ULTIMA ORĂ România a depășit Italia și Ungaria la producția de mașini TABEL

România a fost al șaselea cel mai mare producător de automobile din Uniunea Europeană, în prima jumătate de an, chiar dacă producția a scăzut. Țara noastră generează aproape 4% din vehiculele asamblate în UE, relevă datele analizate de Profit.ro.
Alatura-te Profit InsiderJoin Profit Insider
ULTIMA ORĂ România a depășit Italia și Ungaria la producția de mașini TABEL

Uniunea Europeană a produs în primele șase luni ale acestui an 5,9 milioane de autoturisme, în uzinele aflate în aproximativ jumătate din statele membre, potrivit raportului semestrial al ACEA.

Producția a scăzut sistematic, în ultimii doi ani, cu -2,8% față de 2024 și cu 8,3% față de 2023, ca urmare a transformărilor radicale pe care le-a impus legislația europeană și din cauza schimbărilor importante din preferințele cumpărătorilor de autovehicule.

Cu toate acestea, dintre țările cele mai mari producătoare de autovehicule, o bună parte au înregistrat creșteri în ultimul an, semn că industria ar putea să-și revină anul viitor.

Umbrărescu avansează în forță pe Autostrada Moldovei VIDEO CITEȘTE ȘI Umbrărescu avansează în forță pe Autostrada Moldovei VIDEO

Țara cu producția cea mai mare din Europa rămâne Germania, care a scos de pe liniile de fabricație în prima jumătate de an 2,1 milioane de vehicule, reprezentând o creștere de 4,4 procente față de anul anterior, când țara se confruntase cu o scădere.

Practic, volumul produs anul acesta nu a ajuns la nivelul din 2023, chiar dacă a crescut. Cota de piață a Germaniei depășește o treime din producția europeană de autoturisme, grație zecilor de uzine pe care le au cei trei mari producători, VW Group, BMW Group și Mercedes Benz, alături de Opel, care încă mai produce vehicule în țara de origine, deși a fost cumpărată de Stellantis.

Pe locul al doilea s-a aflat și anul acesta Spania, deși volumul de vehicule asamblate a scăzut cu nu mai puțin de 12 procente față de anul anterior, la 934.414 unități. Este prima dată după foarte mult timp când producția din Spania scade sub pragul de un milion de vehicule, cota de piață a spaniolilor reducându-se la 15,6%.

Urmează Cehia și Slovacia, două țări care erau cândva o singură națiune și care au reușit să atragă un număr foarte mare de companii auto, în cei aproximativ 30 de ani de economie de piață.

EXCLUSIV ULTIMA ORĂ Antifrauda blochează plățile Uber și Bolt către 100 de firme cu flote de mașini, cele mai mari de pe piață, și șoferii lor. Operațiune lansată la nivel național CITEȘTE ȘI EXCLUSIV ULTIMA ORĂ Antifrauda blochează plățile Uber și Bolt către 100 de firme cu flote de mașini, cele mai mari de pe piață, și șoferii lor. Operațiune lansată la nivel național

Practic, cele două au produs împreună mai mult decât Spania, respectiv 1,3 milioane de vehicule, dintre care 732.633 au fost produse de Cehia și diferența de 569.847 de vehicule au fost produse de Slovacia.

Evoluția a fost însă diferită pentru cele două țări, în funcție de mărcile pe care le au pe teritoriul lor. Cehia a scăzut cu 5,3%, în timp ce Slovacia, care a atras în ultimii ani noi investiții, a crescut cu 8,5%.

În fine, Top 5 al țărilor producătoare de autovehicule ușoare se închide cu Franța, care se confruntă și ea cu variații ale producției. Dacă în 2023 depășea cu mult pragul de 500.000 de vehicule, în 2024 scădea la aproaep 450.000 iar anul acesta în primele șase luni companiile auto au produs 497.576 de vehicule, după o creștere de 11,2%.

Producția de autoturisme din România, în scădere

România se află imediat după cele cinci țări care domină producția europeană de vehicule. Țara noastră a fabricat în prima jumătate a acestui an 235.561 autoturisme, în cele două uzine, Dacia și Ford Otosan.

ULTIMA ORĂ CEC la bursă. Bolojan confirmă Profit.ro CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ CEC la bursă. Bolojan confirmă Profit.ro

Volumul este în scădere cu -6,5% față de anul anterior, adică cu peste 17.000 de autoturisme, din două motive principale: scăderea cererii pentru unele dintre modelele produse în cele două fabrici și anularea Programului Rabla din România, care ar fi generat o producție mai mare cu cel puțin 10.000 de unități.

Scăderea este însă și mai mare, -12,4%, dacă ne raportăm la volumul de autoturisme produs în 2023, 268.965 unități, în primele șase luni.

În total, cu tot cu vehiculele comerciale, țara noastră a produs 284.216 vehicule, cu -2,8% mai puține decât în 2024, dintre care 157.206 de vehicule fiind produse la Mioveni, în scădere cu 7,5% față de semestrul 1 din 2024, iar 127.010 vehicule, în creștere cu 3,7%, fiind produse de Ford Otosan la Craiova.

