România a rămas țara cu cel mai redus grad de motorizare din UE și cu unul dintre cele mai vechi parcuri auto

România a rămas țara cu cel mai redus grad de motorizare din UE și cu unul dintre cele mai vechi parcuri auto
Gabriel Dogaru
Gabriel Dogaru
scris 17 ian 2023

Cel mai nou raport privind starea parcului auto din Uniunea Europeană subliniază poziția dificilă pe care o are nivelul de mobilitate motorizată al populației din România, precum și gradul ridicat de învechire pe care îl are parcul auto de la noi.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

România avea, la 31 decembrie 2021, 396 de autoturisme la 1.000 de locuitori, fiind singura țară cu un nivel sub pragul de 400 al acestui indicator. Țări precum Letonia, Ungaria, Cipru sau Irlanda ne depășesc în continuare și se apropie de 500, în timp ce alte țări din Europa Centrală și de Est, cum sunt Slovenia, Cehia, Estonia, Croația și Polonia au depășit media europeană, relevă date analizate de Profit.ro.

FOTO Centura Capitalei: Pasarelă de pietoni către nicăieri CITEȘTE ȘI FOTO Centura Capitalei: Pasarelă de pietoni către nicăieri

De altfel, Polonia este țara cu al doilea cel mai ridicat nivel de motorizare din UE, fiind depășită doar de Luxemburg.

În anii 2007 - 2008, după intrarea României în UE, Polonia și România aveau o piață auto apropiată, însă eliminarea restricțiilor privind importul de mașini rulate a schimbat radical situația, iar Polonia a ajuns astăzi una dintre cele mai mari piețe auto din Europa, în timp ce România a rămas pe locul 17.

De altfel, acest lucru este vizibil în raportul ACEA privind parcul auto din UE, la capitolul vechimea flotei naționale. România are unul dintre cele mai învechite parcuri auto, cu o vârstă medie de 15,1 ani, fiind depășită doar de Grecia (17 ani), Estonia (16,8 ani) și Cehia (15,6 ani).

Datele relevă faptul că țările din sudul UE au un parc auto mai învechit (Grecia – 17 ani, Italia, 12,2 ani, Spania și Portugalia – 13,5 ani). La polul opus se află țările bogate: Luxemburg – 7,8 ani, Austria – 8,7 ani, Belgia, 9,5 ani, Germania – 10,1 ani, Franța – 10,5 ani. Vârsta medie a parcului de autoturisme din UE este de 12 ani.

Dacia, cotă de piață dublă față de Audi și BMW, la electrice, pe cea mai mare piață din Europa CITEȘTE ȘI Dacia, cotă de piață dublă față de Audi și BMW, la electrice, pe cea mai mare piață din Europa

Parcul auto al Europei a crescut în 2021 cu 1,2%, ajungând la aproape 250 de milioane de autoturisme pe șosele. În același timp, aproape 30 de milioane de vehicule comerciale ușoare (van-uri) se aflau și ele în circulație la 31 decembrie 2021, jumătate dintre acestea fiind în Franța, Italia și Spania. De asemenea, peste 6,4 milioane de camioane și alte vehicule comerciale grele erau în circulație la acea dată, precum și peste 700.000 de autobuze.

Polonia este țara cu cele mai multe camioane și autobuze pe șosele (1,2 milioane camioane și 126.000 de autobuze). România are totodată și cel mai învechit parc de autobuze din UE, cu peste 20 de ani vechime medie. Flota de mașini electrice era la finele lui 2021 de 1,5% din total, însă situația s-a îmbunătățit simțitor în ultimele 12 luni, care nu apar în raport.

România avea un parc auto care însumează peste 8,8 milioane de vehicule, la 1 ianuarie 2022, dintre care 7,6 milioane erau autoturisme. În ultimul an, parcul auto a crescut cu 130.000 de autoturisme noi și aproape 300.000 de autoturisme second-hand intrate pentru prima dată în țară. Alte  circa 15.000 de LCV-uri au fost și ele înmatriculate pentru prima dată, astfel că parcul auto a depășit 9 milioane de vehicule, respectiv 8 milioane de autoturisme.

viewscnt
Afla mai multe despre
parc auto romania
rata de motorizare romania
parc auto europa
flota auto romania