Fosta Enel Distribuție Muntenia, suspectată că tergiversează racordările la rețea, favorizează anumiți clienți și dă soluții neeconomice de racordare. Ce angajamente și-a luat compania în fața Consiliului Concurenței

Fosta Enel Distribuție Muntenia, suspectată că tergiversează racordările la rețea, favorizează anumiți clienți și dă soluții neeconomice de racordare. Ce angajamente și-a luat compania în fața Consiliului Concurenței
scris 4 oct 2018

Consiliul Concurenței suspectează compania E-Distribuție Muntenia, fosta Enel Distribuție Muntenia, operatorul concesionar de distribuție a energiei electrice din București, Ilfov și Giurgiu, de abuz de poziție dominantă și restrângere a concurenței, prin tergiversarea unor lucrări de racordare a anumitor clienți la rețeaua de distribuție și avantajarea altora, prin prezentarea unor soluții neeconomice de racordare, precum și prin comportamentul de plată a serviciilor prestate de firmele care execută instalațiile de racordare.

În cadrul investigației deschise de Consiliul Concurenței, în urma plângerii înaintate de firma Mailer Serv SRL, E-Distribuție Muntenia și-a luat, în conformitate cu legislația în vigoare, mai multe angajamente  pentru a elimina îngrijorările de natură concurențială. Mailer Serv SRL a înaintat și în 2015 o plângere Consiliului Concurenței, împotriva unei alte companii românești din grupul Enel, furnizorul de energie Enel Energie Muntenia, cu acuzația de abuz de poziție dominantă prin majorări presupus incorecte de prețuri la electricitate în anii 2012, 2013 și 2015, plângere respinsă de Consiliu

”Astfel, angajamentele propuse de E-Distribuție Muntenia (EDM) prevăd creșterea transparenței procesului de racordare la rețeaua electrică de distribuție și promovarea drepturilor consumatorilor în cadrul fiecărei faze a procesului, asigurând un tratament corect și nediscriminatoriu pentru toți participanții la acest proces. Implementarea acestui set de măsuri va conduce la la beneficii directe și imediate pentru consumatori, constând în scurtarea duratei și costului activităților de racordare”, a informat autoritatea de concurență.

Consiliul precizează că toate măsurile propuse sunt considerate de companie ca planuri de lungă durată, dar adaugă că, pentru a respecta rigorile Instrucțiunilor privind angajamentele, precum și pentru a stabili o perioadă clară de raportare și monitorizare, E-Distribuție Muntenia consideră că o durată de 3 ani de la implementarea fiecărui angajament în parte este suficientă pentru ajungerea la rezultatul previzionat, în special pe fondul caracteristicilor și funcționalităților preponderent tehnice și cu implementare pe termen lung ale măsurilor avute în vedere.

Vine referendumul împotriva marxismului cultural CITEȘTE ȘI Vine referendumul împotriva marxismului cultural

Potrivit documentului care conține angajamentele Enel Distribuție Muntenia, comportamentul analizat în cadrul investigației declanșate ca urmare a plângerii Mailers vizează un posibil abuz de poziție dominantă al EDM prin tergiversarea lucrărilor de racordare (durata mare de racordare) și prezentarea unor soluții neeconomice, respectiv existența mai multor soluții de racordare cu prețuri diferite.

"Astfel, emiterea cu întârziere a ATR și a altor acte/avize din cadrul procedurii de racordare, precum și nerespectarea termenelor de răspuns în cadrul procesului de racordare, conduc, în unele cazuri, la creșterea duratei de racordare. Ca practică perpetuată, aceasta poate afecta calitatea serviciului și interesele consumatorilor, atât persoane fizice, cât și persoane juridice. De asemenea, din analiza informațiilor aflate la dispoziția autorității de concurență, a rezultat că au existat situații în care s-a intervenit în cadrul procedurii de racordare pentru emiterea mai rapidă a documentelor necesare racordării sau rezolvarea urgentă a dosarelor de racordare ale unor consumatori, fără a respecta ordinea de înregistrare a cererilor și fără o justificare obiectivă pentru tratamentul preferențial", se arată în document.

În ceea ce privește influențarea soluțiilor de racordare în detrimentul consumatorilor, având în vedere că acestea sunt stabilite fie pe bază de fișă de soluție, fie pe bază de studiu de soluție, Consiliul Concurenței spune că a constatat că modalitatea diferită de stabilire a soluțiilor de racordare și posibilitățile diferite de contestare a acestora pot genera confuzie în rândul consumatorilor, care pot interpreta comportamentul distribuitorului ca fiind unul discreționar, respectiv pot interpreta comunicarea unei soluții de racordare ce poate fi acceptată sau nu de consumator ca fiind o impunere a unei soluții de racordare neavantajoase. Aceste aspecte sunt legate de modalitatea de comunicare a consumatorilor cu operatorul de distribuție și de facilitarea accesului acestora la informațiile cuprinse în legislația privind racordarea la rețeaua electrică, legislație ce poate fi, de cele mai multe ori, greu accesibilă și dificil de înțeles pentru majoritatea consumatorilor ce doresc să se racordeze la rețea.