Modelele produse în prezent în România sunt Dacia Duster, Dacia Bigster, în volume foarte mari, precum și Sandero și Logan, pentru piața locală.

Hyundai și Ford domină vânzările de mașini electrice fără tichete Rabla CITEȘTE ȘI Hyundai și Ford domină vânzările de mașini electrice fără tichete Rabla

România a înregistrat în 2024 un record al producției în cele două uzine, generat în special de introducerea de noi modele în fabricație la Craiova, simultan cu creșterea capacității uzinei, în timp ce la Dacia s-a înregistrat o revenire a cererii și creșterea producției.

Două dintre țările cu mult mai multe uzine auto pe teritoriul lor, Italia și Ungaria, au fost afectate de situația nefavorabilă a mărcilor care dețin aceste uzine, înregistrând scăderi sistematice în ultimii ani. Ungaria a produs 218.823 de autoturisme, cu -7,2% mai puține decât anul anterior (-15,2% față de 2023), iar Italia a produs numai 136.229 autoturisme, o scădere dramatică atât față de anul trecut (-33,4%), cât și față de 2023 (-54,5%).

TAROM scoate o taxă care scumpea biletele CITEȘTE ȘI TAROM scoate o taxă care scumpea biletele

Pe următoarele locuri în clasament se mai află Suedia, cu 135.348 autoturisme produse (-10,5%), care reușise în urmă cu un an să crească, dar s-a confruntat din nou cu un declin, și Belgia, cu numai 99.521 vehicule produse, adică -16,5% față de anul precedent și peste 35% scădere față de 2023.

Exporturi nete din UE către alte state

Cele mai multe dintre vehiculele produse au fost vândute pe piața internă, însă Uniunea Europeană rămâne un exportator net la nivel global, cu un volum foarte mare, 651.104 unități, exportate în Marea Britanie, 381.366 de vehicule livrate în SUA și 237.651 de vehicule vândute în Turcia.

În același timp, exporturile către China au continuat să scadă, la 116.084 vehicule, cu aproximativ 50.000 de unități mai puțin decât acum 5 ani.

Exporturile UE s-au ridicat în prima jumătate de an la 2,3 miliarde euro, în scădere cu 5,5%, în vreme ce importurile au crescut cu 3,5%, la 1,74 miliarde euro. Dacia se numără printre mărcile care contribuie substanțial la importurile europene de vehicule, cu modelele produse în Maroc (Sandero și Jogger) și cu modelul produs în China (Spring).

Kovesi acuză că Uniunea Europeană este „invadată” de rețele criminale chineze CITEȘTE ȘI Kovesi acuză că Uniunea Europeană este „invadată” de rețele criminale chineze

Din Maroc au fost importate în primul semestru 194.667 vehicule, majoritatea fiind Dacia Sandero.

La nivel global, producția de autoturisme a ajuns în prima jumătate de an la 37,7 milioane de unități, în creștere cu 3,5% față de 2024, Asia având cea mai mare contribuție la acest volum, cu o pondere de 60,1%, în timp ce Europa a contribuit doar cu 15,9%.

În mod special, China rămâne motorul industriei auto globale, cu un volum de 13 milioane de vehicule și o creștere de 12,3%, motivată de raportul ACEA prin mai mulți factori: subvenții ale statului, legislație favorabilă creditelor, cerere internă în creștere și exporturi în creștere.

În Europa, dintre țările din afara Uniunii Europene Turcia a avut cea mai mare producție, cu 455.348 vehicule, urmată de Marea Britanie, cu 382.139 vehicule.

ULTIMA ORĂ Ministrul Sănătății: Avizul de funcționare pentru unitatea ATI de la Spitalul de Copii „Sf. Maria” din Iași a fost emis ilegal CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Ministrul Sănătății: Avizul de funcționare pentru unitatea ATI de la Spitalul de Copii „Sf. Maria” din Iași a fost emis ilegal

SUA au produs în primul semestru al anului 3,6 milioane de autoturisme, rămânând al treilea producător mondial, la mare distanță de UE.

ULTIMA ORĂ România a depășit Italia și Ungaria la producția de mașini TABEL

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News
NewsLetter

Pentru o sinteza cu cele mai importante evenimente economice ale zilei te rugam sa te abonezi la newsletter:

Citeste in continuare
Imobil de prestigiu situat pe strada Emanoil Porumbaru
  • {literal}{/literal} băi

De vânzare
2.600.000 €
Ultimele ştiri
De weekend
Curs BNR
1 EUR5.0889 +0.0052+0.10 %
1 USD4.3349 +0.0091+0.21 %
1 GBP5.8302 -0.0091-0.16 %
1 CHF5.4403 +0.0049+0.09 %

Curs BNR oferit de cursvalutar.ro

News.ro
Playtech.ro
APARTAMENT 2 CAMERE - FLOREASCA - GRADINA INTERIOARA - COMISION 0%
  • {literal}{/literal} dormitor
  • {literal}{/literal} baie

De vânzare
216.408 €
Cele mai citite