Vicepreședintele Consiliului Național al Audiovizualului (CNA), Valentin Jucan, afirmă că de la începutul anului au fost emise peste 400 de ordine de eliminare a conținutul online care aveau dezinformări de factură rusească. Dacă Tiktok răspunde în 8 minute la un ordin de blocare, X nu răspunde deloc, a adăugat oficialul, citat de News.ro.
Valentin Jucan a fost întrebat, duminică, la Digi 24, câte campanii de dezinformare de factură rusească a dat jos într-un an.
”De la începutul anului am emis, n-aș vrea să greșesc, dar peste 400 de ordine de eliminare. Un ordin nu înseamnă un link. Pentru că într-un ordin de eliminare, noi putem să trecem, de exemplu, în privința platformei TikTok, într-un ordin putem să trecem până la 400 de link-uri pe care le găsim, fiind încadrabile la acest tip de conținut ilegal. Deci de ordinul miilor. (...) Un ordin, un document poate să conțină în privința platformei TikTok 400 de link-uri, un ordin”, a declarat vicepreședintele CNA.
El a mai fost întrebat câte campanii de acest gen crede că se desfășoară în mediul online în acest moment.
”Nu ținem pasul, este clar că nu ținem pasul, de aceea vorbeam despre soft. Soft-ul cu care am putea să arătăm nu doar un link, ci întreaga campanie. (...) Există mai multe soft-uri pe care noi în această perioadă le-am testat. Sunt soft-uri concepute în spațiul Uniunii Europene și sunt specializate în a detecta acest tip de campanii. Ele nu sunt niște softuri precum un soft pe care l-am instalat într-un telefon mobil sau într-un calculator. Evident vine și cu acest tip de download și de instalare, dar este un concept care îmbină asistența oferită de compania respectivă, asistență umană, cât și cea de detecție cu inteligență artificială”, a transmis Valentin Jucan.
El a adăugat că niciuna dintre platformele de social-media nu oferă autorităților acces la conținut ilegal.
”Iar motivul pentru care este un pachet complet de servicii este pentru că niciuna dintre platformele despre care noi discutăm nu oferă acces unei autorități astfel încât să caute efectiv cum ai căuta în Google, ca să fie foarte clar pentru toată lumea. Practic trebuie să intri într-un mod indirect în platforme și să cauți prin intermediul comentariilor, prin intermediul conturilor, grupurilor și așa mai departe. Niciuna nu te lasă să cauți conținut ilegal, ceea ce este o mare problemă”, a explicat vicepreședintele CNA.
El a fost întrebat dacă aceste ordine sunt puse în aplicate imediat.
”Majoritatea dintre ele sunt puse în aplicare. Diferă intervalul de timp în care platformele reacționează. De exemplu, platforma TikTok, inclusiv după alegerile prezidențiale, reacționa în aproximativ opt minute. Ceea ce era un timp foarte bun. Opt minute de la momentul la care noi urcam în platformă un astfel de ordin. Alte platforme au un termen puțin mai mare sau, dacă sunt niște elemente de clarificare, le solicită. Însă majoritatea ordinelor noastre sunt duse la îndeplinire. Există într-adevăr, o platformă - X care nu cooperează. Aproape de niciun fel. 99% nu”, a mai declarat Valentin Jucan.
El a precizat că după încheierea alegerilor prezidențiale lucrurile au devenit mai sofisticate și modalitatea de dezinformare a trecut cumva din zona conținutului clar ilegal, a unei dezinformări în zona aceea de schimbarea percepțiilor.
Valentin Jucan a oferit și un exemplu în acest sens.
”Putin ne iubește. Sau aeronave militare rusești cu mesajul ”Ce rost are să te lupți cu aceste nave de luptă extrem de performante”. Deci acel fenomen psihologic prin care tu din start te predai adversarului înainte ca orice bătălie să înceapă deși cea fizică nu este începută și nu va începe, să sperăm, în România, dar este cea la nivel psihologic. Acest tip de campanie nu poate fi considerată ilegală, luată și analizată postare cu postare, fiindcă nu este nimic ilegal atunci când apare o postare care promovează ideea că Putin ne iubește”, a declarat Valentin Jucan.
El a menționat în ce condiții avem de-a face cu o campanie sistemică.
”Când vedem în schimb că avem de-a face cu o campanie sistemică și că acele postări nu au un comportament autentic, deci în spatele conturilor nu se află niște persoane reale, ci sunt boți sau sunt promovate prin ferme de troli, ori sunt create cu inteligență artificială și promovată cu ajutorul softurilor de inteligență artificială care sunt create special pentru a evita algoritmii și chiar eventualele acorduri pe care grupurile de moderare ale platformelor le fac, atunci putem să declarăm o campanie ca fiind ilegală. Fiindcă ea de fapt nu are un comportament natural”, a mai transmis vicepreședintele CNA.