Analiști: Sancțiunile SUA reprezintă un obstacol major în calea planurilor Rusiei de a crește exporturile de GNL pe mare

Analiști: Sancțiunile SUA reprezintă un obstacol major în calea planurilor Rusiei de a crește exporturile de GNL pe mare
Profit.ro
Profit.ro
scris 29 dec 2023

Sancțiunile SUA reprezintă un obstacol major în calea planurilor Rusiei de a crește exporturile de gaze naturale lichefiate (GNL) pe mare, pentru a compensa scăderea exporturilor de gaze prin conducte către Europa, au spus analiștii, în condițiile în care cresc așteptările pentru întârzierea. Acestui proiect emblematic, transmite Reuters.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente
27 mai - Eveniment Profit.ro: Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a
30 mai - Maratonul Fondurilor Europene
6 iunie - Maratonul Energiei
13 iunie - Eveniment Profit: Piața de Capital.forum - Provocări pentru dezvoltarea piețelor și creșterea lichidității, Ediția a IV-a. Parteneri BCR, CEC Bank, Sphera, Teraplast

Rusia, al patrulea mare producător mondial de GNL după Statele Unite, Qatar și Australia, are ambiția de a-și crește cota pe piața globală la aproximativ o cincime, de la 8% în prezent, prin triplarea producției la peste 100 de milioane de tone până în 2030-35, scrie News.ro.

FOTO Frații Pavăl, proprietarii Dedeman, își redeschid mai devreme hotelul din străinătate, prima investiție din afara țării. O proprietate istorică la care a stat și Churchill CITEȘTE ȘI FOTO Frații Pavăl, proprietarii Dedeman, își redeschid mai devreme hotelul din străinătate, prima investiție din afara țării. O proprietate istorică la care a stat și Churchill

Dar, în timp ce Moscova a reorientat cu succes exporturile de petrol, cândva destinate Europei de Vest, către China și India, în fața sancțiunilor, impactul restricțiilor asupra GNL este mai sever din cauza numărului relativ mic de petroliere care pot transporta GNL și a lipsei accesului Rusiei la tehnologie și finanțare.

Eforturile Rusiei de a redirecționa vânzările de gaze către China, al doilea mare consumator de energie din lume după Statele Unite, au avut până acum un succes limitat, deoarece discuțiile prelungite pentru a dubla vânzările curente către țară prin conducta propusă Power of Siberia 2 nu au avut ca rezultat un contract solid.

În același timp, proiectul Arctic LNG 2, care este controlat de Novatek, cel mai mare producător de GNL din Rusia, se confruntă cu întârzieri, au declarat trei surse din industrie, sub condiția anonimatului din cauza sensibilității problemei.

Sursele au spus că livrările comerciale de GNL din proiect sunt așteptate nu mai devreme de al doilea trimestru al anului 2024 sau mai târziu, în timp ce Novatek a spus că vor începe în primul trimestru.

Cu trei trenuri, capacitatea Arctic LNG 2 este menită să fie de 19,8 milioane de tone pe an și 1,6 milioane de tone pe an de condensat de gaze.

Acest lucru îl face un element major în planurile Rusiei de a crește veniturile din energie, după ce exporturile de gaze prin gazoducte deținute de stat Gazprom către Europa s-au înjumătățit anul trecut, la puțin peste 100 de miliarde de metri cubi.

Kremlinul se bazează pe vânzările de energie, care au reprezentat 57% din veniturile totale din exporturile Rusiei și 27% din produsul intern brut în ultimul an.

Grecii de la PPC, care au achiziționat operațiunile Enel din România, au cumpărat un parc eolian de 216 MW în zona offshore a orașului Alexandroupolis CITEȘTE ȘI Grecii de la PPC, care au achiziționat operațiunile Enel din România, au cumpărat un parc eolian de 216 MW în zona offshore a orașului Alexandroupolis

FORȚĂ MAJORĂ

Sancțiunile SUA, despre care Rusia a spus că reflectă dorința Washingtonului de a elimina rivalii GNL, au făcut deja ca Novatek să declare forță majoră pentru livrările din proiect, au declarat săptămâna trecută surse din industrie pentru Reuters.

De teama sancțiunilor, acționarii străini au suspendat participarea la proiect, renunțând la responsabilitățile de finanțare și pentru contractele pentru achiziția de GNL, a informat luni cotidianul Kommersant.

