Statul blochează reabilitarea conductelor de transport de țiței și gaze percepându-și sieși taxe. Cum vrea Guvernul să rezolve problema

Statul blochează reabilitarea conductelor de transport de țiței și gaze percepându-și sieși taxe. Cum vrea Guvernul să rezolve problema
scris 5 iun 2018

Guvernul vrea să scutească companiile de stat Conpet și Transgaz, operatorii sistemelor naționale de transport al țițeiului și gazelor naturale, de tarifele de acces și utilizare percepute în prezent de administratorii drumurilor publice pentru lucrările de reabilitare a conductelor subterane de transport din zona drumurilor, cu motivarea că aceste tarife au dus la litigii între companii și CNAIR, consilii județene și primării și la blocarea lucrărilor de reabilitare.

Legislația în prezent în vigoare prevede că sunt scutite de aceste tarife doar lucrările la rețelele de conducte care asigură servicii de utilități publice de apă, canalizare, gaze și electricitate pentru consumatorii casnici, nu și cele la conductele magistrale de transport de țiței și gaze.

"Administratorii drumurilor publice solicită ca operatorii sistemului național de transport prin  conducte al țiteiului, gazolinei și condensatului și sistemului național de transport al gazelor naturale să plăteasca folosința zonei drumurilor subtraversată de conductele de transport, deși conductele respective aparțin, ca și zona drumurilor dealtfel, ampriza și zona de siguranță a acestora, proprietății publice a statului. Astfel, ne aflăm în situația  în care administratorul unui bun public solicită administratorului unui alt bun public taxe pentru motivul că al doilea bun public se află „încastrat” în primul", se arată în nota de fundamentare a unui proiect de ordonanță de urgență de scutire a Conpet și Transgaz de tarifele de acces și utilizare a zonei drumurilor.

Grupul MOL achiziționează Fonte Viva, un producător de apă minerală din Ungaria CITEȘTE ȘI Grupul MOL achiziționează Fonte Viva, un producător de apă minerală din Ungaria

Guvernul precizează că refuzul operatorilor de transport de a plăti tarif pentru ocuparea zonei drumurilor a condus, cu titlu de sancțiune, la refuzul administratorilor drumurilor de a elibera în unele județe autorizațiile necesare executării  lucrarilor de reabilitare și modernizare a conductelor magistrale respective.

Potrivit sursei citate, există riscul ca lucrările de modernizare și reabilitare a conductelor, cuprinse în programele de investiții ale celor doi operatori, să fie blocate, cu toate că cei doi operatori au încheiat cu diferiți antreprenori contracte având ca obiect execuția acestora, iar problema trebuie rezolvată de urgență, dat fiind starea avansată de degradare a conductelor pe anumite zone.

"În cazul în care nu se iau aceste măsuri, starea avansată de degradare a conductelor va conduce la accidente cu consecințe nefaste asupra mediului, iar acceptarea de către operatorii sistemelor de transport a plății tarifului pentru ocuparea zonei drumului de către componentele sistemului național de transport al petrolului/sistemului național de transport al gazelor naturale ar însemna fie o agravare insuportabilă a sarcinilor concesiunii, ceea ce ar conduce nu numai la falimentul transportatorului, dar și la renunțarea în cele din urmă la activitatea de transport prin conducte, care, datorită creșterii costurilor, ar deveni nerentabilă, fie o trecere a acestor costuri în sarcina proprietarului, statul român, situație de asemenea inacceptabilă", se mai afirmă în nota de fundamentare.

Șeful Siveco Romania părăsește compania la 19 septembrie. El va fi înlocuit de Alexandru Rădășanu, cel mai mare acționar individual al producătorului software CITEȘTE ȘI Șeful Siveco Romania părăsește compania la 19 septembrie. El va fi înlocuit de Alexandru Rădășanu, cel mai mare acționar individual al producătorului software

Astfel, legislația privind regimul drumurilor va fi modificată astfel încât să fie scutite de tarife de utilizare și acces la zona drumurilor și conductele care fac parte din sistemul național de transport al țițeiului, gazolinei și condensatului și din sistemul național de transport al gazelor naturale, amplasate în ampriză și în zona de siguranță și de protecție a drumurilor.

Transgaz și-a realizat anul trecut programul de lucrări de reparații și reabilitări în proporție de doar 18% din valoarea programată, printre motive fiind invocate dificultățile în obținerea autorizațiilor de construire de la diverse instituții și autorități, potrivit raportului pe 2017 al administratorilor companiei.

La rândul său, conducerea Conpet menționează în raportul pe anul trecut faptul că CNAIR a refuzat să-și dea acordul pentru lucrările de înlocuire a conductei de țiței Mădulari-Botorani, programate pe o lungime de circa 2,25 km în zona DN 67 B Drăgășani-Tg. Cărbunești.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
conpet
transgaz
transport gaze
transport titei
conducte magistrale
cnair
tarif acces utilizare zona drumurilor