EXCLUSIV Băncile, după restricțiile CNSU - CEC dă de înțeles că nu poate limita accesul clienților fără certificat verde, deși e prevăzut. BT avertizează "efecte adverse și neprevăzute", România fiind puternic dependentă de numerar

EXCLUSIV Băncile, după restricțiile CNSU - CEC dă de înțeles că nu poate limita accesul clienților fără certificat verde, deși e prevăzut. BT avertizează "efecte adverse și neprevăzute", România fiind puternic dependentă de numerar
Oana Osman
Oana Osman
scris 23 oct 2021

Hotărârea CNSU, care condiționează accesul populației în diferite spații publice și private de dovedirea vaccinării, a trecerii prin boală sau a testării Covid, nu a trecut și serviciile bancare în rândul celor considerate esențiale și exceptate. Banca Transilvania, cea mai mare din țară după active, avertizează, într-un răspuns transmis Profit.ro,  că, într-o țară puternic dependentă de numerar, restrângerea accesului populației la serviciile bancare poate avea afecte adverse neprevăzute atât în plan social, cât și în plan economic, și așteaptă să vadă forma finală publicată în Monitorul Oficial pentru a comenta implicațiile acesteia. CEC, care are și cei mai mulți clienți pensionari ce ridică banii la ghișeu, obligată în mod special la limitarea accesului în unități deoarece are capital de stat, spune că este responsabilă în primul rând să le asigure accesul la propriile economii și va respecta măsurile de siguranță și protecție ca și până acum.

Evenimente:
21 martie - Maraton Profit News TV Economia Sustenabila (ediția a II-a) – cu sprijinul: ACUE, Auchan, Liberty, OMV Petrom, Romgaz, Tinmar Energy, Transgaz, Hidroelectrica, Borsec, Nuclearelectrica
26 martie - Maraton Medika TV Inovație în estetică - cu sprijinul: Regina Maria
28 martie - Eveniment Profit.ro IMM (ediția a IV-a) - cu sprijinul: CEC Bank, Raiffeisen Bank, Porsche Finance Group Romania (Sharetoo - Abonamentul Auto), UniCredit Bank, Garanti BBVA și REI Grup

Urmărește-ne și pe Google News

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Mulți români care nu folosesc servicii online își primesc pensile la ghișeele băncilor, iar următoarea dată de plată, între 10 și 12 noiebrie intră în intervalul de 30 de zile cu restricții de access impuse de CNSU peste tot în țară. De asemenea, oamenii trebuie să intre în agenții dacă vor să deschidă sau să închidă depozite ori să actualizeze date obligatorii. Condiționarea accesului în agenții bancare, începând de luni, de vaccinare, trecere prin boală sau testare covid ridică probleme în sistemul bancar, în condițiile în care aproape 70% din populație este nevaccinată, iar testarea Covid implică atât costuri suplimentare, cât și dificultăți de a ajunge la centre certificate în localități mai mici.

Automatica SA: pionierul automatizărilor din România în era Industriei 4.0 CITEȘTE ȘI Automatica SA: pionierul automatizărilor din România în era Industriei 4.0

“Evident suntem îngrijorați și întristați de situația din țară și contribuim prin tot ceea ce facem la susținerea populației și a economiei. Nu vrem să comentăm măsura CNSU până când forma finală a acesteia nu este publicată în Monitorul Oficial, dar avertizăm că România este o țară puternic dependentă de numerar și orice restrângere a accesului populației la serviciile băncilor, va avea efecte adverse și neprevăzute atât în plan social, cât și în plan economic. De aceea, orice măsură care limitează accesul populatiei la serviciile băncilor trebuie evitată. Mai ales că unele segmente ale populației sunt puternic dependente de serviciile bancare offline”, au declarat, pentru Profit.ro, reprezentanții Băncii Transilvania.

CEC Bank are o situație și mai complicată, deoarece pentru instituțiile și companiile cu capital de stat hotarârea CNSU prevede condiționarea accesului publicului în toate unitățile, indiferent de numărul de salariați. Doar pentru servicii de urgență, de tipul eliberării certificatelor de naștere sau de deces, hotărârea prevede luarea de măsuri pentru a asigura accesul și pentru persoane nevaccinate și netestate, de tipul deschiderii de ghișee în exteriorul clădirilor sau alte măsuri de protecție sanitară. CEC, care are unități în multe localități mici din țară și mulți clienți pensionari care încasează pensia la ghișeu, spune că va aplica aceleași măsuri de siguranță sanitară ca și până acum pentru a asigura accesul oamenilor la propriile economii.

