Petrolierele navighează pe ape tot mai tulburi, între pirați, coliziuni sau rachete în ”atacuri geopolitice”

Petrolierele navighează pe ape tot mai tulburi, între pirați, coliziuni sau rachete în ”atacuri geopolitice”
Profit.ro
Profit.ro
scris 14 iun 2019

Nave-cisternă sau petroliere (”tanker”) ca cele atacate joi pe Marea Omar străbat mări și riscă să fie piratate, coliziuni, iar de-acum eventuale ”atacuri geopolitice”, relatează AFP.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Aproximativ 60 de milioane de barili de produse petroliere sunt transportate zilnic cu vaporul, potrivit Agenției americane de informații despre energie (EIA).

Aproximativ o treime dintre ele trec prin Strâmtoarea Ormuz, principalul punct de transport de petrol din lume, care leagă Golful Persic de Marea Oman, unde au avut loc atacuri joi. Majoritatea exporturilor de țiței brut din Arabia Saudită, Iran, Emiratele Arabe Unite (EAU), Kuwait sau Irak tranzitează pe aici. Aceasta este totodată principala cale de transport a gazelor naturale lichefiate exportate de Qatar, scrie News.ro.

VW surprinde piețele și anunță lansarea IPO pentru TRATON, divizia de camioane MAN și Scania CITEȘTE ȘI VW surprinde piețele și anunță lansarea IPO pentru TRATON, divizia de camioane MAN și Scania

Alte mari puncte startegice de tracere sunt Strâmtoarea Malacca, între Singapore și Indonezia, urmată de Canalul  Suez, în Egipt, și Strâmtoarea Bab el-Mandab, care leagă Marea Roșie de Golful Aden.

Aceste coridoare fac navele ”vulnerabile la furtul unor pitați, la atacuri teroriste, la tulburări politice (...) și la incidente maritime care pot conduce la marei negre dezastruoase”, scria EIA în raportul său din 2017.

GĂRZI ÎNARMATE

Alexander Booth, de la cabinetul Kpler, afirmă că navele sunt obișnuite mai ales cu atacuri ale piraților, care s-au dezvoltat mult în anumite zone ca Strâmtoarea Malacca sau Golful Aden, în largul coastelor Somaliei.

”Ele anunță adesea că au gărzi înarmate la bord, atunci când trec prin anumite zone”, spune specialistul.

Însă atacuri ca cele de joi sunt, în opinia sa, ”atipice, foarte rare”.

Ele au loc la aproape o lună după ”acte de sabotaj” a patru nave - două saudite, una norvegiană și una din EAU - la portul Fujairah, în largul EAU.

Dar și”după luni de escaladare a tensiunilor pe tema programului nuclear iranian, Războiului din Yemen și cursei înarmării (nucleare) în regiune”, subliniază Anthony Cordesman, un specialist de la Centrul de Studii Strategice Internaționale.

În opinia sa, planează deja ”amenințarea unui război hibrid”, în care de exemplu Iranul - fără să lanseze în mod oficial oofensivă majoră - inițiază atacuri sporadice contra unor nave în regiunea Golfului Persic. Are mijloace din abundență - rachete, submarine sau nave mici teleghidate pline cu explozivi ori mine plutitoare.

De altfel, odată cu impunerea de sancțiuni de către Washington petroluluiiranian, petrolierele închiriate de Teheran ”își opresc adesea semnalul pe staelit”, cu scopul de a înșela cu privire la nivelul de petrol exportat de către țară, afirmă Matt Smith de la cabinetul ClipperData.

În absența acestor semnale, care servesc de obicei la indicarea poziției vaporului celorlalte nave, acestea din urmă se confruntă cu ”un risc sporit de coliziune”.

În ianuarie 2018, "Sanchi", un petrolier iranian care transporta 136.000 de tone de hidrocarburi ușoare a luat foc în urma unei ciocniri cu altă navă în largul coastelor chineze.

Cei care închiriază iau în calcul toate aceste elemente și pot să decidă să modifice anumite traiectorii, dă asigurări Alexander Booth.

”Transportul de materii prime este o problemă de optimizare”, dă el asigurări. ”Căile utilizate nu sunt neapărat cele mai evidente pe o hartă, ci sunt decise în fucție de factori macroeconomici, compoziția produselor, activitatea rafinăriilor, etc. Se poate întâmpla ca un cargou să  schimbe de cinci ori direcția în mijlocul Atlanricului înainte să ajungă la destinație”.

În total, aproximativ 94.000 de cargouri străbat mări în lume, potrivit Conferinței ONU cu privire la Comerț și Dezvoltare.

Navele care transportă materii prime solide precum cărbune sau cereale reprezintă, ca tonaj, cea mai mare parte a marinei comerciale mondiale (42,5%), cele care transportă petrol brut sau transformat reprezintă aproape 30%. Tot în categoria petrolierelor se află transportatoarele de metan (gaze lichefiate) și chimicale (produse chimice), care reprezintă 5,6% din traficul maritim.

viewscnt
Afla mai multe despre
tanker
petroliere