Asta după ce MOL, gigantul petrolier al Ungariei, a transmis că săptămâna trecută au fost efectuate mai multe teste la oleoductul Adria, iar cele mai recente rezultate încă nu confirmă că această conductă ar putea transporta pe termen lung volume suficiente de țiței către Ungaria și Slovacia.
Recent, Slovacia și Ungaria au semnalat că vor rezista presiunilor exercitate de președintele SUA, Donald Trump, de a reduce importurile de petrol și gaze rusești, până când statele membre ale Uniunii Europene vor găsi suficiente surse alternative. Cele 2 țări importă grosul necesarului de țiței prin conducta rusească Drujba, care tranzitează și Ucraina.

În prima parte a lunii, ministrul ungar al Afacerilor Externe și al Comerțului Exterior, Péter Szijjártó, spunea despre Croația că, în loc să mărească capacitatea conductei alternative care se leagă de Ungaria, a majorat taxa de tranzit, la o valoare de cinci ori mai mare decât cea europeană de referință.

″Janaf respinge în special acuzațiile conform cărora compania nu ar putea satisface nevoile anuale de țiței ale celor două rafinării din Europa Centrală ale grupului MOL″, se arată într-un comunicat al Janaf.
Potrivit sursei citate, prima testare comună din septembrie a fost efectuată pe 11 și 12 septembrie 2025, fără aplicarea polimerilor DRA, utilizând două pompe în Sisak și trei pompe pe partea maghiară în Csurg. S-a obținut un debit mediu de 1.950 m3/h - adică un debit anual de 13,8 milioane de tone.

A doua testare comună din septembrie a fost efectuată pe 17 și 18 septembrie 2025, cu aplicarea polimerilor DRA, care permit o curgere mai ușoară a petrolului, din nou, utilizând două pompe în Sisak și trei pe partea maghiară în Csurg. S-a obținut un debit de 2.200 m3/h - adică un debit anual de 15,5 milioane de tone.
A treia testare, efectuată între 22 și 24 septembrie, a fost planificată cu un debit de 2.200 m3/h, care a fost redus la 1.600 m3/h la insistențele grupului MOL, astfel încât transportul s-a efectuat cu o pompă în Sisak și una în Csurg.

″Trebuie subliniat, din nou, că singurul motiv pentru scăderea debitului a fost cererea directă din partea grupului MOL și că nu au existat obstacole din partea Janaf în atingerea debitului planificat. Prin urmare, a treia testare din septembrie a fost considerată inexactă, deoarece MOL nu a reușit să creeze condiții pentru un debit maxim.
Janaf este pregătită, fie din punct de vedere tehnic, organizațional sau de altă natură, să acopere cererea anuală totală de țiței a rafinăriilor din Ungaria și Slovacia ale grupului MOL. În conformitate cu seria de teste efectuate, am oferit garanții grupului MOL, Republicii Croația și Uniunii Europene cu privire la livrarea unor cantități suficiente de țiței pentru nevoile Ungariei și Slovaciei″, arată croații.

Ei spun că, deși în timpul testelor s-a atins un debit de 2.200 m³/h, debitul recomandat pentru funcționare în siguranță, în conformitate cu studiul hidraulic efectuat, este de 2.100 m³/h. Pe o bază anuală, aceasta ar echivala cu aproximativ 14,5 milioane de tone, ținând cont de densitatea țițeiului ușor azer de 0,83, o utilizare a conductei de 95% și capacitatea grupului MOL de a primi țiței la punctul de livrare desemnat.
″Grupul MOL este partenerul nostru valoros, cu care am menținut o relație contractuală de peste un deceniu și deținem în prezent contracte valabile pentru transportul și depozitarea țițeiului. Rămânem siguri că Janaf a furnizat suficiente garanții și dovezi materiale cu privire la capacitatea sa de a livra cantități suficiente de țiței către grupul MOL.
Janaf înțelege nevoia partenerilor săi de a avea întotdeauna acces la mai multe rute de aprovizionare, atât din motive de siguranță, cât și din alte motive; cu toate acestea, susținem cu tărie că manipulările și obstrucțiile nu au ce căuta într-un parteneriat″, conchide operatorul croat.