"Purtăm în primul rând o responsabilitate față de clienții noștri: să le asigurăm accesul la propriile disponibilități și la propriile economii și să ne ducem la bună îndeplinire obligațiile la care ne-am angajat, ca intermediar financiar. Bineînțeles, respectând toate măsurile de siguranță și protecție ca și până acum.Accesul la servicii financiare este esențial pentru asigurarea nevoilor de bază.  În contextul noilor măsuri, dorim să ne asigurăm clienții că serviciile bancare de care au nevoie vor fi disponibile în continuare.În plus, Banca a emis, în mod gratuit, încă de anul trecut carduri de debit pentru clienții care își ridicau pensiile în numerar de la ghișeele bancii și a asigurat trimiterea acestora, fără costuri, la adresa de domiciliu a clienților, ca excepție de la practica standard care prevede ridicarea cardurilor din unități. În același timp, pentru a facilita accesul la propriile resurse financiare prin canale alternative, le oferim clienților băncii, în mod gratuit, un pachet de cont bancar, care include cont curent, card (pe care îl trimitem acasă) și Mobile Banking , acesta putând fi achiziționat 100% online, fără a fi necesară deplasarea la bancă. Pentru acest pachet, banca nu va percepe comision de administrare până în martie 2022", au declarat, pentru Profit.ro, reprezentanții băncii

Instrumente pentru o muncă remote eficientă CITEȘTE ȘI Instrumente pentru o muncă remote eficientă

Până luni, deoarece nu au fost excluse de la restricții, alături de farmacii, magazine alimentare și servicii religioase, băncile din țară trebuie să se lămurească în ce fel interpretează și cum pot pune concret în practică hotărârea CNSU. Dacă sunt vizate toate agențiile în care are access publicul sau doar cele mari, în care lucrează peste 50 de angajați, trebuie dotate cu scanere de coduri QR pentru certificate verzi și organizat flux de verificat teste covid și adeverințe de vaccinare. Profit.ro a solicitat băncilor comerciale cu rețele semnificative de retail să precizeze cum vor aplica, de luni, hotărârea. Banca Transilvania și CEC au transmis până acum răspunsuri.

O pondere de aproape 70% a persoanelor nevaccinate în total populație se traduce pentru bănci, în condițiile noilor restricții, în obligația de a interzice accesul multor clienți în unitățile teritoriale timp de o lună. Plata pensiilor la ghișeu este doar una dintre probleme. Pentru nevaccinați, decizia de a închide un depozit și a cere retragerea banilor în numerar, care se poate realiza doar la ghișeu, cu un cost suplimentar aferent testului Covid, care se va adăuga comisionului de retragere de numerar și nemulțumirii că banca este obligată să le restricționeze accesul la proprietate. Într-o piață în care, oricum, dobânzile mici și comisioanele de retragere mari, mai ales la valuta, fac ca deponentul să retragă mai puțini bani decât a adus.

Cum previi picarea site-ului în cazul creșterilor masive de trafic CITEȘTE ȘI Cum previi picarea site-ului în cazul creșterilor masive de trafic

Tot timp de o lună, pentru același procent de 70% din populație nevaccinată, decizia de a depune mai mulți bani la bancă, deschizând la ghișeu un depozit, va trebui să includă în calcul și costul unui test Covid, de 60-100 de lei, ca neașteptat “comision de depunere”. Calcul pe care, de oriunde l-ar apuca cei 70% nevaccinați, nu le poate da ca rezultat decât că banii stau mai bine la saltea măcar o lună, cât durează restricțiile de acces.

Totul în țara cu cel mai redus grad de intermediere financiară, în care autoritățile și băncile repeat de ani de zile nevoia de a crește incluziunea financiară pentru categorii de populație nebancarizate.

Tot la bancă este obligatorie prezentarea fizică la ghișeu pentru mai multe operațiuni, inclusiv pentru actualizări de date personale sau pentru alte obligații legale.

Probleme pentru angajații cu copii mici: CNSU închide 2 săptămâni și toate creșele, grădinițele, școlile și after-school-urile private CITEȘTE ȘI Probleme pentru angajații cu copii mici: CNSU închide 2 săptămâni și toate creșele, grădinițele, școlile și after-school-urile private

Potrivit deciziei CNSU, în incintele tuturor instituțiilor publice și operatorilor economici cu capital public, dar și la  operatorii economici care funcționează în clădiri de birouri private în care își desfășoară activitatea cel puțin 50 de persoane simultan, accesul tuturor persoanelor, cu excepția angajaților, va fi permis timp de o lună “doar celor care fac dovada vaccinării împotriva virusului SARS-CoV-2 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, care prezintă rezultatul negativ al unui test RTPCR pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2."

Reglementarea permite excepții doar pentru servici de urgență: "Prin excepție de la prevederile alin. (4) și (7), instituțiile publice și operatorii economici vor întreprinde măsurile necesare pentru asigurarea accesului cetățenilor la serviciile publice oferite, în situații urgente (de exemplu: eliberare certificat de deces, certificat de naștere și altele asemenea) și persoanelor care nu fac dovada vaccinării, testării sau vindecării de infecția cu virusul SARS-CoV-2, prin organizarea activității în mediul online, în spații deschise, la ghișee dispuse direct în exteriorul clădirilor sau în orice alte condiții care să asigure respectarea măsurilor de prevenire a răspândirii SARS-CoV-2"

viewscnt
Afla mai multe despre
cnsu
restrictii banci
vaccin
covid 19
depozite
pensii