Țările europene ar trebui să înceteze să cumpere petrol și gaze rusești dacă doresc ca Washingtonul să înăsprească sancțiunile împotriva Moscovei, potrivit șefului Departamentului Energiei din cabinetul lui Donald Trump, care a spus că aceste importuri finanțează „mașina de război” a lui Vladimir Putin.
Chris Wright, secretarul american pentru Energie, a declarat pentru Financial Times că statele Uniunii Europene ar trebui, în schimb, să cumpere gaze naturale lichefiate, benzină și alte produse din combustibili fosili americani, pentru a respecta termenii acordului comercial SUA-UE, care prevede ca țările UE să cumpere energie americană în valoare de 750 de miliarde de dolari până la sfârșitul anului 2028.

Chris Wright. Sursă foto: https://www.energy.gov/

„Dacă europenii ar trage o linie și ar spune: «Nu vom mai cumpăra gaz rusesc, nu vom mai cumpăra petrol rusesc». Ar avea acest lucru o influență pozitivă și asupra unei abordări mai agresive [în privința sancțiunilor contra Rusiei] din partea SUA? Absolut”, a spus el, într-un interviu acordat înainte de discuțiile cu omologul său european de la Bruxelles, de săptămâna aceasta.
„Credem că este bine din punct de vedere economic pentru Europa. Doriți să aveți furnizori de energie siguri, care să fie aliații voștri, nu dușmanii voștri. Celălalt motiv este că un obiectiv important al administrației Trump și, cred, al UE, este de a pune capăt războiului dintre Rusia și Ucraina. Rusia își finanțează mașina de război din exporturile de petrol și gaze naturale, iar dacă opriți achizițiile europene de astfel de produse, le tăiați banii”, a punctat Wright.

″Țarul″ american al Energiei, care a fost criticat de grupurile ecologiste drept „șef al fracturării hidraulice” a lui Trump și climato-sceptic, a declarat că regulile climatice de la Bruxelles și „cruciada” europeană de reducere la zero a emisiilor de gaze cu efect de seră până în 2050 reprezintă o amenințare majoră la adresa acordului comercial UE-SUA.

Mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de carbon, Regulamentul privind metanul și Directiva de due diligence în ceea ce privește sustenabilitatea corporativă ale UE ar crea „riscuri juridice uriașe” pentru companiile americane care vând combustibili fosili în Europa, dacă aceste acte normative nu vor fi supuse unor „modificări masive”, a spus el.
„Întregul negociere comercială se prăbușește dacă Europa sau SUA nu își respectă fiecare angajamentele din acord. Cred că aceste reglementări (de mediu – n.r.) amenință semnificativ capacitatea de a implementa acordul comercial care a fost convenit. „Obiectivul emisii nete zero în 2050 nu este altceva decât un dezastru colosal. Este doar un program monstruos de sărăcire și, bineînțeles, nu există nicio șansă ca acest lucru să se întâmple”, a conchis Chris Wright.