Guvernul a aprobat un proiect de lege privind aplicarea unor tarife rutiere pe rețeaua de drumuri naționale din România și care intră în vigoare de la 1 ianuarie 2026, fiind aplicabile tuturor categoriilor de vehicule înmatriculate - cele pentru transportul de persoane, transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone. Rovinieta va fi aplicată în funcție de categoria vehiculului, clasa de emisii poluante (EURO), durata de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România, iar durata de utilizare va cuprinde dura de parcurs, cât și cea de staționare. Conform propunerii legislative, vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al tarifului de utilizare, cu vehiculele de transport marfă.
Astfel, proiectul de lege are scopul de a institui cadrul legal privind aplicarea tarifelor rutiere pe rețeaua de drumuri naționale din Romania, stabilite în funcție de perioadă sau de distanța parcursă.
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Potrivit expunerii de motive a proiectului de lege, rovinieta va fi aplicată pe rețeaua de drumuri naționale din România cu excepția sectoarelor de drum național aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ ieșire în/ din acestea.
Rovinieta va fi achitată anterior utilizarii rețelei de drumuri naționale din România si este structurata în funcție de durata de utilizare a acesteia, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile si 12 luni.
Tariful zilnic nu depășește 9 % din tariful pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depășește 12 % din tariful pentru 12 luni, tariful lunar nu depășește 19 % din tariful pentru 12 luni iar tariful pe două luni nu depășește 30 % din tariful pentru 12 luni.
Nivelul rovinietei va fi aprobat prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii.
Responsabilitatea deținerii rovinietei valabile va reveni în exclusivitate utilizatorilor.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Dacia Sandero se desprinde în lider al pieței auto din Europa„Înregistrarea în format electronic a informațiilor privind achitarea rovinietei, gestiunea datelor privind vehiculele pentru care acesta a fost achitat, monitorizarea și controlul achitării rovinietei prin intermediul mijloacelor tehnice se va face printr-un sistem informatic, care va fi denumit generic SER”, mai arată sursa citată.
Tariful rutier este stabilit în funcție de distanța parcursă pe rețeaua de drumuri de interes național va fi reprezentat de TollRO
Conform expunerii de motive a proiectului de lege adoptat de către Executiv, CNAIR este entitatea desemnată să perceapă și să încaseze TollRO.
TollRO va fi aplicat pentru toate vehiculele înmatriculate care sunt folosite pe acesta, concepute și construite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone.
Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al TollRO, cu vehiculele de transport marfă.
CITEȘTE ȘI Dan Ștefan, Autonom, preia președinția Asociației Societăților de Leasing OperaționalPentru colectarea TollRO prin STRR se introduce sistemul de tarifare rutiera electronica in Romania, denumit STRR.
STRR este interoperabil cu sistemele de tarifare rutieră electronică din celelalte state membre ale UE prin intermediul SETRE, complementar STRR.
STRR oferă utilizatorilor SETRo acces la SETRE.
„TollRO se va percepe pentru utilizarea domeniului SETRE România, care este reprezentat de rețeaua de drumuri naționale din România, cu excepția sectoarelor de drum național aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ ieșire în/ din acestea, pentru utilizarea căreia tariful de trecere datorat este colectat prin intermediul unui sistem de tarifare rutieră electronică”, mai indică sursa citată.
TollRO este staibilit în funcție de un tariful unitar si de distanta parcursă pe un sector de drum din domeniul SETRE Romania exprimată in unități intregi de kilometri.
CITEȘTE ȘI Undă verde: TTS preia unul din cei mai importanți operatori din Portul ConstanțaTariful unitar cuprinde un tarif de utilizare a infrastructurii si un tarif bazat pe costuri externe care au la bază principiile recuperării costurilor infrastructurii si cele legate de poluarea atmosferică generată de trafic.
Astfel, TollRo este calculat prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă.
Categoriile și nivelul tarifului unitar sunt aprobate prin ordin al ministrului Transporturilor și Infrastructurii, mai indică sursa menționată.
Cum poate fi achitat TollRO
TollRO poate fi achitat:
- în baza unui contract încheiat de un utilizator SETRo cu un furnizor SETRo.
- în baza unui tichet de rută cu o singură trecere, emis prin intermediul aplicațiilor informatice interconectate cu STRR. Tichetul de rută se achită anterior efectuării trecerii.