Jason Feer, de la firma de transport și brokeraj GNL Poten & Partners, a declarat că anunțul Rusiei că nu își poate îndeplini obligațiile contractuale este ”un semnal de alarmă” pentru viitoarele proiecte rusești de GNL.

”Trenul 1 a fost de departe cel mai avansat dintre proiecte, așa că forța majoră este un semn că va fi foarte greu să mergi mai departe cu orice alte proiecte deocamdată. De asemenea, probabil că Rusia are nevoie de niște echipamente străine și alt sprijin pentru a finaliza alte proiecte, iar sancțiunile fac și acest lucru dificil”, a spus el.

Arctic LNG 2 este situat pe peninsula Gydan, care se află în Marea Kara, la nord de Siberia.

Novatek, care s-a impus ca o alternativă la Gazprom, deține un pachet de 60% din proiect.

Companiile petroliere de stat din China CNOOC  și China National Petroleum Corp (CNPC) au fiecare câte 10% din acțiuni, la fel ca TotalEnergies din Franța și un consorțiu format din Japonia Mitsui and Co și JOGMEC.

Problemele sale includ dificultatea tehnică de a transforma gazul într-un lichid prin răcirea lui la minus 162 Celsius.

Sunny Xu, fondatorul furnizorului de soluții GNL mici și mijlocii C-LNG din Singapore, a declarat că China are capacitatea de a construi module de lichefiere, dar nu are experiență în proiectare și construcție din cauza echipamentelor avansate necesare, așa cum are Rusia, spun analiștii.

”Companiile chineze pot avea propriile soluții, dar cât de eficiente vor fi acestea? Acesta este un semn de întrebare”, a spus Xu.

Unele dintre companiile occidentale, care posedă expertiză tehnică, au părăsit Rusia din cauza conflictului din Ucraina.

Grupul francez de inginerie Gaztransport & Technigaz și-a suspendat în ianuarie contractul cu compania rusă de construcții navale Zvezda, pentru 15 transportoare de gaze naturale lichefiate (GNL), care sparg gheața.

Feer a spus că va fi greu să înlocuiască GTT în proiectele GNL.

”Există alte câteva companii care oferă sisteme de izolare, dar GTT este firma lider și nu știu dacă celelalte sisteme au fost acceptate de marii navlositori și proprietari”, a spus el.

El a spus că este sceptic că primul tren al proiectului ar putea atinge o capacitate de 6,6 milioane de tone pentru a atinge capacitatea în acest an, așa cum a declarat Novatek.

LISTA de exproprieri pentru metroul Cluj-Napoca, aprobată de Guvern. Nume sonore, precum Kaufland, Ursus, universități și o parohie CITEȘTE ȘI LISTA de exproprieri pentru metroul Cluj-Napoca, aprobată de Guvern. Nume sonore, precum Kaufland, Ursus, universități și o parohie

CURSA PENTRU REZERVAREA TANCURILOR DE TRANSPORT

Proiectul are și problema de a asigura transportatorii de gaze.

Novatek a spus că 15 tancuri din clasa de gheață Arc7, capabile să taie gheața de 2 metri grosime, vor fi construite la șantierul naval Zvezda din Rusia pentru Arctic LNG 2.

Alte șase tancuri Arc7 urmau să fie construite de Hanwha Ocean, fosta Daewoo S hipbuilding și inginerie marină, inclusiv trei comandate de Mitsui O.S.K. Lines și trei de către principalul grup de petroliere din Rusia, Sovcomflot.

Dar o comandă de trei tancuri făcută de Sovcomflot a fost anulată din cauza sancțiunilor împotriva Rusiei, a spus Hanwha în declarațiile depuse la autoritățile de reglementare.

Ronald Smith, de la firma de brokeraj BCS Global Markets din Moscova, a spus că este posibil ca proiectul Yamal LNG din apropiere și care este deja operațional să împartă unele tancuri cu Arctic LNG 2.

”De-a lungul timpului, mă aștept ca Novatek să achiziționeze întreaga flotă necesară de tancuri Arc7. Acest lucru ar putea dura câțiva ani suplimentari dincolo de ceea ce preconiza programul inițial al Arctic LNG 2”, a spus el.”

viewscnt
Afla mai multe despre
sua
rusia
gnl