Sunt cunoscute scenele amuzante cu o singură mașină în tot orașul care așteaptă în miez de noapte în fața semaforului aprins pe roșu.
Scene de acest tip sunt tot mai rare în Belgia, unde semafoarele inteligente și softul dezvoltat de autorități fac parte dintr-o mică revoluție a traficului. Sistemul este foarte simplu și se bazează pe senzori, camere video și o aplicație compatibilă.
Dacă vehiculul se apropie de semafor și din cealaltă direcție nu vine niciun vehicul, culorile se schimbă pentru a elibera drumul șoferului care se apropie.
Aplicația și semafoarele funcționează în acest mod atât pentru mașini, cât și pentru motociclete sau biciclete.

Specialiștii spun că acest tip de control al semafoarelor funcționează și în alte perioade ale zilei, cu condiția să nu fie ore de vârf, cu trafic aglomerat, iar scopul este eliminarea staționării inutile a vehiculelor la semafor, cu efecte evidente de poluare și consum de carburant.
Potrivit statisticilor transmise de autoritățile din Flandra, regiunea în care a fost implementat sistemul, peste 200.000 de șoferi au apelat la acest serviciu pentru a-și elibera sensul de mers la semafor, printr-una dintre aplicațiile care permit comunicarea cu tehnologia instalată pe stâlpii de semafor.
Chiar dacă sistemul este unui deschis și permite accesul la date pentru orice aplicație de trafic compatibilă, cele mai utilizate softuri de navigație, Waze și Google Maps, încă nu au implementată tehnologia necesară.
Acest lucru împiedică, deocamdată, implementarea pe scară largă a sistemului, dat fiind faptul că ponderea Waze și Maps este uriașă în telefoanele șoferilor, dar autoritățile rutiere belgiene susțin că negociază cu cei de la Google pentru a depăși și acest obstacol.

În etapa următoare gândită de creatorii acestui sistem urmează să fie dezvoltată o soluție și mai avansată care va fi integrată direct în arhitectura electronică a vehiculelor, astfel încât să nu mai fie necesară prezența unui telefon și a unei aplicații terțe.
Odată cu integrarea, sistemul ar putea funcționa automatizat, pentru toate mașinile care vor avea instalată tehnologia în hărțile de navigație, iar semafoarele s-ar schimba pe verde automat, ori de câte ori este posibil.
În prezent se fac teste cu vehiculele de intervenții, ambulanțe și pompieri, care să poată trece prin intersecții fără să mai pună în pericol traficul, prin schimbare automată a semafoarelor la apropierea acestor vehicule. Practic, ele capătă prioritate direct, fără să mai fie nevoie de forțarea intersecției cu sirene și girofar.
În cealaltă regiune a Belgiei, Valonia, sistemul urmează să fie pus în funcțiune în 2026, cu peste 700 de intersecții.