CITEȘTE ȘI FOTO Renault a prezentat în premieră SUV-ul Coupe Rafale- prin aplicație mobile pusă la dispoziția utilizatorilor cu titlu gratuit de CNAIR;
Aplicația mobilă poate fi utilizată pentru vehiculele înmatriculate în România.
Extinderea utilizării aplicației mobile pentru vehiculele înmatriculate în alte state se stabilește prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii.
CNAIR stabilește cuantumul TollRo datorat și încasează suma aferentă:
a) de la furnizorul SETRo, pe baza declarațiilor privind TollRo transmise. Încasarea acestei sume de CNAIR se realizează independent de momentul efectuării plății acesteia între utilizator și furnizorul SETRo;
b) de la utilizatorul domeniului SETRE România, în baza datelor din tichetul de rută, înscrise în STRR;
c) de la utilizatorul domeniului SETRE România, în cazul utilizării aplicației mobile, în baza datelor colectate de la aceasta.
CITEȘTE ȘI FOTO Transalpina - deschisă circulației„Serviciile de tarifare rutieră electronică pe domeniul SETRE România, oferite în conformitate cu prezenta lege vor respecta dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 8/2022 privind interoperabilitatea sistemelor de tarifare rutieră electronică și facilitarea schimbului transfrontalier de informații cu privire la neplata tarifelor rutiere, cu modificarile ulterioare. Pentru utilizarea domeniului SETRE România, utilizatorii pot încheia contracte privind serviciile de tarifare rutieră electronică cu oricare”, mai este precizat în expunerea de motive a proiectului de lege.
Utilizatorii care nu au achitat TollRO, trebuie să plătească un tarif compensatoriu către CNAIR
În cazul în care a fost constată neplata TollRo, utilizatorii au obligația de a plăti către CNAIR un tarif compensatoriu.
Cuantumul tarifului compensatoriu este: a) de o sută de ori valoarea TollRo datorat, dar nu mai mult de 1.000 lei în situația în care se poate stabili distanța parcursă pe domeniul SETRE România; în acest caz valoarea TollRo achitată necorespunzător nu se restituie;
b) de 2.000 lei, în situația în care nu se poate stabili distanța parcursă pe domeniul SETRE România.
În cazul constatării unei neplăți a TollRo pentru un vehicul înmatriculat într-un stat membru al Uniunii Europene, CNAIR notifică deținătorului vehiculului, prin intermediul unei scrisori de informare, neplata, obligația de achitare a tarifului compensatoriu, precum și a cheltuielilor administrative generate de notificare.
Plata sumelor datoratetrebuie realizată în termen de maxim de 72 ore de la primirea scrisorii de informare.
CITEȘTE ȘI FOTO GreenNCAP a dezvăluit consumul real al modelului Dacia Sandero Stepway TCe 90Plata este considerată efectuată la momentul creditării contului CNAIR cu suma datorată.
Achizarea tarifului compensatoriu pune capăt neplății și oricăror sancțiuni ulterioare împotriva deținătorului vehiculului.
Neplata acestor sume constituie contravenție și se sancționează cu amenda contravențională.
În cazul TollRO contravenția nu este continuă.
„În scopul descurajării neplății TollRo, amenda se stabilește între un minim, reprezentând de 10 ori cuantumul tarifului compensatoriu și un maxim, reprezentant de 20 de ori tariful compensatoriu”, mai explică sursa amintită.
La efectuarea controlului prin oprirea vehiculului, în situația în care este constatat că a avut loc o neplată a TollRO, personalul abilitat conform prezentei legi notifică conducătorul, după identificarea acestuia, prin intermediul unei înștiințări de plată, cu privire la obligativitatea achitării tarifului compensatoriu.
În această situație, tariful compensatoriu este plătit pe loc prin mijloace electronice în contul indicat în înștiințarea de plată.
În cazul refuzului conducatorului vehiculului de a achita tariful compensatoriu, personalul abilitat face mențiune despre aceasta în înștiintarea de plată, constată contravenția, stabilește amenda și încheie procesul - verbal de contravenție pe numele acestuia.
„În cazul vehiculelor înmatriculate într-un stat care nu este membru al Uniunii Europene, procesul – verbal de contravenție se comunică Poliției de Frontieră care nu va perminte intrarea în România a conducătorului vehiculului, până la achitarea amenzii contravenționale”, mai este precizat în expunerea de motive a proiectului de lege.