Industria auto din Europa va putea să producă și după 2035 automobile cu combustie, dar ponderea acestora în totalul vânzărilor va fi limitată. Conform noului plan, anunțat acum și analizat de Profit.ro, producătorii de autovehicule din Europa vor avea la dispoziție opțiunea unei flexibilități de producție, alternativ la reducerea cu 100% a emisiilor.
Această flexibilitate se rezumă, practic, la opțiunea de a reduce cu numai 90% emisiile medii ale flotei vândute, cu condiția explicită ca aceste emisii calculate să fie compensate cu alte măsuri de reducere a emisiilor, inclusiv prin utilizarea de combustibili sustenabili sau credite de CO2.
Fiecare producător va putea alege care este procentul de motoare cu combustie și cât de poluante vor fi acestea, dar dacă va fi depășit procentul de emisii de 10% față de baza de raportare, adică anul 2021, sau dacă cele maxim 10% nu vor fi compensate, atunci vor fi aplicate amenzi ca și până în prezent, conform legislației UE.
„Începând din 2035, producătorii de automobile vor trebui să respecte un obiectiv de reducere cu 90 % a emisiilor la țeava de evacuare, în timp ce restul de 10 % din emisii vor trebui compensate prin utilizarea oțelului cu emisii scăzute de dioxid de carbon fabricat în Uniune sau din e-combustibili și biocombustibili.
Acest lucru va permite vehiculelor hibride reîncărcabile (PHEV), dispozitivelor de extindere a autonomiei, vehiculelor hibride ușoare și vehiculelor cu motor cu ardere internă să joace în continuare un rol după 2035, pe lângă vehiculele complet electrice (EV) și pe bază de hidrogen”, transmite Comisia.
În acest fel, vom putea vedea producători care vor alege să vândă un procent foarte mic de motoare cu combustie, pentru clienții dependenți de acest tip de propulsie, dar și producători care vor alege să acopere cei 10% cu motoare extrem de eficiente, de tipul PHEV sau electrice cu range-extender.
În același timp, Comisia Europeană propune o nouă categorie de autovehicule, electrice de mici dimensiuni, care să beneficieze de „supercredite”, adică să contribuie la calculul emisiilor medii pe flotă cu valori medii majorate, în așa fel încât producătorii să fie stimulați să le producă. Specificațiile acestora ar urma să fie anunțate în perioada următoare.
„Înainte de 2035, producătorii de autoturisme vor putea beneficia de „supercredite” pentru autoturismele electrice mici la prețuri accesibile fabricate în Uniunea Europeană. Acest lucru va stimula introducerea pe piață a mai multor modele de vehicule electrice de mici dimensiuni. În ceea ce privește obiectivul pentru 2030 pentru autoturisme și camionete, se introduce o flexibilitate suplimentară prin permiterea „împrumuturilor bancare și a împrumuturilor” pentru perioada 2030-2032. Se acordă o flexibilitate suplimentară pentru segmentul camionetelor, în care adoptarea vehiculelor electrice a fost mai dificilă din punct de vedere structural, cu o reducere a obiectivului privind emisiile de CO2 pentru 2030 de la 50 % la 40 %”.
Comisia Europeană a decis să mențină, ca alternativă la această flexibilitate, și posibilitatea de a forma în continuare „pool”-uri de credite de CO2, adică asocieri în care membrii să poată pune la comun valorile emisiilor.
Potrivit informațiilor tehnice prezentate de Comisia Europeană, cele două sisteme nu vor putea fi utilizate simultan, fiecare companie având posibilitatea să opteze pentru tipul de mecanism de calcul.
Pentru a intra în vigoare, măsurile propuse trebuie să fie aprobate de Parlamentul European și de Consiliul UE.