Compania belgiană Coilprofil, prezentă de 18 ani în România cu o fabrică în județul Prahova, promite investiții de 6 milioane euro CITEȘTE ȘI Compania belgiană Coilprofil, prezentă de 18 ani în România cu o fabrică în județul Prahova, promite investiții de 6 milioane euro

"Din analiza informațiilor aflate la dosarul investigației Consiliului Concurenței, a rezultat că anumite întreprinderi prestatoare de servicii de proiectare și execuție de instalații de racordare sunt tratate diferențiat de angajații EDM, prin emiterea mai rapidă a documentelor necesare racordării sau rezolvarea urgentă a dosarelor de racordare pentru anumiți consumatori, fără a respecta ordinea de înregistrare a cererilor și fără o justificare obiectivă pentru tratamentul preferențial, practici care au potențialul de a genera o afectare a concurenței pe piața serviciilor de racordare. Analiza documentelor existente la dosar nu a relevat faptul că acest tratament diferențiat a fost făcut pentru a avantaja anumite firme prestatoare de servicii de proiectare sau lucrări de execuție în detrimentul altora, ci mai degraba pentru a avantaja anumiți consumatori finali", afirmă Consiliul Concurenței în documentul citat.

De asemenea, în cadrul investigației au fost identificate ca fiind problematice termenele de plată a lucrărilor de racordare executate de constructori atestați ANRE, aleși de către consumatori.

"Astfel, deși consumatorul care dorește să se racordeze la rețea plătește tariful de racordare imediat după semnarea contractului de racordare, EDM plătește constructorului contravaloarea lucrării de racordare executate conform contractului de execuție, în termen de până la 90 zile de la finalizarea lucrării, ceea ce poate genera o afectare a întreprinderilor prestatoare de servicii conexe, respectiv execuție de instalații de racordare. În același timp, și efectuarea în mod aleatoriu a plăților către constructori poate genera o anumită afectare a concurenței pe piețele conexe distribuției de energie electrică", menționează sursa citată.

Angajatorii își pierd din optimism: Înghețări de salarii și angajări, posibile plecări de personal. În ce domenii cresc totuși salariile CITEȘTE ȘI Angajatorii își pierd din optimism: Înghețări de salarii și angajări, posibile plecări de personal. În ce domenii cresc totuși salariile

Pentru înlăturarea suspiciunilor Consiliului Concurenței, E-Distribuție Muntenia și-a luat următoarele angajamente:

(1) Creșterea gradului de informare și conștientizare a utilizatorilor în legătură cu procesul de racordare, prin punerea la dispoziție a informațiilor relevante privind procesul de racordare, într-un mod mai accesibil și mai ușor de înțeles;
(2) Îmbunătățirea experienței utilizatorilor în legătură cu procesul lor specific de racordare prin prezentarea transparentă a stadiului și etapelor acestuia;
(3) Eliminarea suspiciunilor privind un eventual tratament preferențial adoptat în raport cu unele cereri de racordare prin dezvoltarea unei aplicații informatice interne;
(4) Eliminarea suspiciunilor privind un eventual tratament preferențial adoptat în raport cu unele cereri de racordare prin elaborarea și organizarea de sesiuni de pregătire (training) dedicate angajaților;
(5) Măsuri suplimentare privind întărirea cooperării dintre EDM și autoritățile locale din zonele de rețea administrate.

Detalii despre măsurile concrete presupuse de către fiecare din aceste angajamente pot fi consultate aici.

"În ceea ce privește îngrijorarea Consiliului Concurenței referitoare la termenul de plată pentru lucrările de racordare executate de prestatori atestați de ANRE și selectați în mod liber de consumator, menționăm că ulterior comunicării către EDM a adresei Consiliului Concurenței prin care au fost transmise îngrijorările, ANRE a emis Ordinul nr. 95 din 25.05.2018 pentru aprobarea clauzelor obligatorii din contractele pentru prestarea serviciilor în vederea realizării lucrărilor de racordare la rețelele electrice de interes public, reglementând în mod specific astfel de termene de plată. În acest context, EDM consideră că aceste îngrijorări au fost eliminate prin reglementările mai sus amintite și că nu sunt necesare angajamente sau alte măsuri specifice în acest sens. În situația în care termenele de plată în cauză nu vor mai face obiectul reglementării ANRE, EDM va informa Consiliul Concurenței în acest sens", transmite Consiliul Concurenței.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
racordare retea distributie energie
distributie energie
distribuitori energie
tarif distributie energie
pret energie
consiliul concurentei
enel
e-distribuție muntenia
enel muntenia