Renault arată foarte limpede care este motivul acestor declarații care ar putea să aprindă spiritele din nou în legătură cu echilibrul dintre cele două uzine Dacia. „Am făcut un pas important prin semnarea unui acord consolidat cu guvernul marocan.
Acesta reafirmă angajamentul Grupului Renault față de o prezență pe termen lung în Maroc”, a spus Provost, care a mai subliniat că vor urma noi investiții în această țară, după deschiderea Renault Technologie Maroc: „Construim un centru industrial, de inginerie și inovare de înaltă valoare. Acest ecosistem ne va ajuta să inovăm mai repede, să rămânem aproape de clienți și să ne extindem la nivel global, ancorați într-o bază locală puternică”.
Marocul a inițiat cu mulți ani în urmă un amplu program de stimulare a producției industriale de autovehicule cu propulsie electrică, subvenționând investiții în acest domeniu. Atât Renault, cât și Stellantis și-au dezvoltat cu aceste ajutoare unități de producție consistente.
Deși informațiile oficiale care există la acest moment sunt limitate, declarațiile de până acum sugerează inclusiv faptul că viitoarea generație a modelului Sandero, care va avea o propulsie electrică, va fi produsă în Maroc și nu în România. Chiar dacă electrificarea fabricii din Mioveni este inevitabilă în viitor, amânarea investițiilor pentru generațiile următoare, electrice, ale Duster și Bigster, vor reprezenta noi eșecuri ale guvernelor României din acest punct de vedere.
Maroc, bază importantă de producție de vehicule electrice
În urmă cu doi ani, guvernul din Maroc și compania chineză Gotion au semnat un memorandum de înțelegere privind construirea primei uzine de de baterii de tip gigafactory destinate vehiculelor electrice, care va deveni și prima fabrică de baterii pentru mașini electrice din Africa.
Investiția se va ridica la circa 6 miliarde de euro și va marca consolidarea poziției Marocului în segmentul electric al industriei auto, în care Stellantis și Renault, au demarat producția de vehicule electrice în uzinele din această țară.
Capacitatea de producție estimată pentru viitoarea uzină este de 100 GW anual, iar clienții uzinei vor fi nu numai companiile cu producție locală, ci și alte companii de pe piețele externe.
Guvernul marocan are un plan foarte bine pus la punct pentru susținerea investițiilor în producția de vehicule electrice, în cea de baterii și în activitățile de extracție de materii prime specifice, în special cobalt și fosfați.
Renault a fost prima companie auto europeană care a început producția de autovehicule în Maroc, în special mașini Dacia. Ulterior, Stellantis și-a construit propria uzină în Maroc, în care sunt asamblate atât mașini cu combustie, cât și mașini electrice.















